9:de dygnsbrunst

asterix_zaphir

Trådstartare
Hur vanligt är det att fölen inte blir lösa i magen när stona går
in i 9:de dygns brunsten?
Har två föl här, ett halvblods- och ett isisföl. Halvblodsfölet blev jätte lös i magn medans isisfölet har jag inte märkt ett dugg på, vilket är jätteskönt.

Sv: 9:de dygnsbrunst

Kan inte hur vanligt det är bara att det är vanligt. Hos mig kan det variera lite från år till år vissa år blir nästan alla föl lite lösa andra år inga.
Sedan vet jag att vissa ston får oftare det än andra på sina föl.

Vårt föl fick ingen diarré alls och stoet brunstade inte heller vid 9 dygn. När stoet sedan har brunstat efteråt så har det inte heller blivit diarré. Vi har dock inte avmaskat (eftersom behov inte finns) kanske det kan ha en förklaring?

Vårt föl fick ingen diarré alls och stoet brunstade inte heller vid 9 dygn. När stoet sedan har brunstat efteråt så har det inte heller blivit diarré. Vi har dock inte avmaskat (eftersom behov inte finns) kanske det kan ha en förklaring?

Vad menar du med detta om avmaskningen ?

Är det inte snarare så att om man avmaskat mot fölmask så är chansen mindre att dom blir lösa i magen vid brunsten eller har jag fått något om bakfoten ?

Och fölmasken kan man väll inte kolla eftersom den släpps när mjölken kommer igång och så att säga ligger och sover tills detta skede ?

Mvh Mia

Jag menade att fölet kanske reagerar på avmaskningsmedlet med att bli lös i magen.. Mest spånade sådär..

Jag har haft två föl från samma sto. Första fölet blev inte alls dålig i magen när mamma fölbrunstade medan det andra blev det. Stoet avmaskades efter fölningen båda gångerna.

Första gången brunstade stoet efter fem dygn och efter fyra dygn andra gången.

Antingen följer man den gamla rekommendationen och avmaskar stoet i samband med fölningen med ett ivermectinpreparat mot fölmask. Men efter som just fölmask numera är väldigt vanlig så finns nya rekommendationer om att man avmaskar efter konstaterat behov d v s bara efter analys som säger att det finns mask hos hästen, även då fölen.

Jag gjorde träckprov på mitt sto innan fölningen i år och visste att det fanns ett behov av avmaskning på henne.

Antingen följer man den gamla rekommendationen och avmaskar stoet i samband med fölningen med ett ivermectinpreparat mot fölmask. Men efter som just fölmask numera är väldigt vanlig så finns nya rekommendationer om att man avmaskar efter konstaterat behov d v s bara efter analys som säger att det finns mask hos hästen, även då fölen.

Du menar väl att fölmask inte är vanligt? Tryckfelsnisse?

Men hur tar man prov på fölmasken ? Ligger inte dessa och *typ* sover och aktiveras vid fölning och mjölkproduktion ?

Vad jag förstått så kan man inte se det i träckprov ?
Eller tar ni prov på fölungen 3 ?? veckor efter för att kolla om den fått fölmask ?

Trodde det var obligatoriskt att man avmaskade i samband med fölning , min vet skrev ut avmaskningsmedel utan diskussion eftersom jag skulle ha det till fölstoet ?

Mvh Mia

Ja hur funkar det med avmaskning mot fölmasken? Ska man avmaska direkt när de fölat? Innan de får i sig råmjölk, eller :confused:

Du ska avmaska med Ivermecitin preparat när stoet har fölat eftersom stoet *släpper* eller masken blir aktiverad då och fölet blir smittat genom mjölken .
Mvh Mia

*KL*
Jag avmaskar aldrig mot fölmask.....just eftersoom det är så ovanligt! Och risken för resistens mot avmasknignsmedel är ju uppenbar om man överanvänder avmaskningsmedel. Därav EN orsak till att samtliga avmaskningsprep. blev receptbelagda 15/10 2007!!!

Diarré KAN bero på
- fölbrunst hos stoet - mer hpormoner ii omlopp som öven ger sig ut i mjölken och resulterar i diarré hos föet
- överutfodring av stoet de närmaste dagarna, fr.a. kraftfodret! - jag drar själv ner till minst hälften av stoets kraftfodergiva mellan 7-10 dagar efter fölning OM stoet klarar det och inte rasar i hull. men det har aldrig inträffat, ser till att alltid ha mina fölmärrar i GOTT hull!
- fölet slickar för mycket på saltstenen - tar alltid bort saltstenen så den inte är nåbar för fölet men väl för mamman. Fölen älskar oftast slicka på saltstenarna! Leder till att de dricker mer och kan därmed få diarré
- sjukdom hos fölet, och då torkar de ut SNABBT! Feber oftast, nedsatt allmäntillstånd. Måste rehyderars snabbt! Tillkalla veterinär, vänta EJ för länge!

Har sällan eller aldrig diarré hos miina föl. Årets föl har ej haft det t.ex.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 678
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 106
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka