A1 - A2 försäkring

maiagull

Trådstartare
Vad är det för skillnad rent praktiskt egentligen? Jag funderar på att försäkra upp pållen till A1, men jag har inte riktigt fattat varför.
Jag har A2 med veterinärvård nu.

Är det nån som vet?

/ :idea:

Sv: A1 - A2 försäkring

Har du en A2-försäkring så får du bara ut på livförsäkringen om hästen avlivas akut, typ nödslakt (kanske är olika hos olika bolag?).

Har du en A1-försäkring så får du ut som ovan plus att du kan välja att få ut ett delbelopp istället. T ex om hästen är köpt för tävling, får en skada och bara kan användas till avel/promenad istället. Hade du haft A2 hade du varit tvungen att avliva för att få ut ersättning, har du A1 kan du välja att låta triangelmärka hästen istället och få ut ett delbelopp utan att avliva hästen.

Det var grovt förenklat...kanske finns nån annan som är bättre på att förklara! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: A1 - A2 försäkring

Som jag har förstått det gäller det att för A2 får du ut pengar om hästen behöver avlivas pga olycka (typ brutna ben, kolik eller liknande).

A1 får du ut pengar om din häst blir utsliten så att den inte längre går att använda (om den blir triangelmärkt får man ut en delsumma, om den avlivas får man ut hela beloppet).

Mitt försäkringsbolag (folksam) hade så att man inte bara kunde ha A1, utan man hade ett belopp i A2 och ett i A1. Vid olyckstillbud och liknande så betalas både A2- och A1-beloppet ut, vid förslitningsskador betalas bara A1-beloppet ut.
Exempel. Min häst var försäkrad för 40.000 kr i A2 och 30.000 i A1. Om hästen skulle brutit benet skulle jag ha fått 40' + 30' = 70.000. Hade hästen däremot fått förslitningar och behövt avlivas skulle jag bara ha fått 30.000 kr (A1-beloppet).

Vet inte om det blev tydligare av det här svaret...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka