Jag la ut tråden här just för att få lite hjälp med hur jag kan gå vidare. Jag visste redan innan inspektionen vilka krav som gällde (förutom termometern) men annars visste jag vad som inte var godkänt på släpet. Släpet är dessutom relativt nytt så jag "antog" att det skulle vara ok.

Tycker att det känns rätt surt att behöva betala 800:- för detta.
 
Min uppfattning är att kommunen, enligt regelverket, inte har tillsynsansvaret när det gäller släp som inte används yrkesmässigt jag vet dock att vissa kommuner anser annorlunda, sättet att få reda på vilket som gäller är att överklaga, jag tror att det blir till länsrätten kommunen är skyldiga att lämna uppgift om vart du skall överklaga.
Om någon här känner till nägot tidigare överklagande så hör av er.
PL
 
Intyget hänvsisar till min "verksamhet" och jag är ju bara en vanlig hobbyhästägare som inte har någon som helst yrkesmässig verksamhet?
 
Ett problem med kommunernas inspektioner år att de inte sker under färd om kommunerna sammarbetar med polisen o stoppar ekipage blir situationen lite annorlunda då skulle du kanske kunna bötfällas för brott mot bestämmelserna (inte brist på brandsläckare) men de skulle knappast kunna ställa krav på "ombesiktning".
PL
 
Kommunen, skattmasen o.s.v. har inte alltid rätt. Det lönar sig ofta att överklaga, jag vet av egen erfarenhet. Det ena fallet, skattmasen, vill jag inte berätta om. Det gör för ont. Men i korta drag så hade vi följt alla skatteregler, men blev ändå omtaxerade och skulle betala 2'000'000kr inkl straffavgifter. Vi överklagade till länsrätten, men 5 år senare gjordes en ny skatteutredning och då visade det sig att allt som vi gjort var korrekt. Men den ångest och all den advokatkostnad och all den tid som det kostat oss, det får vi aldrig tillbaka. Grunden var en personlig vendetta från en tjänsteman på Skattekontoret.

Den andra fallet var barnens skolskjuts och följandet av skol-lagen. De stora barnen är skrivna hos sin Pappa inne i "Byn". Därför så skulle de inte få skolskjuts till och från mig ute på landet. Så barnens Pappa betalade skolskjutsen ur egen ficka i 2 år. Vi bor i samma upptagningsområde för skola. En Pappa i Sigtuna överklagade att Sigtuna kommun gjorde så mot honom. Det gick ända till hovrätten, där han vann mot kommunen. Jag tog bara med mig ett tidningsurklipp om det till kommunen och så fick alla barn med dubbelt boende i min Kommun skolskjuts enligt skollagen.

Med det så vill jag säga att jag har lärt mig att vare sig Kommunen eller Skattemyndigheterna alltid har rätt. Utan att JAG brukar ha rätt. För det är faktiskt ganska lätt att läsa Den Blå Boken vid namn Sveriges Rikes Lag. Och där så står det i svart på vitt hur det skall vara.
 
Det är tydligen inte alls en lag på att man måste ha brandsläckare i transporten, det står bör finnas men är alltså inte lagstadgad. Om så vore, skulle detta finnas med som en punkt under kontrollbesiktning precis som med varningstriangeln.

Jag har idag en bekant hemma, som är besktningsman och någon sådan lag finns inte men däremot en rekommendation.
 
termometer tex står ju tydligt men kollas inte.
Jag hittade inte termometer heller. Jag hittade bara att temperaturen skulle vara korrekt. Det går ju att gå in i transporten och känna efter också. Eller skall man ha en givare i transporten och en display i bilen?

Var hittar du temometern? Jag har läst och läst, men inte hittat. Och jag trodde att jag var bra på sådant här.
 
hmmm, termometer gäller väl bara om man kör hästar längre än 8 (?) timmar, och då måste det vara en sån termometer som kan avläsas av föraren under färd, så att han hela tiden kan ha koll på temperaturen ute hos hästarna? rätta mig mer än gärna!
 
Men gäller INTE för transporter i icke komersiellt syfte, dvs privattransporter för eget bruk. Se paragraf 2 och punkter därunder.

Vilket innebär att privatpersoner som avser att transportera sin häst i kortare sträckor, inte behöver detta i sin transport.
 
Bilbesiktningen kollar inte transportförordningens krav, termometer tex står ju tydligt men kollas inte.

Jo den kollas, men inte i transporter i privat bruk men däremot hästtransporter/hästlastbil i kommersiellt bruk.
 
Antar att du menar paragraf 2 i första stycket.
Punkt 1 gäller om du transporterar hästen inne i personbilen. :devil:
Punkt 2 under 30 min inkl i o urlastning, sällan jag kör så kort, men undantaget innebär förstås att myndigheten måste bevisa att man tänker köra längre för att kunna klaga.
PL
 
Punkt 1 gäller om du transporterar hästen inne i personbilen.

Enligt min bekant (besiktningsman), gäller transporten som en del av bilen. Denna regel gäller tydligen endast privata transporter, så fort man börjar ta betalt för transport gäller regeln komersiellt syfte.

Nu har inte jag fått detta bekräftat, men finns det inte en liknade regel på försäkringsbolaget. När transporten hänger på bilen, är det bilens försäkring som inträder vid fall av olycka. Då tolkas ju transporten som en del av bilen, tar man betalt för transporter måste släpet försäkras för ändamålet.
 
Nä själva transporten är inte det, men transport och bil räknas som en enhet ur försäkringshänseende enligt de regeler jag finner under mina försäkringar. Likaså under trafikförordningen räknas bilar med transporter som en enhet, men sen skiljer man på privata och komersiella transporter.

Oavsett så är denna fråga en fjärt kadegatt, i princip är det bara att gå och köpa sig en termometer som är trådlös, sätta givaren i transporten och mottagaren i bilen. Kostnaden torde inte bli så hög, då dessa finns att få för runt en 100-lapp.

De regler som författaren drabbats av, kan man bli i de fall man har en verksamhet eller som privat med 5 hästar eller fler. I övrigt kan det inte anses som skäligt, man kan också bli drabbad även om man har färre hästar för eget bruk. Men har ett inackorderingsstall med plats för flera hästar, då det ses som en verksamhet.
 
Jag har bara en hobbyhäst som står inackorderad, ingen som helst komersiell verksamhet med andra ord.

Jag är jättetacksam över alla intressanta svar!
Jag har varit i kontakt med komunen men inspektören har semester just nu. Och ingen annan vill svara på sakfrågan.
 
Vore det inte bättre om besiktningen utökades och en mer omfattande kontroll gjordes av transporten, där bla golv mm kontrollerades, än att kommunens inspektörer ska åka runt och kontrollera?
Om det är samma personer som inspekterar släp som djurförhållanden hoppas jag de prioriterar nogarannt...
 
Men golvet kollas på bilprovningen, åtminstone gjordes det nu när jag var och besiktade för endast några få veckor sedan. Det var ett hiskiligt bankade och bonkade på golvet, för att se så att det inte var mjukt eller håligt.

Visserligen är det inte mycket som kollas när man åker dit, men dyrt är det. Lampor, bromsar, att hjulen snurrar som dom ska, golv, kulhandske samt giltiga dekaler á 370 kr. :D
 
Slutna transportmedel
Jag tror jag har läst någonstas, men jag hittar det inte nu, att en hästtransport inte är ett slutet transportmedel. Utan att "Slutna transportmedel" är sådana som man inte kan gå in i. Häst-transporten kan man ju gå in i från framdörren.

Och i publikationen "Transport av häst", så står det bara att det gäller för tranporter längre än 8 timmar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp