A-kassa + 2 hästar

T

todde

Blir av med mitt jobb nu här på fredag vilket innebär a-kassa:cry:
Hur klarar man av att ha 2 hästar på a-kassa, man vill ju gärna träna lite
o utvecklas. Kanske är det justare att sälja om man tänker på hästarnar.
Skriv gärna hur ni har klarat er med två hästar.

Sv: A-kassa + 2 hästar

Nu har jag inte a-kassa utan jag jobbar, men har dock ingen kanonlön (förskollärarlön :grin:). Ska man ha hästar när inkomsten inte är så stor så får man ju dra ner på det "onödiga". Du får väl lägga krutet på bra grovfoder, hovslagare och veterinär och skippa träningar, tävlingar och dyr utrustning ett tag fram över. Det är väl knappast meningen att du ska vara arbetslös för all framtid? Träningar och annat kan väl ligga på is ett tag? Annars är ju alternativet att antingen sälja eller låna ut hästarna ett tag...

Nu har jag inte a-kassa utan jag jobbar, men har dock ingen kanonlön (förskollärarlön :grin:). Ska man ha hästar när inkomsten inte är så stor så får man ju dra ner på det "onödiga". Du får väl lägga krutet på bra grovfoder, hovslagare och veterinär och skippa träningar, tävlingar och dyr utrustning ett tag fram över. Det är väl knappast meningen att du ska vara arbetslös för all framtid? Träningar och annat kan väl ligga på is ett tag? Annars är ju alternativet att antingen sälja eller låna ut hästarna ett tag...

sälja är inte så kul , o säkert svårt, det är ju en hel del som drabbas av arbetslöshet . Ja man får väl lägga det på is ett tag.

Ja lägg träning o tävling på is ett tag. Men det är inge kul alls och inte ha jobb, sitter här själv med försäkringskassan o det är inte mycket det, men som tur är så har min mamma hjälpt mig endel med hästen.
Hyra ut på foder brukar för det mesta fungera bra....
hmm svårt när man har egna djur o inte mycket pengar, dom är ju som ens bästa vänner...

JAg kan väl inflika med.
Dock inte arbetslös eller liknande.
Men äger tre hästar och går tredje året i skolan. Vad jag har i "lön" per månad är ca 3000 o det klarar jag mina hästar på och räkningar på telefon.
Kanske dels för att jag köper grovfoder utav pappa och får betala det när jag har extra pengar:P
Menar att det går om man vill.
JAg tränar inte så mycket dock, inte alls. inte för tränare iaf. =)
Finns bra böcker man kan hitta tips i o utvecklas igenom även om det HEEELT klart underlättar med en tränare.

Hm.... dina föräldrar har nog glömt att visa dig lite av livets verklighet, eller så finns det nån otroligt snäll stallägare i din närhet som "skänker bort" stallplatser till dig :devil:

Kanske är det justare att sälja om man tänker på hästarnar.

Hur menar du när du säger så? Så länge du har råd att ta hand om hästarna ordentligt (foder, vård osv) men kanske får dra ner på/lägga ner träningar/tävlingar tills du har mer pengar igen tror inte jag att det gör hästarna något! Så länge du inte rider så illa att de får men av det ;)

Även om du har en panghäst med massor potential tror jag inte att den blir olycklig av att inte 'få' tävla på ett tag!

jag har 1 häst men är oxå arbetslös och står med ganska stora lån, så lätt är det inte men vad gör man inte för att kunna ha kvar hästen. köper bara det viktigaste och så mycket som möjligt på annons. man får helt enkelt tänka en extra gång.
jag gör det bästa av situationen och lägger så mycket tid som möjligt på hästen nu när jag inte har ett jobb som tar upp tiden.
lycka till och hoppas det löser sig för dig

Hehe har fett billiga stallhyror!
(kallhyra med knappt tillgång till ordentlig hage så det är därför. stallet i övrigt är underbart!)
Betalar 1050 kr i månaden för alla tre boxarna :P

Allting går väl om man bara vill. Personligen skulle jag själv inte må bra av att inte ha ett enda öre kvar i slutet på månaden för att hästarna "tar" alla pengar. Visst många ggr är de värda det, men jag vill kunna unna mig något annat i livet också. Sedan är jag nog en tävling och träningsmänniska, och skulle inte kunna ha en häst bara för att "ha den" (förstå mig rätt!) Utan jag vill kunna träna och tävla och utveckla min ridning. Skulle jag inte ha den möjligheten skulle jag välja att sälja, men alla är vi olika och har olika mål med ridningen.

Visst hästen är ens bästa vän många ggr, men jag skulle nog inte tveka att sälja om jag hade det ekonomiskt tufft. Finns alltid nya hästar att köpa när ens ekonomiska situation klarat upp sig. Du kanske kan sälja en av hästarna,eller låna ut på foder? Så blir du av med de löpande kostnaderna som foder,hovslagare, stallhyra mm för EN häst iaf:)

Ett annat tips för att "spara" pengar(om man nu kan göra det när man har häst:angel:) är ju att leta efter billig stallplats. Kanske det finns någon som låter dig stå nästan gratis i utbyte med hjälp i stallet, såsom insläpp,utsläpp osv. SOm sagt det mesta går nog att lösa om man är lite firnulig, allt är upp till hur man är som person och hur man vill leva.

Lycka till och hoppas det löser sig!

Även om du har en panghäst med massor potential tror jag inte att den blir olycklig av att inte 'få' tävla på ett tag!

Nej men om man ska tänka ekonomiskt, vilket ju tråden handlade om, "tjänar" ju isåfall TS på att sälja den ena hästen med kapacitet och potential. Med de pengarna kan hon ju senare investera i en ny häst. Eller varför inte låna ut hästen till en bra ryttare som kan tävla upp hästen i klasserna och sedan sälja.

När ekonomin krisar tvingas man välja. Det finns alternativ.

1) Ha kvar båda hästarna och bara köpa det nödvändigaste (bort med kraftfoder om det är möjligt, och ersätt detta med mer och riktigt bra hö. inte shoppa utrustning om det inte behövs, lära sig laga trasiga träns o.s.v. själv istället för att kasta och köpa nytt. Stall, försäkring, hö, strö och hovis är prio.). I övriga livet (inte hästarna men allt annat) samma sak; räkningar och ev. hyra (om man inte äger eget hus/lägenhet) i första hand, telefon och bredband, mat. Inget man inte absolut behöver. Spara varenda krona som blir över, ifall något händer.

2) Sälj/låna ut en av hästarna på foder 6-12 månader. Behövs fortfarande lite samma tänk som ovan nämnt, men det blir mer sparat (buffert, typ) och man behöver kanske inte snåla riktigt lika mycket.

3) Sälj/låna ut båda hästarna och spara pengar under tiden.

Det sista ger ju helt klart "friare" liv rent ekonomiskt, men jag skulle aldrig klara att både vara arbetslös och inte ha ett smack att sysselsätta mig med utöver de timmar per dag man får lägga på att söka jobb. Hemska tanke :eek: .
Det mesta går med envis vilja, men det blir inte helt kul alla gånger att leva på mer eller mindre minimum.

Jag skulle inte göra något förhastat, det kan ju faktiskt vara så att du snart har ett jobb igen.

Ett annat tips för att "spara" pengar(om man nu kan göra det när man har häst:angel:) är ju att leta efter billig stallplats. Kanske det finns någon som låter dig stå nästan gratis i utbyte med hjälp i stallet, såsom insläpp,utsläpp osv. SOm sagt det mesta går nog att lösa om man är lite firnulig, allt är upp till hur man är som person och hur man vill leva.

Så gör jag, och det är jättebra för ekonomin! Dessutom, är man arbetslös så kan man ju lika gärna ägna sig åt att ta extra stallpass och därigenom känna sig lite "viktig" istället för att gå hemma och såsa dagarna i ända.

Jag mockar alla boxar i stallet tre dagar i veckan och tar även lunchfodringar dom dagarna. För det får min häst stå gratis i stallet, inkl ensilage och halm.
Min sambo verkar hästen, under överseende av sin vän som jobbar på hovslagarskolan = gratis.
Det enda jag behöver betala för är försäkring, betfor + mineraler (väldigt låg månadskostnad, eftersom det inte går åt särskilt mycket) och bensin (stallet ligger en bit från stan, men det blir inga jättehöga kostnader ändå).

Nu är jag visserligen inte arbetslös, men studerar. Utan den här lösningen hade jag inte kunnat ha häst alls, men nu har jag både häst OCH några ören kvar varje månad ;)

Tror att om det är som de säger att det blir en riktig kris så blir det nog många som hamnar i samma situation som du, eller ännu värre. En del av de som blir uppsagda har inte ens A-kassa, eller har stora lån. Vad jag menar är att jag tror att det kommer att bli många som tvingas dra ner på hästeriet de närmaste åren.

Om du tror att krisen kommer att fördjupas så ska du sälja nu, medan det fortfarande är möjligt.

Men om du tror att det inte blir någon kris utan du tror att du snart får jobb igen med liknande lönenivå så ska du behålla dem och bara ligga lite lågt ett tag med omkostnaderna för dem.

Så vad du ska göra beror helt enkelt på vad du tror om framtiden.

På vissa större orter finns det medryttare som betalar för att få rida och sköta en häst ett par gånger i veckan. På rena landsbygden däremot är möjligheten större att byta tjänster med andra i trakten, t ex lantbrukaren e.d.

Man kommer väldigt långt med god litteratur. Jag har haft situationen att det inte varit läge för instruktör på länge, men jag har ca 70 hästböcker och ett par filmer, och jag kan lova att man har mycket nytta av det! Om du hamnar i en period utan instruktör behöver det inte betyda att du inte kan fortsätta att träna. Du tränar upp din egen förmåga att tänka och analysera, istället. Ett bra tips är att filma dej själv. Har du ridande kompisar så åk hem till varandra och stäm av varandra varannan vecka. Tips får du ju också hela tiden via bukefalos och andra tjänster på internet mm.

Nej men om man ska tänka ekonomiskt, vilket ju tråden handlade om, "tjänar" ju isåfall TS på att sälja den ena hästen med kapacitet och potential. Med de pengarna kan hon ju senare investera i en ny häst. Eller varför inte låna ut hästen till en bra ryttare som kan tävla upp hästen i klasserna och sedan sälja.

Det beror ju på vad man har för mål - att maximera värdet på hästen vid en försäljning eller att försöka behålla den även om värdet inte blir det maximala för att hästen inte tränas/tävlas (vilket inte nödvändigtvis spelar ngn roll om målet är att behålla hästen tills den dör).

Jag håller med om att ett bra alternativ vore att lämna bort en häst på foder om man inte klarar det bara med att spara in. Det enda tråkiga är att när man nu egentligen hade ordentligt med tid för hästarna har man dem inte kvar (iaf inte båda) :crazy: Tycker också att det låter smart att försöka ta över extra stallpass i utbyte mot lägre stallhyra!

TS: Hoppas att det reder upp sig - lycka till!

Blir av med mitt jobb nu här på fredag vilket innebär a-kassa:cry:
Hur klarar man av att ha 2 hästar på a-kassa, man vill ju gärna träna lite
o utvecklas. Kanske är det justare att sälja om man tänker på hästarnar.
Skriv gärna hur ni har klarat er med två hästar.

Fy vad tråkigt att du förlorat jobbet :(
Jag har också nyss varit arbetslös och vi har 2 hästar.
Våran situation såg ut så här.
hus, man,fru,2 tonåringar,2hästar och 2 hundar.

Jag har fördelen med att ha hästarna hemma, så stallhyra slipper jag ju.
Men vi sparade in på mycket.
Då vi bor i skogen så behövs 2 bilar. Vi hade 2 volvo. Men vi sålde den ena och kör med en gammal golf som både är billigare i drift o bensin ;)

Sen hann jag ju laga billigare mat plus bakade allt bröd. Där sparade jag nog ca 1500/månad.

Ungarna fick stå ut med de saker och kläder de hade (vi vuxna också förståss)

Ja hitta en billigare hovslagare. Jag har gjort analys på höet för att slippa ge massa olika krafftfoder i onödan (veta vad som ska ges)

Halm är billigasste strömedlet, så det plus egen-öst spån varvar jag med. (sparar flera hundra i månaden)

lagar täcken istället för att köpa nytt.
sålt sånt jag ej behöver...

mina kostnader för hästarna sjönk nog med minst en tusenlapp med mina "sparåtgärder"

Hur menar du när du säger så? Så länge du har råd att ta hand om hästarna ordentligt (foder, vård osv) men kanske får dra ner på/lägga ner träningar/tävlingar tills du har mer pengar igen tror inte jag att det gör hästarna något! Så länge du inte rider så illa att de får men av det ;)

:bow: Precis! Hästarna lider inte av att inte tränas och tävlas.

Fy vad tråkigt att du förlorat jobbet :(
Jag har också nyss varit arbetslös och vi har 2 hästar.
Våran situation såg ut så här.
hus, man,fru,2 tonåringar,2hästar och 2 hundar.

Jag har fördelen med att ha hästarna hemma, så stallhyra slipper jag ju.
Men vi sparade in på mycket.
Då vi bor i skogen så behövs 2 bilar. Vi hade 2 volvo. Men vi sålde den ena och kör med en gammal golf som både är billigare i drift o bensin ;)

Sen hann jag ju laga billigare mat plus bakade allt bröd. Där sparade jag nog ca 1500/månad.

Ungarna fick stå ut med de saker och kläder de hade (vi vuxna också förståss)

Ja hitta en billigare hovslagare. Jag har gjort analys på höet för att slippa ge massa olika krafftfoder i onödan (veta vad som ska ges)

Halm är billigasste strömedlet, så det plus egen-öst spån varvar jag med. (sparar flera hundra i månaden)

lagar täcken istället för att köpa nytt.
sålt sånt jag ej behöver...

mina kostnader för hästarna sjönk nog med minst en tusenlapp med mina "sparåtgärder"

Det må jag säga Du var duktig :bow:. Jag har ju också den förmånen med eget stall så där sparar man någon krona.

Har du rätt i, men man blir lite besviken o så precis när man inser att man ska bli arbetslös. Den som blir mest olycklig är väl jag :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 419
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
644
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka