Kommunen, skattmasen o.s.v. har inte alltid rätt. Det lönar sig ofta att överklaga, jag vet av egen erfarenhet. Det ena fallet, skattmasen, vill jag inte berätta om. Det gör för ont. Men i korta drag så hade vi följt alla skatteregler, men blev ändå omtaxerade och skulle betala 2'000'000kr inkl straffavgifter. Vi överklagade till länsrätten, men 5 år senare gjordes en ny skatteutredning och då visade det sig att allt som vi gjort var korrekt. Men den ångest och all den advokatkostnad och all den tid som det kostat oss, det får vi aldrig tillbaka. Grunden var en personlig vendetta från en tjänsteman på Skattekontoret.
Den andra fallet var barnens skolskjuts och följandet av skol-lagen. De stora barnen är skrivna hos sin Pappa inne i "Byn". Därför så skulle de inte få skolskjuts till och från mig ute på landet. Så barnens Pappa betalade skolskjutsen ur egen ficka i 2 år. Vi bor i samma upptagningsområde för skola. En Pappa i Sigtuna överklagade att Sigtuna kommun gjorde så mot honom. Det gick ända till hovrätten, där han vann mot kommunen. Jag tog bara med mig ett tidningsurklipp om det till kommunen och så fick alla barn med dubbelt boende i min Kommun skolskjuts enligt skollagen.
Med det så vill jag säga att jag har lärt mig att vare sig Kommunen eller Skattemyndigheterna alltid har rätt. Utan att JAG brukar ha rätt. För det är faktiskt ganska lätt att läsa Den Blå Boken vid namn Sveriges Rikes Lag. Och där så står det i svart på vitt hur det skall vara.