Håller med om att termometerfrågan är en baggis men frågan om vilka transporter som omfattas av transportförfattningen är ganska viktig. Författningen gäller alla transporter utom de som omfattas av undantagen i paragraf 2 första kapitlet, vissa angivna delar gäller bara för kommersiella transporter.
Undantaget i punkt 1 har inget att göra med om trafikförfattningar anser att transporten hänger ihop med bilen eller ej, här talar vi om djurskyddslagen med därtill hörande författningar. Undantaget gäller utrymmen som avses för personbefodran, så fort man inrättar ett speciellt utrymme för djurtransport gäller författningen oberoende om utrymmet är i/på bil eller på ett släp.
Vad beträffar kommunernas rätt att göra kontroller är detta en rättsäkerhetsfråga som borde prövas i högre instans.
Om man har sina hästar i eget företag o kör dem själv är tranporten inte kommersiell.
En kommersiell transport är när själva transporten sker i kommersiellt syfte, dvs när man kör andras djur mot ersättning.
Jag har tragglat det här på diverse djurskyddsdagar mm tillsammans med jurister länsveterinärer övriga veterinärer kommunfolk poliser o övrigt löst folk så jag anser att jag är ganska bra insatt i författningarna o hur de tolkas.
Kollar de verkligen djurskyltarna när du besiktigar, enligt myndigheternas uppfattning skall de bara sitta på när man har djur i transporten.
PL

Men gäller INTE för transporter i icke komersiellt syfte, dvs privattransporter för eget bruk. Se paragraf 2 och punkter därunder.
Jag hittar inte. Kan du ge mig namnet på publikationen, sido-numret och Kapitel numret också.

När jag besiktigade mitt släp på bilprovningen kollades inga skyltar eftersom skylten enbart bör sitta på när man transporterar djur. Så helst ska skylten vara lätt att sätta dit och ta bort.

På bilprovningen kollas enbart det som är viktigt ur trafiksäkerhetspunkt. Man kan ju tranportera vad man vill i sitt släp så därför kollar inte bilprovningen släpet ur djurskyddssynpunkt.

Punkt 2 under 30 min inkl i o urlastning, sällan jag kör så kort,
Det gör jag oftast. Hästklinik, 2 st. inom 20min färd. Ridhus, 4 st. inom 15min. Så då behöver jag varken temometer eller brandsläckare? Eller?

Okej, den biten.
Men den tolkar jag INTE så.
Dock verkar det som att jag kan åka till 2 hästkliniker till enligt punkt 4, utan vare sig termometer eller brandsläckare.

Jag undrar om vi inte borde be dig överklaga?
Det börjar att kännas som en principiellt viktig sak för alla hästägare. Vi kanske får lov att gå ihop om kostnaderna, men annars så tror jag att något stort Hästförbund nog vore intresserat av att gå till botten med detta. Det påverkar ju tävlingsverksamheten ganska mycket.

Var det flera än du som fick "Kontroll-avgift" på den där tävlingen? Ett "Grupp-fall" eller vad det nu kan heta, är ju stakare än ett enskillt fall.

Jag tycker att det här verkar dåligt, jag.

Komunen har rätt att oanmälda inspektera alla släp på exempelvis en tävlingsplats.

Detta hände i Botkyrka (samma inspektör) för några år sen när det var tävlingar på Skrefsta.

Inser att jag syftade lite fel. Inspektionen i vårt stall skedde i höstas och räkningen kom nu i mellandagarna.

Men samma inspektör var inblandad på en inspektion på Skrefsta för några år sen. Det var en stor artikel i Ridsport om den inspektionen då det tydligen var rätt upprörda känslor hos ryttarna.

Ingen som vet hur det gick sedan med de drabbade ryttarna?

Jag kommer ihåg artikeln i Ridsport, men har inte hört vad som hände efteråt...Då var det väl skyltningen som var det stora problemet om jag inte minns helt fel.

Jag får skämmas, vi har inte brandsläckare i transporten :o

Det var ok att ha brandsläckaren i bilen. Jag tycker att den placeringen känns rimligare.

Inte som Boj. Förlåt oklart där.

Däremot så undrar jag över det där med "Slutna tranportmedel". Är inte det typ "stängt, låst, bommat och oåtkomligt"? Går det över om man låter övre luckan bak vara öppen? Blir det "Öppna transportmedel" då?

Jag skall i alla fall ringa MITT miljökontor när det öppnar igen. Jag kan faktiskt råka räknas som "Kommersiell" och då så måste jag ju ha tillstånd också. För BÅDA mina transporter. Eller är den ena bara för 15 min resor kanske?

Men det är nog bara att "äta" dessa regler. För de är bra mot de förskräckliga slakt-transporterna.

Eftersom det inte finns ngt krav eller ens en rekomendation i författningen så anser jag att kravet från kommunen är ett myndighetsmissbruk, vad som står i en broschyr har inget juridiskt värde det är lagar o författningar som gäller.
PL

Måste bara fråga en sak som inte alls har med tråden att göra. Jag har följt den och tycker ämnet är mkt intressant (skulle aldrig få mig för att kolla ett hästsläp bara så ni vet...), däremot har jag inga kommentarer om vad som gäller eller ej eftersom jag inte kan dessa författningar i skallen. Sitter dessutom hemma på världens segaste uppkoppling så jag orkar inte gå till SJV och kolla.

Men. Inte_ung, du skriver att "när mitt miljökontor öppnar igen". Menar du att det varit stängt under mellandagarna? DET är iaf olagligt! En myndighet måste ha öppet under alla vardagar. Därför måste jag jobba i morgon (halva dan iofs...) :(. Det händer nästan varenda mellandag eller klämdag att press el dyl ringer och kollar så att nån är där. Låter skumt att de bara kan stänga hipp som happ?

Vi har haft besök av samma inspektör som du, Alazzi.

Hon kollade också stallets transport och sa att vi måste skaffa termometer. När vi frågade vilka grader som var ok visste hon inte det. :crazy:
Vad gör termometern för skillnad då??

Vart också konfunderad på det där med att de besiktigade transporten. Om jag hade haft egen som stått hemma, hade de kunnat komma där då och besiktiga den?

Eller är det helt plötsligt ok bara för att den förvaras vid ett stall?

Miljöjouren var öppen, men transportexperten fanns inte där förrän den 7:de januari. Så jag skall ringa dit då. Jag blev också rekommenderad att kontakta Jordbruks Verket, och fick då upplysa Miljöinspektören om att det numera fr.1:a Januari är Djurskyddsmyndigheten i Skara som har hand om dessa saker.

Så nu go' vänner, skall Inte_Ung gå till botten med detta. Jag anser att jag som ev. kommersiell och definitivt transportör av hästar har RÄTT att få veta vad som gäller.

Om det var "Stallets Transport" att användas an inackorderingarna i stallet, mot ersättning eller ingående i hyran. Så är släpet "kommersiellt" ock MÅSTE ha kommersiellt tillstånd och följa de kommersiella reglerna. Detta är SOLKLART i bestämmelserna.

Det är runt de privata ev. ickekommersiella transporterna som reglerna är oklara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka