å jag blir trött! fånghästar...!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 064
M

milles mamma

ja först får min val fång i juli och har klarat sej i från det,sen 1dag innan jag ska ta in mitt sto från bete,tror ni inte att hon får fång då?? jo självklart! e ganska trött på detta nu....dessa hästar har gått på samma bete varje år och har aldrig fått fång.(dom e9 och 10år) finns det ens en chans att dom kommer kunna gå på ett bete igen? el måste dom gå i en grushage hela livet? (gud vad trist). just nu känns det ev som att dom kommer att få avsluta sina liv om dom ska behöva gå i en grushage hela livet....vill inte att dom ska behöva leva det livet...

Sv: å jag blir trött! fånghästar...!

alltså dom bör nog gå i en sandpadd eller jordhage men dom kan ju gå på bete ibland på sommaren.kanske inte första tiden.men släpp dom typ 1-2timmar på morgonen och lika länge på kvällen.o inget krafftfoder.o håll noha koll på pulsen o andningemn så det inte får fång ändå

Jag kan definitivt inte allt om fång men har lärt mig en del på vägen.
Det kan vara ganska farligt för dem nu när det är frost mot slutet av natten och på morgonen. Jag har min fångponny inne på natten och släpper inte ut henne föränn det blir varmare. Jag kommer att fixa till hagen så det inte växer något där. De ska inte äta fruset gräs!

Jag har läst din andra nya tråd och med den lilla erfarenhet som jag har av detta så hoppas jag ändå att du ger hästarna en chans. Jag tycker inte heller att man helt givet ska ha kvar en häst som aldrig kan gå i en gräshage. Min ponny är den av våra hästar som nog hade klarat det sämst. Hon älskar att gå omkring och smaka på allt.
Men jag hoppas att jag slipper hamna i den sitsen. Hon fick fång för ett år sedan och har gått på gräs hela tiden men med begränsningar. Men man måste vara beredd på att det är lite pyssel för att få det att fungera. Jag har gärna det besväret då jag är rädd om min lilla häst som betyder så mycket för mig.

Hur länge väntar du med att släppa ut på morgonarna när det är frost? Jag brukar ge frukost inne och sedan släppa ut vid 9-10-tiden. Väntar du längre?

Hur länge väntar du med att släppa ut på morgonarna när det är frost? Jag brukar ge frukost inne och sedan släppa ut vid 9-10-tiden. Väntar du längre?

Hej! Jag ger henne också frukost inne. Sedan släpper jag ut dem när frosten har försvunnit. I morse var klockan tio. Hennes sällskapskompis ett litet russ är vansinnig över att stå inne.
Detta med att släppa ut dem på förmiddagen är ju inte så lätt att fixa. Några veckor framåt är min man sjukskriven så han släpper ut dem. Men igår är jag rädd att han släppte ut dem för tidigt. Han gjorde det den tiden som jag hade sagt innan jag åkte till jobbet. Då var det fortfarande ganska kallt. Sedan tyckte jag att hon gick fram dåligt när jag red henne vet inte om det är jag som överdriver. Idag har hon bara gått i den lilla hagen och nu märks det inte något.

samtycker med forest autum eller va användaren hette.

Fruset gräs e fartligt pga den höga sockerhalten som blir gäller även när det är kalla nätter och varma dagar eller varma dagar och mycket regn.

Lider med dig... verkligen

tyvärr fick jag avliva min älskling i våras. Hon hade så ont.
Men innan dess rådde veterinären oss att efter att vi pratat med honom att låta henne gå på gräs till viss tid. I mån av väder och vind så att säga. men men förstånd i huvudet.

Lider verkligen.. usch fång e inge roligt. Hoppas det löser sig.

Testa munkorg säger jag bara om du inte redan gjort det!

Funkar toppen och dom får i sig lagom mycke näringsrikt gräs :idea:

Fruset gräs e fartligt pga den höga sockerhalten som blir gäller även när det är kalla nätter och varma dagar eller varma dagar och mycket regn.
.

Det är inte så lätt att avgöra när det är farligt. Efter vad jag kan förstå kan det svänga på någon timme från höga halter av farliga kolhydrater till betydligt lägre. Men nu när det börjar bli vinter ska man akta sig när det är fruset och när det är kallt och soligt. Däremot har jag fattat det som att varma, molniga, regniga höstdagar är det nog ganska OK. OM det inte är så att gräset är inne i en ny tillväxtperiod efter torka. Det är inte heller så bra.
Så med andra ord en munkorg är kanske inte felt.

Jag har tyvärr inte möjlighet att låta mina stå inne längre på morgonen, de åker ut vid 6-tiden. Men de får rejält med hösilage och hö i hagen, och det brukar ta omkring 3 timmar innan det är slut. Sen vilar de en stund och först därefter börjar de leta gräs.

Immer

Ja det är ju jättebra om det fungerar så. Tyvärr gör inte mina hästar det. De äter nog upp en del av höet men sedan letar de upp annat.

Nej, hade jag inte haft "hemmavarande" make (han arbetar hemifrån) så hade jag också varit tvungen att släppa ut mina jättetidigt. Nu har jag det så bra att jag kan skriva en lapp med hästinstruktioner på morgonen innan jag åker till jobbet, och sedan tar maken hand om pållarna.

Så gör mina också. Nu får de visserligen inte särskilt mycket hö under dagen, så varje mål är bara 1,5 kg, men de äter ändå bara en del och kommer sedan tillbaks och äter resten senare.

Jag har en häst som fick fång i Januari -04, med återfall på våren samma år, när det började spira lite grönt i vinterhagen.
Hon fick inte gå på nått gräs den sommaren o inte heller sommaren -05. Förra året fick hon beta lite grann i nån timma om dagen o iår har hon gått på väldigt magert bete, tillsammans med shettisarna o det har fungerat bra, stallade dock in henne innan frosten kom för att undvika frostgräset. Idag fodras hon med hö ute på morgonen vid 7. Går fortfarande med shetisarna under dagen (de går på lösdrift). Nu finns det dock inte mkt till gräs kvar i hagen.

Ett jäkla skit just nu. Fruset var och varannan morgon. Våra hästar har klarat sig ett tag. Stoet i stallet sedan förra hösten. Min valack sedan i början av maj. I måndags var dag dags igen. När jag tog ut stoet kändes hon seg vilket vi rapporterade till ägaren som genast tog ut vet. Fång! Tidig visserligen men ändå. Min valacks mage är inte bra trots foderjäst varför jag nu också börjat ge bakjäst. Ändå går det fram och tillbaka. Tror att i nuläge är det ungefär noll frostgräs som gäller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 368
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 865
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
6 000
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!