Sv: ?

Jag försöker få till det så att min häst går minst sex dagar/vecka. Ibland blir det sju dagar. Har ingen vilodag inplanerad varje vecka. Den faller sig naturligt när det är dags för en.

Har man bara en sällskapshäst, så är inte motionen så viktig även om alla djur vill ha en livsuppgift. Men om man vill kunna hålla igång och sticka ut med kompisarna då och då, bör man nog vara beredd på att lägga ner 3-4/dgr i veckan på att motionera sin häst.

Jag är som Canoó och försöker hålla igång de hästar jag kommer i kontakt med 6-7/dgr i veckan och låter vilodagarna komma naturligt när det är dags.

Som djurägare får man räkna med att vädret och årstiden kan göra att det känns motigt. Har man drömmen om att ha djur får man tänka efter ordentligt om man verkligen har intresset för att satsa helhjärtat även när det är kallt och blött.

Så ofta som hästen behöver;) Olika från häst till häst. Men någon form av motion varje dag tycker jag att man ska sträva efter.

Som sagt så kan det skilja från individ till individ. Och vad man själv tycker. Men jag tycker personligen att det är lagom 6 dagar/vecka.:)
Min fullvuxna & friska häst rider jag 6 dagar/vecka. Jobbar inte hårt då varje dag, utan kan blir mkt skritturer oxå.:) Hans vilodag går han i hagen & latar sig.(som alla andra dagar oxå, utöver ridningen)
Och min unghäst rider jag 4 dagar/vecka, men när han blir "stor" så kommer jag öka till 6 dagar/vecka med honom oxå, om det inte händer något annat vill säga.:)

hur ofta tycker ni att man ska rida eller köra?:confused:

Hur kom denna fråga upp?

En yngre häst i början på sin utbildning arbetar jag med i korta pass var annan eller var tredje dag.

Min vuxna ridhäst bör helst gå sex dagar i veckan 20 min till en dryg timme per dag.

En elittävlingshäst kan gå två pass om dagen ett lite lättare och ett mer krävande.

Sen hade jag en pensionerad ponny som gick en till fyra dagar i månaden, små trevliga skogsturer.

Man får anpassa sig efter hästen.
Ponnyn hade inte behövt arbeta alls medans min ridhäst blir odräglig om han inte får jobba.

Men för en vanlig häst, som man använder till hobbyridning och träning - kan det vara rimligt att den går sex dagar i veckan och bara skrotar i hagen en dag, medan man kanske rider två pass om dagen på lördagar och söndagar. Så ser det ju ut för många skolhästar.

Som jag ser det är 1 pass om dagen (anpassat till hästen så klart, men lagom ansträngande) 6-7 dagar i veckan lagom.
Givetvis då under förutsättningen att hästen vistas utomhus minst 8 timmar om dagen (kanske bara i mitt stall vi är bortskämda med att kunna ha hästarn ut "så" mkt?)

Ridskolehästar går ofta 1-2-3 lektioner om dagen, men tänk då även på att de (ofta) inte går ute på dagarna/nätterna och således inte kan göra av med energi på samma sätt som "privathäst".

2 pass om dagen någongång i veckan kan väl vara bra, men jag skulle nog hålla det ena passet till skrittrunda ute meddans det andra kanske kan vara lite mer krävande.

Men så vitt jag vet så går hästarna på ridskolorna ute varje dag på samma sätt som i vilket privatstall som helst?
På vintern, när hästarna är inne på nätterna och ute på dagarna?

Hur många ridskolestall släpper ut sju och tar in åtta? Det är verklighet för många runt där jag bor.
I vårt stall släpper vi ut 8-9 och tar in vid sju, jag vet inga ridskolor som inte börjar första lektionen senast fyra.

Jag rider 5-6ggr i veckan (kan bero på väder och vind! )
Hon är ej inkörd så någon körning blir det aldrig av! ;)

jag jobbar - rider/tränar/longerar, kortsagt sysselsätter min häst 5ggr i veckan, de andra dagarna är det bara pyssel och ibland en promenad för hand. till vår sommar, när det är ljust längre kan det hända att han kanske får gå 6ggr i veckan.

men han funkar bra på att jobba fem dagar i veckan, då hinner han smälta det vi gör och han tröttnar inte, då utbudet av variation inte är jättestort :)

Hur kom denna fråga upp?

En yngre häst i början på sin utbildning arbetar jag med i korta pass var annan eller var tredje dag.

Min vuxna ridhäst bör helst gå sex dagar i veckan 20 min till en dryg timme per dag.

En elittävlingshäst kan gå två pass om dagen ett lite lättare och ett mer krävande.

Sen hade jag en pensionerad ponny som gick en till fyra dagar i månaden, små trevliga skogsturer.

Man får anpassa sig efter hästen.
Ponnyn hade inte behövt arbeta alls medans min ridhäst blir odräglig om han inte får jobba.

Går de verkligen två pass om dagen :confused:
Jag tycker att en elithäst borde gå färre pass i veckan än en hemmahäst, men jag har ingen större koll på hur "di store" tränar. Är lite nyfiken på hur det ser ut.

Men det stämmer nog att det är upp till individen.
En annan fråga: Om hästen har stått en dag (bara hage) måste man då bara skritta dagen efter? Och om hästen står i bara hagen en dag, får den mindre kraftroder då?

Men det stämmer nog att det är upp till individen.
En annan fråga: Om hästen har stått en dag (bara hage) måste man då bara skritta dagen efter?

Nej, är hästen uppe i ridmässig kondition, kan den gå i hagen upp en vecka i alla fall, utan att bara behöva skrittas under ett ridpass, anser jag.

Hästen tappar inte kondition och muskler av att stå i upp till 6 veckor, har framkommit här på forumet tidigare, men DÅ är det självklart att man bör börja med skritt ett par dagar o sen trappa upp.

Och om hästen står i bara hagen en dag, får den mindre kraftroder då?

Om jag får tala utifrån mig själv, så drar jag ner på kraftfodret om min häst ska stå tre dagar eller mer.

Det är väldigt vanligt att elit hästarna går 2 pass om dagen, speciellt utomlands.

Ludger Beerbaums hästar går 2 pass om dagen, ett skritt pass på förmiddagen och sen ett hårt pass på eftermiddagen.

Jag hoppas att jag också kommer kunna införa det där jag har mina hästar och där jag jobbar.

För övrigt går mina hästar 7 dagar i veckan, och jag lägger en vilo period när jag tkr det är lägligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar