7 dagar är det regel???

Mysaan

Trådstartare
Alltså för hur länge en silagebal får vara öppnad? Kan man inte använda det som är kvar efter 7 dagar om något skulle vara kvar?

Sv: 7 dagar är det regel???

Det kan bränna efter två dagar om det vill sig illa, finns ingen fast hållbarhetstid utan det beror på klimat, ts-halt osv...

Du får lukta och titta på hösilaget... luktar illa eller minsta värme, kasta...

Jag använde mig inte av nån regel när jag fodrade med silage. Ibland var den öppnad i 8-9 dagar och lika fräsch, men en annan gång, fast det var kallare ute, brännde den på 3-4 dagar.

Du märker väldigt fort om det blir dåligt. Det luktar skunk och blir alldeles varmt inuti.

Med denna värme som är i dag är det nog inte fint längre om det är öppnat så länge. Men det beror ju på tshalten också. När det är närmare noll grader ute och den inte står i solen så kan du ha den öppnad säkert 10 dagar. Om hösilaget har en bra kvalitet från början. Helst ska dom ju stå mörkt och kallt när du har öppnat dom. Då håller dom sig längst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?

Omröstningar