Åååh! Idioter!

S

_sandrooo_

Varför? Varför ska man vara såna jävla idioter och inte lyssna på andra?!

Nu när stallets ridskolehästar försvunnit på bete så står vår ena ridskolehäst kvar på gården, för han har haft nån gång i livet så kraftig hovfeber att t.o.m. hovbenet nästan roterat sig i den "sjuka" hoven. Så han har stått tisammans me en annan f.d. hovfeber häst i en hage utan gräs. Vi har haft hästen, när stallet köpte han, på ordentliga veterinär undersökningar till kliniken. De sa att han klarar vanlig ridning och kan leva ett vanlig hästliv utan gräs, så länge han inte får hovfeber igen - för det kan bli hans död.

Nå, från en sak till en annan. På ridskolan finns de både privata och ridskole-hästar. Alla privata hästägare bestämmer typ tillsammans över alla ridskolehästar, en hel del av människorna är vettiga hästmänniskor, en del inte alls...
Och många av de här vuxna hästmänniskorna är så stora på sej, och stolta att de inte kan lyssna till yngre (barn) som har mera hästvett än va dom har. Jag och måånga andra vet att när en häst slutar arbeta och bara står i hage (nattetid box) och inte får daglig motion som vanligt SKA man dra ner på fodergivan. Och oj oj oj... Så många gräl de har varit i stallet mellan mej och ngr. vuxna när de int kan inse det - men vadå? Jag är bara 16 år, vad vet jag om hästar?

Nå, så då när ridskolehästarna for på bete blev ju f.d. hovfeber hästen kvar som sagt. Dag ut och dag in stog han i sin hage med den andra hästen. Men tror ni att de vuxna stallmänniskorna lyssnade på när man sa att de sku ta bort hans kvällsmat, som typ bestog av ca. ½ liter liknande Lusern på morgonen och av samma 1-1½ liter på kvällen. Visst, det är inte mycket på det sättet - det innehåller inte så mycket energi eller dylikt, MEN det är mycket för en häst som typ inte rör på sej och som är mycket känslig för för kraftigt foder.

Så vad fick jag veta idag, den 2 Juli? Jo, att han hade idag fått en mycket kraftig hovfeber - och att man verkligen ser hur mycket han liderav det hela. Ni vet inte hur förbannad jag blev, ännu till när man hade sagt till + att han var en av mina stora favoriter bland hästarna i stallet...
Nu får jag väl bara hålla tummarna och be nån där uppe hålla ett vakande öga över Chille.

Jag har ingen aning om va ni har för åsikter om det hela, men jag kände bara för att skriva av mej.

H//Sandra

Sv: Åååh! Idioter!

Hovfeber?
Det viktiga är inte om hästen får en del lusern eller inte utan totalgivan av foder.
PL

Aldrig hört hovfeber innan heller men antar att det är fång av beskrivningen.

Lucern borde inte vara någon fara om det nu är lucern han fått?

Hur gammal är hästen?

/Maria

Antar att du menar fång när du skriver hovfeber?

Tycker inte att en liter lucern är något att tjafsa om måste jag säga. Du som pratar om att andra är så otroligt bestämda i sina åsikter skulle kanske vara lite ödmjukare själv.....

Men synd att hästen fick fång iaf, hoppas att det går bra.

Hovfeber?
Det viktiga är inte om hästen får en del lusern eller inte utan totalgivan av foder.
PL

Absolut, men när arbetsbelastningen minskar kraftigt måste även fodret minskas. Detta gäller ju även "vanliga" hästar, och ännu mer hästar med fångbesvär. Någon minskning tycks inte ha skett här:(

Absolut, men när arbetsbelastningen minskar kraftigt måste även fodret minskas. Detta gäller ju även "vanliga" hästar, och ännu mer hästar med fångbesvär. Någon minskning tycks inte ha skett här:(

Det vet vi ingenting om, vi har bara hört om lucernet. De kan faktiskt ha minskat på högivan (det har inte TS skrivit om och verkar inte ha reda på heller) och så fortsätter de med lucernet pga dåliga värden på höet.

Fast protein i form av lucern som är grovfoder ska inte vara någon fara.

Men Ts skrev ju lucernliknande så frågan är vad hästen har fått eg.

/Maria

Det vet vi ingenting om, vi har bara hört om lucernet. De kan faktiskt ha minskat på högivan (det har inte TS skrivit om och verkar inte ha reda på heller) och så fortsätter de med lucernet pga dåliga värden på höet.

Hästen äter tort hö ca. 6-7 kg om dagen. Och de får 3 ggr. mål om dagen. Nej de fortsätter inte med att ge lucernet pågrund av dåliga värden på höet, utan de tycker (säkert) att de inte skadar fast han äter det när han bara står - ohästvettiga människorna står alltid fast vid sina åsikter för "dom vet bäst" - "Vad skadar de fast han äter?" -_-

Fast protein i form av lucern som är grovfoder ska inte vara någon fara.

Men Ts skrev ju lucernliknande så frågan är vad hästen har fått eg.

/Maria

Tog reda på vad han äter, eller åt. Och det var Racing så nu har ni er exakta foder sort ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hästen äter tort hö ca. 6-7 kg om dagen. Och de får 3 ggr. mål om dagen. Nej de fortsätter inte med att ge lucernet pågrund av dåliga värden på höet, utan de tycker (säkert) att de inte skadar fast han äter det när han bara står - ohästvettiga människorna står alltid fast vid sina åsikter för "dom vet bäst" - "Vad skadar de fast han äter?" -_-

Fast lite extra protein i form av grovfoder är faktiskt ingen fara. Om det nu är lucern han får?

6-7 kg hö låter väldigt lite. Hur stor är hästen?

/Maria

Fast lite extra protein i form av grovfoder är faktiskt ingen fara. Om det nu är lucern han får?

6-7 kg hö låter väldigt lite. Hur stor är hästen?

/Maria

Det är Racing han får, tog reda på det för en stund sen. Jo, hö mängden är liten, men han är lite på feta sidan. Men det är som sagt inte jag som har bestämt vad han ska äta.
Han är ca. 156 cm i mankhöjd, kraftigt byggd.

Det är Racing han får, tog reda på det för en stund sen. Jo, hö mängden är liten, men han är lite på feta sidan. Men det är som sagt inte jag som har bestämt vad han ska äta.
Han är ca. 156 cm i mankhöjd, kraftigt byggd.

Tycker iaf att du ska lugna ner dig lite och utgå ifrån att dom som bestämmer vad han ska äta faktiskt vet vad dom gör. Dom har t ex säkert kontakt med veterinär om han har fång och vet. har väl talat om vad som är Ok och inte Ok för hästen att äta.

Racingfoder är ett finskt krafft foder likvärdigt krafft grund.

Tycker iaf att du ska lugna ner dig lite och utgå ifrån att dom som bestämmer vad han ska äta faktiskt vet vad dom gör. Dom har t ex säkert kontakt med veterinär om han har fång och vet. har väl talat om vad som är Ok och inte Ok för hästen att äta.

Lugna ner mej lite? Mitt första inlägg kanske var aningen överdrivet - men jag skriver bara att jag har inget med va han äter, så att jag inte ska få alla påhopp me klagelser hur mycket och hur lite han får att äta. Visst, de har väl tagit kontakt med vetten - men de här var ju före han fick hovfebern/fången som de mata i han fast han stog. Vad han äter nu har ja ingen aning - har inte varit ti stallet än.

Men varför ska någon vara tillmötesgående för dina förslag, när du själv kallar dem ovettiga och dumma?

Oftast får man ett bemötande man förtjänar.

Racingfoder är ett finskt krafft foder likvärdigt krafft grund.

Racing Greenline antar jag det är hästen fått, det är motsvarigheten till vanligt lusern. Motsvarande energi och protein. 1 liter av det torrt väger ca 600 g.

Till trådskaparen: ofta är det så att hästar får proteinbrist och tappar muskler om de bara får hö och höets proteinnivå är för lågt. Därför är det vettigt/nödvändigt att ge något till utöver höet. Racing Greenline är ett ypperligt foder att komplettera höet med och teoretiskt skall det inte ge fånghästar (hovfeberhästar) problem.

Beklagar vad som hänt "din" häst och hoppas att det går så bra som möjligt för honom!

Hästen blev aldrig bättre. Han hade, som sagt, från förut redan halvt roterade hovben och i förrgår togs han bort. Han hade legat hela dagen i boxen och dagen före det hade han jobbigt att stå och fick anstränga sej väldigt mycket för att kunna äta och led redan då.
Veterinären sa direkt att hon ville ta bort hästen när han led så mycket, att det fanns ingens stor chans att han sku "klara" det nån längre tid.
För att Han skulle få ett så bra slut som möjligt fick han bedövande medel i båda frambenen så att han kunde gå en bit bort till en äng och äta hans sista gräs tuggor innan han somnade in.

Hovfebern hade varit så dålig att hovbenet, i ena frambenet, hade lossnat, och det hade varit väldigt nära att hovbenet skulle ha kommit igenom på båda framhovarna.

Men han har det bra nu, inget mer lidande.

-`v´- R.I.P. ChiliCat -`v´-

Så det behövs int disskuteras något stort mera om det här.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka