6 kg krossat foder/ dag....är det ens möjligt?

allahemma

Trådstartare
På en träning för inte så länge sedan diskuterade tränare och elev hästens foder. Jag slölyssnar men får plötslig höra att hästen, visserligen en riktigt stor halvblodshäst äter 3 kg kornkross och 3 kg havrekross....dagligen. Med tanke på hur lite krossat foder väger måste det bli en badbalja per mål. Tänkte nog att tränaren skulle reagera på mängden men denne var så nöjd. Jag orkade inte lägga mig i.....men 6 kg kraftfoder på en ridhäst?? Hur många av er fodrar det? Och vi pratar kg inte "mått" som krafftskopa eller litermått .
 
På en träning för inte så länge sedan diskuterade tränare och elev hästens foder. Jag slölyssnar men får plötslig höra att hästen, visserligen en riktigt stor halvblodshäst äter 3 kg kornkross och 3 kg havrekross....dagligen. Med tanke på hur lite krossat foder väger måste det bli en badbalja per mål. Tänkte nog att tränaren skulle reagera på mängden men denne var så nöjd. Jag orkade inte lägga mig i.....men 6 kg kraftfoder på en ridhäst?? Hur många av er fodrar det? Och vi pratar kg inte "mått" som krafftskopa eller litermått .
Inte många som gör det idag men för en 10 år sen var det inte ovanligt...
 
Skulle kunna tänka mig att det är som @sweep skriver, att det är 6 mått som den egentligen får. Min skulle ha 4 "mått" havre en period när han låg i (inte jättehård) travträning men det gick inte att få i honom. Har svårt att tänka mig att det skulle gå att få i honom 6 kg ens om han hade fri tillgång i hagen också och visst finns det väl mer matglada hästar, men rider man någon timme och har hästen i hage på dagen så ställer jag mig skeptisk till att en normal ridhäst faktiskt äter 6 kg kross även om den får det om den har hö i boxen också.
 
De flesta av mina matvrak skulle med glädje tugga i sig 6 kg kraftfoder per dag! De får mellan 0,4 och 1 kg beroende på storlek dock ...
 
Det de gör är att äta 6 kg kraftfoder och sen är de mätta och äter därför alldeles för lite hö ("de blir ju bukiga av hö" så det tycker såna människor oftast är alldeles utmärkt).

Som sagt för 20 år sen fodrade man sådär, skrämmande att folk inte lyckats tillägna sig någon uppdaterad kunskap.
 
när jag räknade foderstat på mitt dräktiga och digivande sto så skulle hon ha 5 kg kraftfoder! Jag är övertygad om att hon glatt ätit det + allt hö hon kan tugga i sig. Nu var hon rund och fin på i princip hö + mineraler så jag prövade aldrig.
 
när jag räknade foderstat på mitt dräktiga och digivande sto så skulle hon ha 5 kg kraftfoder! Jag är övertygad om att hon glatt ätit det + allt hö hon kan tugga i sig. Nu var hon rund och fin på i princip hö + mineraler så jag prövade aldrig.
Jag hamnade på samma läge med mitt dräktiga och digivande sto, det blev en löjligt stor mängd kraftfoder jag räknade fram.
Nu ville jag vara lite försiktigare, så jag har de senaste månaderna gett ungefär hälften, och hon har lagt på sig precis lagom mycket...
Men det kraftfoder jag ger (och behöver ge) för att komplettera grovfodret är lusernhack och proteinpellets, och inte så mycket av energifoder som havre ju är.
 
när jag räknade foderstat på mitt dräktiga och digivande sto så skulle hon ha 5 kg kraftfoder! Jag är övertygad om att hon glatt ätit det + allt hö hon kan tugga i sig. Nu var hon rund och fin på i princip hö + mineraler så jag prövade aldrig.
Hur räknade du då ?
Aldrig varit med om att när man räknar måste kraftfoder av många kilo läggas till även om grovfodret är lågt analysmässigt . Hur menar du ? Självklart kan du inte använda generella moduler som räknar foderstat på ett dräktigt sto ? Där måste du ju förstå foder grundmässigt och sen lägga på utifrån just det ?
 
Hur räknade du då ?
Aldrig varit med om att när man räknar måste kraftfoder av många kilo läggas till även om grovfodret är lågt analysmässigt . Hur menar du ? Självklart kan du inte använda generella moduler som räknar foderstat på ett dräktigt sto ? Där måste du ju förstå foder grundmässigt och sen lägga på utifrån just det ?
Jag hade analyserat grovfoder och använde ett beräkningsprogram där man lade in värdena f fodret, hästens vikt, dräktighet, digivande mm. Då blev resultatet sådant! Nu är mitt sto en matgalen lättfödd, tjockis som verkade helt opåverkad av fölen, så jag gav mineraler och kalk extra och fritt grovfoder - hon gick då snarast upp i vikt ....
 
Jag hade analyserat grovfoder och använde ett beräkningsprogram där man lade in värdena f fodret, hästens vikt, dräktighet, digivande mm. Då blev resultatet sådant! Nu är mitt sto en matgalen lättfödd, tjockis som verkade helt opåverkad av fölen, så jag gav mineraler och kalk extra och fritt grovfoder - hon gick då snarast upp i vikt ....
..Och jag gjorde samma sak, för en lättfödd häst, som var något lite tunn.

Och hon har lagt på sig, min känsla var att "det skulle bli lite mycket", om jag gav så mycket som analysprogrammet sa, och det verkar stämma.
 
När jag köpte min första häst för många år sedan så nämnde dåvarande ägare att han när han stod i träning åt 6kg havre per dag. Även då ca 20 år sedan så reagerade en del på att det var mycket, men det var ändå betydligt vanligare då.
Jag tror iof inte att det skulle vara svårt att få i en normalätande häst 6kg per dag. 3-4 fodringar per dag och det blir inte enormt mycket per gång.
 
För många år sedan när jag var inhyrd i ett stall ingick det 6 kg havre och 8 kg hö per dag och häst. Jag lyckades omförhandla det till 2 kg havre, som jag inte gav, och 12 kg hö istället. Jag var riktigt stolt över ex när vi stod i ett annat stall och han som total nybörjare på hästar reagerade på foderstaterna på boxarna i stallet mm. Hästen jag hade då fick 16 kg hösilage, boxgrannen bara 6 kg och de fattade aldrig varför han var så sur. :crazy:
 
Är du säker på att det är kilon den får?
För förvånande många verkar tro att ett "kraftmått" är 1 kg foder oavsett sort foder som är i. (ett sånt här mått https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2809602/images/2011/007_157377628.jpg)
Jag tror som du, att de menar "mått".. ....men reagerar på tränaren! Är du A-tränare i din gren bör du kanske i en sådan här diskussion när flera elever lyssnar inte berömma 6 kg kraftfoder utan kanske ställa frågan: 6 kg!! Det är mycket! Har du vägt fodret? Eller är det mått du tänker på? Även om du inte är tränare i " foder" ger det rejält taskiga signaler när man berömmer 6 kg kraftfoder......
 
När jag fick min första häst för över 20 år sen var standard giva till ett halvblod endast 6-7 kg hö och 3-4 kg kraftfoder! Helt sjukt. En travhäst fick ofta 5-6 kg havre och pellets.

Som tur var för min häst tyckte jag synd om honom för han var hungrig hela tiden och het var han så det räckte och blev över, så jag ändrade snabbt till 9 kg hö och 2 liter, ej kilo, kraftfoder varav en liter var vetekli. Folk i stallet tyckte min häst fick alldeles för mycket hö och knappt något kraftfoder...

Men 9 kg var ju verkligen minimum för ett normalstort halvblod, vilket den gången var 160-165 cm och runt 500 kg. Hemskt att så många hästar fick klara sig med usla 6 kg hö. Men på den tiden visste man inte bättre. Nu gör vi det. Helt tragiskt att vissa inte lyckats få med sig hur hästen ska fodras för att må bra. :(
 
I stallet jag står i får en del av hästarna såpass mycket musli.
Och kanske 7-8 kg hö.
Min rejält stora häst får minst av alla. Till o med en liten c-ponny får dubbelt så mycket som min i kraftfoder.
Däremot får min i prinicip fritt med hö, och är alltid på gott humör, De andra hästarna är som huggormar.
Så fodrade man förr, men det sker fortfarande därute i stallarna tyvärr.
 
Alla mina hästar fri tillgång till grovfoder och får minimalt m kraftfoder, går ute i stora hagar 12 tim per dag och behandlas i övrigt lika - fyra är glada, en småsur och en tvärsur, så man kan inte förklara allt surande med brist på grovfoder ...
 
När jag var barn (som var flitig med att hjälpa till att fodra... Och nyfiken på vad det stod på foderstatstavlorna) så stod det en häst på ridskolan där jag befann mig, som fick 8 kg krossad havre/dag.
Som nämnts så var det inte alls ovanligt för bara 10 år sedan, ännu vanligare om du lägger på 10 eller 20 år till.
Jag har också haft ett par hästar som ätit enorma mängder kraftfoder. Så jag vet att det är fullt möjligt.
 
Man ska ju tänka på att dom ofta stod på halm med, så det var nog inte bara 6 kg hö,utan dom fick i sig mer grovfoder(hoppas jag), men kraftfodret är vansinne
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 442
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp