6 år och mogen för vad?

E

Emmylou

Hej!
Är sedan tre månader lycklig ägare till en varmblodsvalack på 6 år. Han är mycket charmig, nyfiken och lättlärd. Det är en smäcker häst som jag tror har potential bli en bra ridhäst. Det här är min första egna häst men jag har lång erfarenhet som medryttare. Det har dock alltid varit på äldre hästar, så min fundering är var en 6åring generellt befinner sig mentalt och fysiskt? Hittills har jag mest tränat NH med honom och han är mycket samarbetsvillig. Han verkar känna sig riktigt hemma på nya gården nu och är god vän med sina tre hagkompisar. Tacksam för tips!:)

Sv: 6 år och mogen för vad?

Det beror väl på vad hästen gjort innan?!

Är den inte riden innan exv så är den ju som vilken 2-3åring som helst både mentalt och fysiskt..
Är den riden innan är den ju i det stadiet den är, så att säga. Det beror på hur länge den är riden och hur mkt.

Bara hanteringsmässigt så bör den väl vara mer "mogen" än en ung häst, ffa om den varit inom travet (Vet inte om du menar travare lr halvblod?) då den antagligen blivit mkt hanterad..

Han har gjort fem-sex starter på travet. Riden en del tidigare men mest full fart framåt som jag förstått det, trav och galopp, då han tränades för att bli en bra travare.

Är den riden som träning till travet så är den nig mest riden på rakt fram. Men behöver inte alls betyda att det gått fort. Man brukar ofta motionsträna när man rider om man då inte tränar för Monté.

Sedan rider man ofta galopp intervaller för att hästen ska få variation och bygga lite andra muskler. Galoppen görs ofta i ett högre tempo än traven. :)

Liknande trådar

C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm