6 kg krossat foder/ dag....är det ens möjligt?

Mina minnen från 70-talet är också stora givor av krossad havre till ridskolas hästar. Man får ju hålla i minnet att ridskolehästar - i alla fall förr - kunde gå 4 timmar om dagen och att arbetshästar arbetade mer än så ... De 'klassiska' Korsförlamningarna på måndagsmorgnarna kom sig ju av att hästarna fick samma mängd mat under heldagen då de stod stilla stilla som under de dagar de jobbade hårt - inte så bra men nog åt de glatt alltid!
 
Såg filmen Secriteriat häromdagen, han fick ju i prinicip fri tillgång på havre. De gav honom hela hinkar med havre. Han var ju verkligen högpresterande, men ändå, lite väl mycket. Undrar hur han mådde i magen..?
 
Min gamla häst fick 7kg kraftfoder (blandat havre, korn som stöptes och baljväxter om jag inte missminner mig), fri tillgång på hö och stod på halm ( mitten av 90talet), såg ut som ett spjälstaket (trots avmaskning, tandkoll och blodprov togs), så jag blev ofta rekommenderad att ge mera mat när man var i väg på träningar, hur då, intravenöst? Men plötsligt vid 8-9 års ålder så började maten fastna på honom, men under resterande livstid så åt han 14kg hö på vinterhalvåret, men kraftfodret kunde vi dra ner till 1,5 kraftmått/dag, lite varierat med havre och krafft beroende på var vi har stått och haft tillgång till. så visst går det, även om det inte är så vanligt numera. Nuvarande häst är raka motsatsen, han tittar på maten och blir rund (precis som sin matte:o:p)
 
Mina minnen från 70-talet är också stora givor av krossad havre till ridskolas hästar. Man får ju hålla i minnet att ridskolehästar - i alla fall förr - kunde gå 4 timmar om dagen och att arbetshästar arbetade mer än så ... De 'klassiska' Korsförlamningarna på måndagsmorgnarna kom sig ju av att hästarna fick samma mängd mat under heldagen då de stod stilla stilla som under de dagar de jobbade hårt - inte så bra men nog åt de glatt alltid!
Jag tror inte det är så enkelt eller var , att helgens vila var ngn utslagsfaktor att ngn fick kolik.
 
Jag hade praktik i ett galoppstall för runt 15 år sedan. Starthästarna fick 4 kg hösilage och 6 kg havre (blandat hel och kross) per dag. Galet! På morgonen fick de bara havre (och lite annat kraftfoder plus tillskott och i rättvisans namn en näve lusern hackad strå :meh:). Sedan hängdes det in ett hönät med 2 kg hösilage till lunch och det samma till kvällen. Havregivorna var förstås lika stora vid alla utfodringstillfällena. De stod på spån dessutom... Och jag som nyss läst foderlära bara :eek:
Men det var inget konstigt enligt tränaren, så skulle en löphäst fodras.
Om stereotypier var vanligt förekommande? Gissa...
 
Jag hade praktik i ett galoppstall för runt 15 år sedan. Starthästarna fick 4 kg hösilage och 6 kg havre (blandat hel och kross) per dag. Galet! På morgonen fick de bara havre (och lite annat kraftfoder plus tillskott och i rättvisans namn en näve lusern hackad strå :meh:). Sedan hängdes det in ett hönät med 2 kg hösilage till lunch och det samma till kvällen. Havregivorna var förstås lika stora vid alla utfodringstillfällena. De stod på spån dessutom... Och jag som nyss läst foderlära bara :eek:
Men det var inget konstigt enligt tränaren, så skulle en löphäst fodras.
Om stereotypier var vanligt förekommande? Gissa...
jag jobbade också i galoppstall och visst åt de mkt kraftfoder men hade också fri tillgång på silage och hö plus mycket utevistelse även helger, inga olater förutom på en del som kom från andra tränare
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 442
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp