Aachen på unghäst?

S

Sara-Ida

Vad har ni för träns på era unghästar? jag har numera skrotat Aachengrimman (tagit bort snokremmen) för min häst blir så irriterad av den. Anser ni att den behövs på unga hästar? När fyller den en funktion?

Sv: Aachen på unghäst?

Min skulle egt bli hopphäst :p från början så han hade jag en lös pullargrimma på och dte var mest av estetiska skäl...

Jag anser att det är bättre att sträva efter att ha en häst som inte känner att den behöver öppna munnen för att undvika obehag... Rider med engelsk nosgrimma för det allra mesta.

Hade Achen på vår unghäst ibörjan, fick sen 2 vargtänder utdragna och höll på och fibblade en massa med bettet. Bytte till remontgrimma och som hon trivdes jättebra med. Sen bytte vi tillbaka till Achen när hon blivit stabil i munnen igen och nu går hon mkt bra på det.

När min häst var unghäst hade jag träns utan nosgrimma resp. träns med achengrimma utan snokrem så att den blev som en engelsk. Jag anser inte att achenrem fyller en funktion på någon häst utan mest ställer till elände i munnen m m. Men det är min personliga uppfattning. Andra tycker säkert annorlunda.

Det finns ett antal trådar om nosgrimmors vara och inte på Utrustning. Sök och du skall finna.;)

på unghästar föredrar jah remont för att det inte ska komma på att man kan lägga tungan över bettet lr springa oc gapa... spänner dock inte hårt ofta räcker det att de känner att ngt tar emot lite grand

Jag har ett träns utan nosgrimma på min unghäst.

När min häst var unghäst hade jag träns utan nosgrimma resp. träns med achengrimma utan snokrem så att den blev som en engelsk. Jag anser inte att achenrem fyller en funktion på någon häst utan mest ställer till elände i munnen m m. Men det är min personliga uppfattning. Andra tycker säkert annorlunda.

Det finns ett antal trådar om nosgrimmors vara och inte på Utrustning. Sök och du skall finna.;)

Jag tänkte specifikt just på unga hästar. Min fyller fyra i juni. Dock verkar hon mycket nöjdare utan snokremmen och hon går inte och gapar, så jag tänkte att det var lika bra att ta bort den.

Jag tycker inte att det finns någon skillnad mellan unga och äldre hästar när det gäller nosgrimmor, i synnerhet inte achen. Den nosgrimman är lika kass oavsett hästens ålder. Din häst har visat vad hon tycker.;)

Jag är inte förtjust i att dra igen truten på någon häst, men om man vill det eller anser sig behöva göra det är remontgrimma ett bättre alternativ ur hästens perspektiv.

Min unghäst tyckte inte om engelsk nosgrimma (försökte en period) utan bättre om Achen. Utan nosgrimma gick det inte alls. Sen satte vi på remont vilket hon gillade bra, men nu tycker hon bäst om Achen... Så det är väldigt individuellt o man får testa sig fram

Jag brukar sätta på en löst spänd engelsk nosgrimma för att det ska bli riktigt riktigt tydligt om hästen fipplar eller något annat med bettet, därefter sätter jag på det som passar. Det jag har nu rids på engelsk, mest för att inga remontgrimmor passar runt hennes lilla nos, annars hade hon nog gått med det.

Min (nya) unghäst gillar inte, vad jag märkt, nosgrimmor som hamnar nedanför bettet (achen, remont, pullar osv) så han går på en engelsk just nu. Är inte riktigt nöjd med det heller egentligen, han fipplar en del med munnen men inte alls lika mycket som med andra nosgrimmor. Han fipplar en hel del annars också, mot grimman osv. Har inte riktigt kommit underfund med varför ännu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar