Aaargghhh....har de nån hjärna? :o

Minerva

Trådstartare
Ibland börjar man fundera på om folk tänker...
Rätt över älven så tränar hemvärnet (eller vad de heter)
och här sitter jag med en skotträdd hund klistrad längs benen vart jag än går..
Visst att Sandö är ett stort övnings"fält" eller övnings Ö ska man kanske säga...
men kan amn inte tänka liite att det finns djur här oxå?
Jag menar, de har ett perfekt övningsställe långt åt tjottahejti å låångt upp i skogen !!! (har varit där och städat så jag vet hur bra det skulle vara)
Det kommer inte kunna bli nån promenad så länge dem håller på..
trots att jag har musik på nästan högsta volym, eller iaf så högt jag kan ha utan att de här dåliga högtalarna sprängs, så ligger hon o halvt skakar och öronen på helspänn...

Min lilla skrutt...

Sv: Aaargghhh....har de nån hjärna? :o

Förstår din irritation, synd om din vovve.:(

Men dom kan väl knappast ta hänsyn till varje enskilt djur som finns-dom tänker nog inte heller att "Men OJ, Minerva sitter hemma med sin skotträdda hund nu och klagar över det på buke, nu får vi allt gå härifrån och träna nån annanstans" :angel:

Dessutom har dom säkert fått 'sin plats' att vara på vid såna hära övningar och i skogen bakom Jesus rygg får dom väl knappast skjuta i med tanke på allt vilt etc. som finns där (??).
Och tid är ju pengar.:cool:

jag förstår dig och det är synd om din hund MEN har man bosatt sig när ett skjut fält med skotträdd hund så är det ärligt talat ens eget problem, man kan inte skylla det på andra. hur ska militären veta att din hund är skotträdd??????

bor själv på landet och här skjuts det varannan dag typ, finns skjutbana i närheten och dom jagar ofta. det skulle vara ett helvete om min hund vore skotträdd, som tur är bryr han sig inte öht eftersom han är van, men även om han nu vore rädd så skulle jag aldrig kräva att dom skulle låta bli att skjuta. det är ju inte deras problem att min hund är psykisk ostabil..

Döjobbigt med skotträdda hundar. Min golden blev hysterisk när det small och skulle upp i knät. Hemvärnet kan man nog inte stoppa, dom har sina övningar titt och tätt. Dom måste ju träna. Det är ju dom som ska försvara oss om "ryssen kommer". Då är det jäkligare på nyår och påsk när det okynnessmäller flera dar i sträck, DET skulle det bli förbud på. Det finns så otroligt många skotträdda hundar som dom får åka bort med när dom smäller sina raketer. Det skulle ju förbjudas, hur har det gått med det egentligen?

Jag lider verkligen med din hund ( jobbigt att vara så rädd ) men hur har du försökt bearbeta din hunds rädslor?

Det går att få en livrädd hund att iaf acceptera höga ljud ...

Såklart de har en hjärna, du kan ju inte med allvar mena att de ska ta hänsyn till ALLA levande skotträdda hundar under sina övningar..

Nja...

Nu har du ju ett ypperligt tillfälle att skott träna henne!:)
Gå ut, och lek med henne, få henne att koppla bort att det bommar ibland! Lek godis lekar, ha skojj, så kommer hon koppla bort att det skjuts! Inser hon bara att inget händer så släpper ju rädslan.
Sitt inte bara där, träna!:bump::)
Börja med att ge henne godis varje gång det bommar, ömka henne inte bara. Det gör saken tusen gånger värre. Släpp din oro om bommandet. Slappna av. Och lek med din vovve.

*kl*

*Och lite trådkap*

Men vad är det egentligen som gör att vissa hundar är så otroligt skotträdda?
Jag har aldrig haft en skotträdd hund och jag har heller aldrig gjort något speciellt med dom för att träna osv, utan dom bryr sig aldrig helt enkelt.

Nu bor vi ganska nära både en jaktskyttebana och militärt träningsområde, men det har vi inte alltid gjort, men dom har aldrig reagerat.

Är vissa hundar mer benägna att bli/vara skotträdda?

Till viss del så ligger det i arvet så risken att få en skotträdd hund ökar om både mamman och pappan visar skotträdsla..

Därför man inte bör avla på skotträdda/ängsliga hundar, men det skiter viss uppfödare i ..

Till viss del så ligger det i arvet så risken att få en skotträdd hund ökar om både mamman och pappan visar skotträdsla..

Därför man inte bör avla på skotträdda/ängsliga hundar, men det skiter viss uppfödare i ..

Är det någon gen som kan gå vidare då så att dom blir skotträdda eller är det mer hur tiken reagerar med valparna om det smäller?

TS: Förstår att det är jobbigt, men dom måste ju också öva.
Min hund är otroligt rädd för skott och smällare. Dock har hon lugnat ner sig med skjutskott i skogen och så men på påsk och nyår äter hon lugnande i flera dagar.
Åska var hon också rädd för innan men inte längre. Min teori är att hon är gammal och hör sämre nu:angel:

Nej det är som jag skrev genom arvet, tiken för vidare skotträdslan till valparna på så vis..

jag förstår dig och det är synd om din hund MEN har man bosatt sig när ett skjut fält med skotträdd hund så är det ärligt talat ens eget problem, man kan inte skylla det på andra. hur ska militären veta att din hund är skotträdd??????

bor själv på landet och här skjuts det varannan dag typ, finns skjutbana i närheten och dom jagar ofta. det skulle vara ett helvete om min hund vore skotträdd, som tur är bryr han sig inte öht eftersom han är van, men även om han nu vore rädd så skulle jag aldrig kräva att dom skulle låta bli att skjuta. det är ju inte deras problem att min hund är psykisk ostabil..

Jag kan då säga att jag bor inte på landet.. inte så,
Visst det är lite mer avsides men inte mkt, jag bor i tätbebyggt område..

Visst är det svårt för dem att veta, men ändå jag störs av det jätte mkt ändå! även om jag inte skulle ha haft hund så störs JAG av det oxå..
psykiskt ostabil låter som att hon är värsta opålitliga hunden :o

Nä visst kan inte de veta det :p
Men med tanke på att det är tätbebyggt område där jag bor så tycker man att de kunde ha komme på ett bättre ställe o vara på.. Det är LÖSA skott, så ingen tror att vi knappt kan va ute ^^

Ja det skulle ju vara ett kanontillfälle att träna henne..
men hon är 8 år.. och hon är inte den typen av hund som leker på komando om man kan säga så... och är det ljud hon inte tycker om dessutom så går hon inte ens ut.. eller om hon är ute så går det inte att ta kontakt med henne, bara att öppna dörren så hon kommer in...

Jag brukar försöka låtsas som om ingenting händer..
För man ska ju inte hålla på å gulla med dem då blir det ju bara värre... hjälper lite grand att ha på musik, men hon är som sagt ändå på helspänn och KAN inte koppla av :/

Knapplån!

Skotträdsla kan dels bero på hundens gener men jag tror att det vanligaste är förarfel.

Jag har aldrig haft en skotträdd eller ens skottberörd hund. Min mamma har alltid haft skotträdda hundar och vi har ibland haft hundar ur samma kull.
Mamma hon var åskrädd och det smittade alltid av sig på hundarna, och det spred sig så de blev rädda för alla höga ljud.

Vi förare skickar alltid signaler till våra hundar och blir vi själva irriterade upprörda eller oroade över något så självklart reagerar hunden.

TS knorrar över att hemvärnet tränar och det märker ju hunden. Istället så skulle hon skrika hurra nu ska vi ut och sedan aldrig reagera utan bara gå på och dra hunden med sig. Visa att det är jättekul att det smäller i stället för att låta hunden vara inne. Men gå inte fram till stället där det smäller utan håll till en bra bit därifrån.
Finns det en skjutbana så lägg promenaderna en eller ett par kilometer därifrån när de skjuter och gör det till en vana, gå sedan sakta närmare efter några månader så brukar det funka.

Jag tror att det är Barbro Börjesson som skrivit en bok om hur man ska träna skotträdda hundar, den fanns i alla fall under hennes tid på hundskolan i Sollefteå, den är faktiskt mycket bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka