50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Sv: 50% Norsk Skogskatt = långhårig?

Nu funkar den första länken jag la in i alla fall.

Jag har både haft en som var 50% skogkatt och en annan som var 25% skogkatt, 25% perser och 50% birma, båda var korthåriga med kullsyskon som var långhåriga så det kan bli vilket som :)

MInsann! :)
Det är lite spännande det där.

Jag kapar din tråd lite om det är okey? :angel:

Har själv precis skaffat en 50% norsk skogskatt, men tycker inte att hon är alls långhårig... tror ni att det finns någon chans att hon blir iallafall lite långhårig när hon blir stor? Hon är 12 v.
14507790.jpg

14507797.jpg

Jag har både haft en som var 50% skogkatt och en annan som var 25% skogkatt, 25% perser och 50% birma, båda var korthåriga med kullsyskon som var långhåriga så det kan bli vilket som :)

Den sista kan inte stämma. Det är bara långhårsraser, 2 långhåriga katter kan inte ge korthåriga ungar. Kan persern ha varit exot?

Min katt är en halv-skogis (jo, det är säkert ;) )

Hon ser väldigt mycket ut som en norsk skogskatt.
När jag för några år sen skulle hälsa på min kompis som skaffat en "riktig" skogskatt, höll jag på att ramla baklänges i dörrn.
Jag hade förväntat mig en ullboll, men hennes rasrena skogskatt var inte hälften så pälsig som min "halva".
Jag fick bita mig i tungan för att inte utropa "men det där är väl ingen skogskatt?"
Skumt.
Men nu har jag fattat att det kan vara så också.

Jasså! Det är allt lite klurigt det där. :crazy:

Du har ingen bild på din misse? :)

Den kanske inte var färdigpälsad eller också hade den sommarpäls.

I de flesta fallen där katten är halvskogis så tror jag att det bara handlar om att ena föräldern är en långhårig huskatt...

Så många Norska Skogkattägare kan bara inte låta sina skogkatter para sig hejvilt...

Här är S*Ewkala's Jaristo, äkta Norsk Skogkatt. Brunspotted hane. Han är 4 år på denna bild.
PICT3102.jpg

Kamera299203.jpg

Här är han ca 1 år
Jarreute1.jpg

Kolla profilen! En grymt rak näsa precis som skogisar ska ha.

Den sista kan inte stämma. Det är bara långhårsraser, 2 långhåriga katter kan inte ge korthåriga ungar. Kan persern ha varit exot?

Jag kom själv på mitt misstag men då gick det inte att ändra, mamman till den sistnämnda var ren birma, pappan var 25% skogkatt, 25% perser och 50% bondkatt, det var jag som snurrade till det lite :)

Jag vet många som har rena skogisar (med stamtavla) som tar huskattungar på dom, det är inte alls ovanligt.

Hur mycket tar det för en sån blandning då? Är kattungarna avmaskade, vaccinerade och vet.besiktigade då?

Vad tycker skogisarnas uppfödare om det? Om jag födde upp skogisar skulle iaf inte jag bli glad om det skedde på mina "avkommor"...

Tack för ditt svar!

Okej, då antar jag att hennes pappa är korthårig då det är mamman som är Norsk Skogskatt.

Men kan två kattungar från samma kull få olika pälslängd?

Innan jag köpte min tös fick jag se bilder på henne & hennes syster,
& hennes syster såg betydligt mer "fjunig" ut än min.
Det fick våran katthona. Tre blev sköldpaddsfärgade honor. Dom var långhåriga. Den fjärde var en gul korthårig hane.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka