80 - uppåt = vägrar ?

LIICHOO

Trådstartare
Jag och min ponny tränar/tävlar hoppning, på träningar med eller utan tränare går det alltid hur bra som helst, likaså på tävlingar upp till 80cm, sen tvärvägrar han och vi vägrar ut oss.
Han har tävlat LB hopp, tränat m. ryttare 110, löshoppad 115.
Vet någon nåt bra tips att träna upp detta, ska jag träna högre/lägre :S

Tacksam för svar!
/lisa (:

Sv: 80 - uppåt = vägrar ?

Jobba mycket med lågt markarbete till en början. När du känner att du har full koll på både dig själv och hästen går du över till serier och kompinationer. Du kan till exempel träna på en kombination som ser ut så här: (avstånd för c-d-ponny)

ca 4 travbommar i följd, 2,5 meterefter sista bommen kryss (ganska lågt), 2,75 meter bom, 2,75 oxer (väldigt viktigt att den är ett stigsprång och INTE paralell). Höj sedan oxern stegvis och se ifall du kan hoppa de höjderna du ville.

Jobba även mycket med vanliga långsideserier som: (ponny avstånd)

litet räcke, 15 meter oxer

när det känns bra lägger du till en till oxer ca 7,70 meter efter den 1a oxern.

Behåll räcket lågt och höj de båda oxarna stegvis

Lycka till med tränandet :)

För det första: sitter det hos dig? Har du hoppat högre höjder än så, känner du dig någonsin osäker?

Har ponnyn självförtroeende och tror att den klara det? Beröm den mycket. Fråga din tränare om han tror att den gör det av osäkerhet/rädsla eller "dumhet", "test"?

Jag och min ponny tränar/tävlar hoppning, på träningar med eller utan tränare går det alltid hur bra som helst, likaså på tävlingar upp till 80cm, sen tvärvägrar han och vi vägrar ut oss.
Han har tävlat LB hopp, tränat m. ryttare 110, löshoppad 115.
Vet någon nåt bra tips att träna upp detta, ska jag träna högre/lägre :S

Tacksam för svar!
/lisa (:

Jag tror på ett varierat arbete och tävling på den nivå ni är säkra på = där han inte vägrar ut sig. Det finns många anledningar till att en häst vägrar och svårt att veta vad som kan gälla din häst. Några förslag:

- har inte kraft (bärighet) bakifrån att hoppa högre
- dålig glädje/framåtbjudning
- slitna framben (skada)
- ryttarens position/teknik
- för lite energi i fodret
- för dålig kondition
- för tjock eller framtung eller dåligt grundriden
- hoppar för ofta - tröttnar
- man har gått för fort fram - för svår klass
- hästen blir osäker på okända platser - orutin

Berätta lite om vad du tror så kanske vi kan tipsa dig om vägen till lösning.

Ja du, du måste nog lista ut varför han beter sig sådär.
Min häst har gjort likadant, hoppat allt hemma(1,20) men vägrat ut sig gång efter annan på tävlingarna (0,90-1m) I vårt fall var det bara dumheter!! Han fattade att han kunde "spela allan" på tävlingar och komma undan med det (för annars skäller dommaren på matte:devil:)
Jag har lagt om ridningen från lätt sits och försiktiga hjälper till en mer "tysk stil" jag håller om mer och rider med lite mer kraft så att han fattar att det är bara att gå på. Det har blivit mycket bättre nu:)

Först, har hästen ont någonstans? värt att kolla upp om du inte har gjort det. Har den inte det, måste du nog titta på dig själv.

Är det du som är nervös när det kommer till högre höjder än 80 cm? Om det är på tävling, kanske det är nerver som gör att det inte går att hoppa högre? Det verkar ju inte vara ponnyn som har problem med höjder.

Jag har haft samma problem nämligen, 80 cm gick perfekt, kunde hoppa allt på den höjden. Men så fort hindrerna kom upp på 90 cm så blev det ostadigt, famåtbjudningen fanns inte och ofta kom det stopp. Varför? Jo, jag tvekade inför högre höjder och då blev även min ponny osäker och visste inte vad hon skulle göra.
Efter mycket träning för superbra tränare är detta påväg att försvinna, visst kommer höjdrädslan ibland, men nu vet jag hur man ska hantera den. Jag har tränat mycket på just 80+ 90 cm, då jag vet att det är där problemen kommer, inte när det är lägre.

Nu är detta kanske inte ditt problem. Du skulle inte kunna berätta lite mer? Det framgår inte så mycket i ditt inlägg.

Okej, tack till lawya (:
Till resten nu då ..
Ponnyn har inte ont någonstans.
både han och jag har inga rädslor för höjder.
såhär har det alltid varit med honom (har inte tävlat så mkt med honom) sen jag fick han, söker bara rätt träning.

Tack.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18