A Question

martha

Trådstartare
En undran ....jag fick en fundering på fejjan ( av en bukefalist :D) om vad våra unga hästar heter egentligen...
Hon sa att en åring är en som är ett år, jag säger att en åring är ett föl som är född samma år och att en ettåring är den som är ett år.
Hur säger ni och hur tänker ni ? och är det skillnad på rid o travtänk här tro?

Sv: A Question

Våra föl - travare eller annan ras - blir åringar/ettåringar 1:a januari.

Jag har inte hört benämningen åring på en fölunge i våra krokar iaf!

Åring det är den fyller ett och tills året den fyller 2. FÖl fram till den fyller ett;)

weanling - fol
yearling - ett aring
baby - hast i traning tills de nya aringarna kommer in i stallen (dvs ett och tva aring)
2 - year old
3 - year old
4 year old
aged

Upp till fyra ars alder ar det filly / colt. Fyra eller aldre mare / horse eller saklart gelding.

(Om ngn skulle intressera sig for den engelsksprakiga varianten.

ja, jag var säker på att åring(årsföl) är det ÅR fölet är fött och därför heter det åring ( logiskt i min hjärna) och ettåring det året fölet blir ETT år

Ha, ha - jag hade ju en diskussion med Hovis för ett tag sen här på trav i nån inkörningstråd eller nåt om detta och blev så engagerad att jag letade upp Svenska Akademins Ordlista på nätet. :p

Så länge de inte ändrar där så är de åringar för mig året EFTER födelseåret! :idea:

Jag tycker att det var lite coolt att kunna lösa en sån fundering med hjälp av en ordlista.

Årsföl fram till nyår, året den föddes.
1-åring, åring
2-åring
Instämmer. :laugh:
Ha, ha - jag hade ju en diskussion med Hovis för ett tag sen här på trav i nån inkörningstråd eller nåt om detta och blev så engagerad att jag letade upp Svenska Akademins Ordlista på nätet. :p

Så länge de inte ändrar där så är de åringar för mig året EFTER födelseåret! :idea:

Jag tycker att det var lite coolt att kunna lösa en sån fundering med hjälp av en ordlista.
Ja, verkligen!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 451
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar