90-dagarsbetalning

FlipTheFrog

Trådstartare
1) Hur noga är de med att kollen görs exakt på 90:e dygnet?
2) Vad räknas egentligen som dag 1 på dräktigheten?

Beroende på hur man räknar så har mitt sto nog gått 90 dagar på fredag eller lördag i nästa vecka, men min veterinär jobbade bara på torsdagen och jag var angelägen om att ha henne då denna UL-koll ska kombineras med ett ÅB efter stoets knäoperation i somras.

Hur gör man rent praktiskt med betalningen om det är så att hon fortfarande är dräktig? När måste pengarna föras över? Kan jag vänta till den 'sanna dagen 90' om det är på lördagen?

Sv: 90-dagarsbetalning

och försäkring skulle jag ju fråga om också!
Har ni ngt bu eller bä om att säga om detta så gör gärna det!
Mitt sto är försäkrat i Folksam men Tullstorp har ju ngn deal med Sveland har jag för mig? Har inte hunnit läsa på där ännu...

Ring och prata med Tullstorp hur du gör endel hingstägare fakturerar oavsett om de inte hört något på 90 dagar och kollar du inte stoet förrän 98 dagar så kan du faktiskt åka på hingstavgiften för pålle kan ha kastat sen 90 dagar har hört något om detta .

Så kontakta tullstorp och kolla vad dom säger ..

Mia

Jag hade 90 dagars betalning på mitt dräktiga sto, men min station hade inga tider förrän 2 veckor efter. Det var inte accebtabelt fick jag veta när jag ringde hingstägaren. Han menade att stoet kanske kastar efter 90 dygn och då förlorar ju hingstägaren sina pengar. Så jag tog hem en veterinär enbart för den kollen och gjorde den på 91 dagar.

Hiingsthållaren har rätt att skicka ut faktura efter 90 dygns dräktighet om det är 90 dagars avgift. Kan man inte bevisa att stoet inte är dräktigt på 90 dygns dräktighet så får man betala. Infaller dag 90 på en helg så hade jag kollat på dagen närmast före. Är stoet dräktigt på 88 eller 89 dygn så är hon det troligen på 90 dygn också, har hon resorberat så är det samma sak där.

Fakturan brukar skickas ut vid 90 dagars dräktighet, sedan brukar man ha 10eller 30 dagar på sig att betala ( i alla fall på de stationer jag använt).

Dag 1 brukar vara första dagen efter siste betäckning/seminering.

kl

Dag 1 är dagen efter sista betäckningen, är stoet betäckt med flera språng eller seminerat flera ggr i samma brunst så är det dagen efter den sista som räknas som första.

De flesta hingsthållare brukar skicka ut 90 dygns fakturan och sen ligger det i stoägarens intresse att bevisa att stoet var dräktigt eller ej på 90e dagen.
Jag har dock kollat ston på både 90 och typ 110 och däremellan och det har aldrig varit något problem åt något håll.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 612
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 277
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 828
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka