8-åring för ung som första häst?

G

Gazelle

Jag frågar lite råd och åsikter av er hästmänniskor. Jag håller på och köpa min första häst, har tidigare varit medryttare och haft ett sto några mån på foder (gav henne tibax för hon var helt enkelt för svår för mig, hon bockade och stack jämnt och jag flög därifrån :( ). Nu söker jag efter min första egna häst som jag skall köpa. Har nu hittat en 8 årig vallack som verkar super :) , bra temperament, mycket riden i skog och mark, van vid mycket, välriden. Men jag tvekar lite över åldern, egentligen borde jag ha en läromästare. Men om hästens personlighet och temperament är bra spelar åldern någon roll?
Hur gamla var era första hästar? :smirk:

Sv: 8-åring för ung som första häst?

Hur mycket hjälp kan du få från kunnigt folk, är en fråga som jag skulle ställa mig själv först, även om en 8-åring inte längre är en unghäst.

Jag fick min första häst när jag var 13, han var 7. Idag är han 18 och jag 24. Men jag har fått otroligt mycket hjälp tack vare att vi de första åren stod på ridskolans privatstall. Har hela tiden ridit minst 1 gång/v för tränare.

Sen utefter det lilla du skrivit så verkar ju denna rätt så "färdig" även om han med all säkerhet kan utvecklas mera! Mycket beror ju också på vad du ska ha hästen till.
Hur mycket kan hästen? hur mycket kan du?

För min del så var min häst redan som 7-åring en läromästare (för mig) i hoppning. I dressyren så har vi haft våra upp och nedgångar och det är först nu (läs ca 3-4 år sen) som vi har kommit in på rätt spår och det börjar hända mycket!

Det är mycket att tänka på oavsett åldern på hästen.

Hade jag fått välja så hade det kanske varit smartare med en något äldre häst som kunnat mer även fast jag fått mycket hjälp.

Lite tankar bara... ;)

Tycker inte du ska stirra dej blind på åldern. Titta på individen istället. Den här verkar ju lugn, väl grundutbildad och då är det väl inget problem. Jag förutsätter att du tänkt fortsätta utbilda honom med hjälp av tränare. Mina flickor fick en fyra¨åring och en femåring som andra ponny, och med hjälp av bra tränare har det blivit trevliga ponnyer av dem.

Jag tycker inte att 8 år är för ungt. Men det beror ju lite på vad du har för plan för din egen utveckling. Köper du en äldre, högt utbildad häst kan du ganska omgående börja träna svårare moment och lära dig av hästen. Å andra sidan kan du utvecklas tillsammans med en åttaåring.

Själv har jag bara haft hästar som varit grundridna, så för min del blir det en välutbildad häst om jag ska ge mig ut och leta igen.

Min första köpte jag när jag var 15 och han var 3 år. Den andra köpte jag när jag var 17 och han var då 2 år. Den tredje köpte jag när jag var 22 och hon var 5 år. Så jag tror inte att en 8-åring är för ung generellt, men känner du att du inte har kapacitet för att ha en unghäst så är det en helt annan sak. Jag hade jobbat med unghästar inom galoppen en tid innan jag köpte första hästen, så jag hade lite kött på benen, så att säga. Men nog sjutton har vi haft våra meningsskiljaktigheter, han och jag! :D

Det handlar nog inte om hästens ålder, utan snarare om dina erfarenheter och kunskaper.
Jag köpte min första häst, ett 9-årigt sto, när jag hade 30 års rid- och hästvana:D

Immer

Tycker som många andra att det inte är åldern du ska titta på, utan vad du själv och hästen kan. Själv var jag bara 4 år när jag fick min första häst, en ponny som var 4 år hon också. Men mina föräldrar har alltid haft hästar så jag fick ju utvecklas tillsammans med denna busiga ponny. Sedan efter det har det bara rullar på med gröna hästar, jag har aldrig varit ägare till en "duktig" häst direkt utan alltid jobbat fram dom. Och jag själv känner att jag inte kan ha fått bättre grund än vad jag har fått med massor av ostyriga ponnysar och sedan omutbildningar av varmblodiga travare som har lärt mig så otroligt mycke då man har fått varit med från grunden och jobbat fram en bra och duktig häst.

Man jag hade ju alltid min mamma eller pappa till hands att lära och hjälpa. Så se inte på åldern, stämmer kemin mellan er så kan det ju funka alldeles utmärkt. Men ha aldrig för bråttom vid hästköp

Lycka till!

Tycker som alla (?) andra att det inte är ålderna du ska stirra dig blind på. Men även om hästen är 8år så behöver den troligtvis mer utbildning. Det viktigaste när man skaffar sin första häst är enligt mig att man har mycket duktigt hästfolk i sin närhet som är erfarna och kan hjälpa dig om/när du får problem. Problem får man alltid så det är bra att ha någon i närheten. Men jag tror personligen att du har störe nytta av en riktig läromästare, men en snäll och välriden 8 åring kan också passa dig utmärkt. Svårt att säga när man inte vet vad du kan och vad du har i bagaget.

Min första foderhäst var 14 när jag tog henne, en ponny som var envisare än envisast men bland de snällaste och lugnaste hästar som jag träffat. Min första EGNA ponny vara bara 5år. Ville ha en tävlingsponny och mamma/pappa hade inte råd att köpa mig någon dyr sådan så det fick bli en lovande 5åring istället, men med mycket hjälp från hans förra ägare och tränare så gick det också bra. Sedan skaffade jag en storhäst, 16 år och en riktig läromästare som gått MSV hopp och dressyr. Jag har aldrig lärt mig så mycket under så kort tid nu när jag har henne... Så av egna erfarenheter är en läromästare att föredra, även om man kan ha lika roligt med en yngre häst. Men om man ser på min utveckling som ryttare så har min nuvarande häst som är en ruttinerad dam, lärt mig mest under kortast tid...

enligt mig spelar en hästs ålder inte så jättestor roll, har du hittat en häst du der att du kommer att trivas med så kör på det. Funderade på samma sak som du när jag skulle köpa min första, som va 5 år då, har aldirg ångrat mitt köp! Lyacka till!:rofl:

Ja jag kan säga att jag söker en häst som jag kan lära mig rida med. Vill bli en bättre ryttare. Söker alltså inte efter en tävlingshäst, är nog intresserad av tävling kanske i framtiden men det är inte huvudmålet.;)

Liknande trådar

Hästmänniskan För 7 månader sen köpte jag min första häst. Har haft erfarenhet som medryttare men absolut ingen skolad och kunnig ryttare. Tanken var...
Svar
11
· Visningar
2 658
Senast: angelwings
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 236
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar