AAAJJJ!!! Jordgetingar!!

Lena Furberg

Trådstartare
Har just varit på promenad i skogen, med min vovve och 2 andra med deras hussar. Rätt som det är hojtar den ena till - jordgetingar!!!:eek:
Jag la benen på ryggen och kutade, men alla tre hundarna blev stuckna. Ömkande som jag är försökte jag borsta bort otäckingarna ur pälsen på min hund, och så blev JAG stucken också! HIMLA ont gjorde det, jag har ändå blivit getingstucken många gånger, men det här var sk...ont! ÄR ont!!
Nu ligger min annars så tuffa Beauceronkille här och är eländig, slickar och tuggar sig både här och där. Inga fler getingar syns till men betten gör ont på honom med. Nån som vet om man kan göra nåt? Han har kvar Metacam sedan en armbågsskada, det ska ju vara smärtstillande, vågar jag ge honom en dos?

Sv: AAAJJJ!!! Jordgetingar!!

Era stackare!
Är getingsäsong nu tror jag, de är överallt!
Ring och rådfråga vet., kostar ju inget:p

Ouch! Du får väl se till att ha med handskar eller något i fortsättningen - ifall du skulle bli tvungen att plocka ut något mer "icke trevligt" ur pälsen. ;)

Håller med Simba. Ring och rådfråga veterinär.

Å fy :crazy:
När mina hundar blev stugna så fick jag rådet att proppa i dem Prednisolon för att motverka giftet i getingsticken då de dagen efte olyckan hade svällt upp lite här och var och dessutom fick andningssvårigheter.

Hur det gick till: Gamle Charlie, skvättar kungen i polcirkelland strosar runt på vår myr, hittar perfekta stället att slå en drill på. Naturligtvis rakt ner i ett jordgetingbo. Sedan sprätter han flitigt så jord och getingar yr. Wilma sticker dit nosen för att undersöka det konstiga ljudet.
Resultat: Charlies klockspel antar en form liknande en blomkål. Wilmas huvud liknar mer en broccoli :o

Hoppas det går bra för din beauceronkille :(

Råkat ut för jordgetingar också när jag och dåvarande strävhåriga taxen var ute och promenerade med min dotter i sittvagn. Hunden går fram och nosar i en håla och PANG!! Ut flyger hur många arga jordgetingar som helst. En grävling hade retat upp dom innan vi kom. :mad:

Det var precis som i tecknade filmer där getingar anfaller med gadden i högsta hugg. Det bara piskade mot kroppen. Jag skrek som en tossing (precis som om det skulle hjälpa) och försökte trassla loss hunden som snott in sig i vagnen, samtidigt som jag försökte slå i väg getingarna som anföll dottern, mig och hunden. Tillslut fick jag loss hunden (tänkte aldrig så långt att jag bara kunde lossa kopplet:crazy:), slet tag i dottern och sprang.

Sambon slängde taxen i bäcken för att skölja bort getingar som satt i pälsen. Hunden mådde ganska taskigt efteråt och låg under sängen och tryckte men jag tror inte vi gav honom något. Vi höll honom under observation bara.
Dottern fick 3 stick och jag hade nog 14 stick som kliade som galet i flera dagar.

Getingarna fick sig någon rejäl hagelsalva rakt i boet.:devil:

Hoppas att det går bra med din vovve.

Usch!

Jag lyckades trampa barfota rätt i ett jordgetingbo själv för en 3 veckor sen ungefär, fick ca 10-12 stick.:crazy:

Det är ju värre än att bryta ben tycker jag, huva.

Har du fått ut alla taggar?

Lider med dig och hunden, aj aj.

ajaj inte roligt! Jag red ner i ett jordgeting bo en gång med min annars så lydiga dressyrponny, han blev helt galen och jag ramlade av rakt i boet, getingarna kröp in överallt; i hjälmen, i stövlarna, under tröjan. Och min stakars ponny blev helt uppsvälld hela han!

Men vi tyckte iaf det var skönt att få lite kallt vatten på våra bett, och sen lade vi lite mosad persilja blandat med salubrin på.

jag ramlade av rakt i boet, getingarna kröp in överallt; i hjälmen, i stövlarna, under tröjan. Och min stakars ponny blev helt uppsvälld hela han!

Åh, det där lät verkligen som en mardröm!
(får panik om vanliga, ofarliga insekter kryper på mig, så jordgetingar... fy..)

Vi hade ett jordgetingbo i gräsmattan, jämte en buske. Provade utrotning flera gånger men dom fanns kvar ändå. Fick tips om att myrr skulle vara effektivt så jag hällde i myrr granulat och nu är dom döda:devil:.

Jag vet att man skall vara snäll mot djur men jag har både hund och småbarn så det var vi eller dom känns det som:angel:.

Vi hade ett jordgetingbo i gräsmattan, jämte en buske. Provade utrotning flera gånger men dom fanns kvar ändå. Fick tips om att myrr skulle vara effektivt så jag hällde i myrr granulat och nu är dom döda:devil:.

Jag vet att man skall vara snäll mot djur men jag har både hund och småbarn så det var vi eller dom känns det som:angel:.

Mot getingar behöver man inte vara snäll :crazy:

Näe, hunden är fortfarande orolig och tittar och tuggar på sig själv både här och där. Själv har jag ont från fingrarna upp till axeln - att så SMÅ kryp kan stingas så infernaliskt!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka