80-talets kläder

Sv: 80-talets kläder

Jeans som man sydde in flikar i på sidorna i en ljusare färg, ca 10 cm vid midjan och avsmalnande ner till knäna så att dom blev pösiga upptill och smala nertill och så skulle dom sluta vid/ovanför fotknölarna. Vita gympadojor, gärna Nike eller ett par vita eller klatschigt färgade pumps med ganska låg klack (taxklack). Vita tubsockar! Gärna även till pumpsen :wtf::D

Ridbyxor eller ballongbyxor, blusar och kavajer med axelvaddar, storskjorta med åtdraget skärp i midjan och uppkavlade ärmar, stora permanentfrisyrer, tuperad snedlugg, kraftig make-up i kalla färger (rosa och blå), tjocka mörka ögonbryn, plastsmycken. Åååå så mycket schnöggt man hade! :yuck:
 
Sv: 80-talets kläder

Bekväm budgetvariant:

Sätt på dig en stor vit t-shirt och sätt ett bälte i midjan, gärna pastellfärgat, vitt eller neonfärgat.

Tights och antingen benvärmare eller tubsockor (helst med pastellfärgade eller neonfärgade ränder upptill).

Om du inte vill ha pumps är såna där billiga kung fu-skor i tyg perfekta. Platta låga skor med resår.

Stora runda platta plastörhängen var poppis, och stora ringar i öronen. Halsband med stora plastkulor. Långa breda hårband i tyll som man knöt i en stor rosett. Tuperat rufsigt hår, gärna i en tofs på sidan eller uppe på huvudet. Massor av hårspray.

Håret fick absolut inte vara glansigt eller fettigt varken på tjejer eller killar. Det var ofräscht.

Killar hade stentvättade jeans. Levis 501 och vit t-shirt funkade i alla lägen. Och så var det poppis med stora bomullskavajer. Killar hade också gärna väldigt, väldigt fula stickade tröjor med geometriska mönster.
 
Sv: 80-talets kläder

kanske har jag förträngt;)

Eller så beror det på var man var (stockholm+kontinenten) och hur gammal man var - jag var ung vuxen. Ingen hade ens kommit på tanken att gå till jobbet, eller ut i övrigt, i tights i den världen som jag befann mig. På kontoret hade man knappast varit välkommen i sådan klädsel. (kan dra mig till minnes småtjejer som leker melodifestival i pappas skjorta, tights och brett skärp, men ts är väl vuxen?)

Har plockat fram modetidningar (franska tyska) från 80-talet och de bekräftar min minnesbild. Där finns varken tights eller converse. Det är mycket vida kläder, gärna i lager på lager (både killar och tjejer), långa vida kjolar, vida ärmar och axelvaddar. Förutom pumps förekommer det loafers och cykel-/herrskor på tjejerna. Killarna har lofers eller seglarskor till fritidskläder. Sverige var då hopplöst efter i modestil, en del kom hit långt efter, en del aldrig. Kläderna i Paris funkade inte hemma och vice versa. En gång såg jag ett modereportage i en svensk modetidning som med exakt samma bilder varit i en fransk tidning året innan!

En modeikon var Lady Di.

Visst vet jag att modet tycks gå i cykler. I slutet av 70-talet var det populärt med "50-tals" fester. Men de som var äldre tyckte inte at det som vi hade då var speciellt likt 50-talet.;)
 
Sv: 80-talets kläder

Inser att mina svar kanske inte varit till så stor hjälp för dig.

Håller i stort med flera av de andra som skrivit om hur man ordnar 80-talslook idag.

enklast:
Stor t-shirt i vitt eller glad/pastellig färg, eller för stor skjorta (låna av pappa eller pojkvän). Skjorta knäpps enda upp i halsen och (de för långa) ärmarna viks/kavlas upp till armbågarna. Stoppa ner i byxor som är vida över höfterna och helst smala nedtill. Jeans bör vara ljusa/blekta. Om du/ni lånar för stora byxkor kan de hållas ihop av skärp i midjan. För är en vid längre kjol också toppen, om du kan få tag på det.

Du har "billiga" smycken och pojkvännen smal slips. Låga skor och, oavsett modell, ha vita strumpor i. Krusa håret. Kanske en hatt.

Som pricken över i kan lager på lager effekt skapas med för stor kavaj (helst med snyggt sidenfoder) som du också viker upp ärmarna på (så att fodret syns). en vid kofta/jacka av lumbermodell eller en väst funkar också.

Vill du "lyxa till det" titta på bilder av t ex Karen Blixen eller Lady Di.
 
Sv: 80-talets kläder

kanske har jag förträngt;)

Eller så beror det på var man var (stockholm+kontinenten) och hur gammal man var - jag var ung vuxen.

Jag gissar att du inte heller använde byxkjol? Det är något jag aldrig använt, men det var jättestort under en tid för en typ av generation, just på åttiotalet. Så visst har det med att göra vilken kull man befinner sig i. Motsatsen till vida byxkjolar var ju cykelbyxan (+ midjeväskan då) - två motpoler, heta under samma tid.
 
Sv: 80-talets kläder

Byxkjol? hu nej det hade ju bara "tanter" (säkert yngre än vad jag är idag), dök upp redan på slutet av 70-talet.

"Cykelbyxor" och midjeväska förknippar jag med campingsemester, men trodde att det kom först i början på 90-talet, men det var kanske några år tidigare? Hade jag heller aldrig.

Lite sorgligt är det att de välskräddade dräkter som jag unnade mig på 80-talet och fortfarande har kvar inte tycks bli moderna igen. Å andra sidan tycks de ha krympt.:confused:
 
Sv: 80-talets kläder

Uuuursäkta - var ni alls med på 80-talet? Vet ni inte att mode går i cirklar? Det kommer igen, om och om igen.
Jag minns att shorts och gummistövlar och typ stråhatt och pappas/pojkväns skjorta - då kallat storskjorta, var vanligt på 'romantikerna'. Det är idag superhett och kallas 'festivalklädsel'. Folk var på sjuttio, och ättiotalet uppdelade i musiksmaker och hade kläder utefter det. Mode som vi ser idag på unga tjejer och killar är bara ett eko från förr. Inget är nytt. Möjligtvis lady gaga dårå.

Jag bodde i converse. Tights och shorts var mycket vanligt.

Jo, under 80-talet var jag mellan 5 och 15, såg aldrig shorts och tights. (Såklart kan man inte minnas allt man sett, men jag minns att jag hoppade till första gången jag såg kombinationen för några år sedan.) Baddräkt/jazzdansdräkt och nylonstrumpor, hotpants som visar höfterna och nätstrumpor, jeansshorts och bara ben. Tjocka nylonstrumpor och jättelång collegetröja. Men aldrig någonsin shorts och tex svarta tights, fanns ens tights? Borde de inte varit illrosa och glansiga i så fall. (U-A höll jag till i. Levisjeans t-shirt och collegetröja med ett varghuvud på hade folk till vardags, killar de där geometriska mönstren i alla färger -typ, om man inte ville vara speciell.)

Tight top fanns bara som baddräkt, annars t-shirt eller collegetröja. Lycra verkade inte blandas i bomull såvitt jag kan minnas. (min första tighta top var när jag var 18/20 eller så, från Filippa K.)
 
Senast ändrad:
Sv: 80-talets kläder

Jag gissar att du inte heller använde byxkjol? Det är något jag aldrig använt, men det var jättestort under en tid för en typ av generation, just på åttiotalet. Så visst har det med att göra vilken kull man befinner sig i. Motsatsen till vida byxkjolar var ju cykelbyxan (+ midjeväskan då) - två motpoler, heta under samma tid.

Men nu är du väl ute på 90-talet väl? tidigt 90-iofs. Midjeväska minns jag väl (den var väldigt populär och fin i ett halvår eller så), och cykelbyxa, men jag tror jag var äldre då.

Nåja vi var nog lite efter modet. Så länge det inte gällde David Bowie :D
(Men jag känner igen precis allt alla beskriver och håller med om alla långa kjolar och lager på lager och hattar och skärp och ballongbyxor. Seglarskor osv Men inte tightsen och shortsen och Conversen (min man bodde i converse, på 90-talet), cykelbyxor eller midjeväska. Inte heller byxkjol, men jag minns att det funnits, 90-tal?
 
Sv: 80-talets kläder

Jag var 12-22 år under 80-talet och förvisso rätt ointresserad av mode, men jag minns inte heller några shorts + tights under. Däremot body och nån form av tights/strumpbyxor/liknande kan jag återkalla ut minnet.

En av mina kompisar hade ett par Converse, som hon köpt medan hon bodde ett halvår hos släktingar i USA. Jag minns att jag aldrig hade hört talas om det innan hon kom hem med dem.
 
Sv: 80-talets kläder

Converse blev stort precis mot slutet av 80-talet, i alla fall där jag bodde.

80-talsversionen av tigths var väl snarare ski pants. De var oftast i sweatshirt-tyg, hade hälla under foten och ofta en längsgående dekorsöm mitt fram och mitt bak på benet.

De flesta shorts vi använde gick nästan ner till knäna och var ganska vida. Eller så hade man avklippta jeans.
 
Sv: 80-talets kläder

80-talsversionen av tigths var väl snarare ski pants. De var oftast i sweatshirt-tyg, hade hälla under foten och ofta en längsgående dekorsöm mitt fram och mitt bak på benet.
Åh, jag minns mina noppriga korallfärgade skipants...

Och joggingsdressar (collegetröja + mjukisbrallor med mudd) med stort tryck på ryggen och på ena benet. Åh vad snygg man var då! :D
 
Sv: 80-talets kläder

Jo, under 80-talet var jag mellan 5 och 15, såg aldrig shorts och tights. (Såklart kan man inte minnas allt man sett, men jag minns att jag hoppade till första gången jag såg kombinationen för några år sedan.) Baddräkt/jazzdansdräkt och nylonstrumpor, hotpants som visar höfterna och nätstrumpor, jeansshorts och bara ben. Tjocka nylonstrumpor och jättelång collegetröja. Men aldrig någonsin shorts och tex svarta tights, fanns ens tights? Borde de inte varit illrosa och glansiga i så fall. (U-A höll jag till i. Levisjeans t-shirt och collegetröja med ett varghuvud på hade folk till vardags, killar de där geometriska mönstren i alla färger -typ, om man inte ville vara speciell.)

Tight top fanns bara som baddräkt, annars t-shirt eller collegetröja. Lycra verkade inte blandas i bomull såvitt jag kan minnas. (min första tighta top var när jag var 18/20 eller så, från Filippa K.)

Exakt så minns jag det med och jag var mellan 8-17 år på åttiotalet.
 
Sv: 80-talets kläder

Jag var hyfsat modemedveten och jag hade Converse i slutet av 80-talet (var då i 20-årsåldern). Klarröda skulle dom vara och dom bars till "gubbabyxor" eller jeans, breda svarta hängslen, vit skjorta eller randig tröja och en gubbakeps på huvudet. Mockaväst hade jag också vid samma period.
 
Sv: 80-talets kläder

Tramps? Ett band?


Nej kängor :)


Framifr%C3%A5n.JPG
 
Sv: 80-talets kläder

Converse blev stort precis mot slutet av 80-talet, i alla fall där jag bodde.

80-talsversionen av tigths var väl snarare ski pants. De var oftast i sweatshirt-tyg, hade hälla under foten och ofta en längsgående dekorsöm mitt fram och mitt bak på benet.

De flesta shorts vi använde gick nästan ner till knäna och var ganska vida. Eller så hade man avklippta jeans.

Exakt, ski pants!

Jag minns vid något tillfälle, runt '85 då jag hade sådana (svarta), så en skjorta (svart) med en annan skjorta (röd/svartrutig) uppknäppt utanpå och röd slips. Schiffongschal a la Madonna i håret och till det "basketkängor" d v s Converse, något jag var i princip först med i min hemstad. Men har man en mycket modemedveten pappa som dessutom är skohandlare så...:D. Ytterplagget var jeansjacka och den var till föräldragenerationens stora fasa kortare än skjortorna. De skulle hänga under. Stassen ansågs i alla fall av kompisgänget vara helrätt.

Annars vet jag jag hade blus, trekvartslånga jeans, pumps och kavaj. När jag senare kom till Uppsala gick jag ganska ofta ut i dräkt. Har nog inte ägt en dräkt sedan dess. Skorna var i princip alltid pumps. Jag har heller aldrig haft ett par vita pumps efter 80-talet. Metallklackar skulle det vara och jag nöjde mig med klackhöjd runt 5 cm, vilket jag tror var ganska vanligt. De skyhöga klackar man ser idag uppfattade jag inte som så vanliga.

Kavajerna var som jag minns det ganska maskulint skurna jämfört med de jag använder idag: stora axelvaddar och ganska tighta över höften. Färg var viktigt. Jag gillade cerise (och gör det fortfarande) och mintgrönt (skulle aldrig någonsin sätta på mig det idag) och hade massor med kläder i dessa färger. Bland annat ett par cerisa mockastövlar som jag minns att mina vänner i London faktiskt beundrade (förmodligen för att de var så annorlunda) när de fick följa med den vinter jag bodde där.

Minns en favorittrikåklänning från mina första år i Uppsala (typ 87-88) som i lagom storlek var alldeles för stor. Den skulle hasas upp över ett skärp som ju måste vara brett. Jag hittade ett som var pyntat med fjädrar som passade utmärkt till. Idag hade jag nog varit mer tveksam. För att inte tala om hur jag känt idag inför en brun, väldigt spejsad dräkt i tyg som var pressat så det såg ut som reptilskinn. Min bästa väninna hatade den redan då och kallade den "ödlan". Jag tyckte den var väldigt snygg, högt slitsad kjol och några märkliga "vingar" framtill på axlarna. Min väninna, som var väldigt modemedveten fast hade en annan stil, hade ofta plisserad kjol (gärna skotskrutig), lamullströja och pärlhalsband till vardags. Till detta misstänker jag att hon hade pumps, men det gick nog lika bra med loafers.

Beträffande frisyrer så tycker inte jag hästsvans känns som typiskt 80-tal. Det var ju mycket svallande lockar. Bättre med löst hår som ska vara upptuperat och sprayat - och då menar jag verkligen upptuperat och sprayat - på huvudet, främst i luggen. Någon period var det poppis med slingor i avvikande färg, gärna rosa eller blått. Det fanns frisyrgelé i dessa färger.
 
Sv: 80-talets kläder

Jag minns vid något tillfälle, runt '85 då jag hade sådana (svarta), så en skjorta (svart) med en annan skjorta (röd/svartrutig) uppknäppt utanpå och röd slips. Schiffongschal a la Madonna i håret och till det "basketkängor" d v s Converse, något jag var i princip först med i min hemstad. Men har man en mycket modemedveten pappa som dessutom är skohandlare så...:D. Ytterplagget var jeansjacka och den var till föräldragenerationens stora fasa kortare än skjortorna. De skulle hänga under. Stassen ansågs i alla fall av kompisgänget vara helrätt.

Jag är osäker på om jag skulle kunna tänka mg att döda för att få se dig i den stassen, men jag skulle definitivt kunna gå över lik. :D

Själv hade jag ett par väldigt Converse-lika skor som jag hade ärvt av något syskon - de är ju betydligt äldre än jag så gympaskorna såg helt enkelt ut så när de gick i skolan. Surt nog var jag ett par år för tidigt ute...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp