Re: A-dur 1000, Elfenspuk & Stanford
Hej!
Jag har erfarenhet av några Elfenspuk-avkommor. 2 ston och en valack. Alla tre något av favoriter hos mej, men kanske inte hos alla andra.
Första född 1990, arabkorsat sto, brun, ca 160 cm hög. Fina gångarter, men mycket pigg och känslig. Hoppade som en gud (130 cm med lektionsryttare, som 4-åring). Underbart temperament, snäll mot allt och alla. Jag kan säja EN gång hon gjort någon illa på 10 år och det var ett misstag.
Det andra stoet, född ca 1994, tror jag, brun något över 160 cm, fullblodskorsad. Hon var helt nipprig, kunde vara helt kolugn ena sekunden för att nästa flyga i luften och slänga en till andra sidan ridhuset eller rätt ner i backen. Men hon hoppade bra och hade antagligen varit en trevlig dressyrhäst också om hon hade kunnat hålla koncentrationen. Kandes mest som om lyckades man lära henne en sak så glömde hon en annan.
Valacken var runt 180 cm hög, halvblod rakt igenom, mörkbrun och fruktansvärt okorrekt axteriört. Han kunde också få ryck och slänga av en, men inte så ofta. han kunde både dressyr och hopp, men exteriören hindrade några vidare framgångar. Men han var trevlig att hantera och snäll mot de flesta.
jag gillar dessa hästar, och skulle inte ha nåt emot en Elfenspuk-avkomma om jag skulle köpa ett halvblod.
/ Lavinia