Sv: 5-års kontroll!
*kl*
Jag tycker inte sakerna de testar är konstiga alls, men sköterskor kan verkligen lägga fram saker på de mest korkade vis!
Vi hade en sån sköterska, på en kontroll när hon var 2½ cirka så gick allt jättebra, men sen så var det så att min dotter satte sig på rumpan, alltså ramlade. Upp igen sa vi för hon slog sig inte och vi har uppfostrat henne att man inte behöver bli ledsen så fort man ramlar eller något annat. Allt bra.
Två dagar senare så ringer bvc-sköterskan då har hon funderat på det där och nu tror hon att vår dotter kan ha AUTISM för att hon inte sprang stortjutande till mig eller sin pappa utan fortsatte leka och var glad. Givetvis är det nåt fel på henne då. Hon sa att hon ville kontakta dotterns förskola och koppla in psykologer.
Tyvärr försökte hon då med ett barn vars båda föräldrar JOBBAR med autistiska barn och ungdomar och hon uppvisade absolut inte på några vis några tecken vilket vi förklarade väldigt noga för sköterskan som egentligen inte visste något alls om de olika spektran inom autism.
Och nej, det är inget fel på henne alls. Där dog vårt förtroende för den sköterskan, hade man själv inte vetat något om ex autism hade man ju blivit jättenervös att det ska vara nåt fel fast ens barn förefaller helt normalt. (Och det gör de ju INTE om man ska upptäcka och kunna diagnostisera autism vid 2.5 års ålder)
I alla fall, det där med vikten tycker jag är vansinnigt fel. Alla barn går inte efter en mall! Vår dotter har jämt legat 'under' normalkurvan. Ett tag var det riktigt illa eftersom hon vägrade äta öht. Till sist var jag desperat och dum nog att kontakta samma sköterska. Kommer dit, hon tittar på tjejen, mäter och väger (1.19, 15 kg och hon VÄGRAR ÄTA) och säger bara att Jaja, men det gör ju inget att hon inte äter, hon är ju inte direkt för smal om man säger så. WTF?? Och detta HÖR min dotter. Då kokade jag riktigt rejält och det var sista gången vi gick dit överhuvudtaget.
Sorry, men det var ett par års uppdämd irritation det där....Men rent utvecklingsmässigt så med lite träning kommer hon klara det galant.

Vi tränar dock våra barn på förskolan i både fin och grovmotorik. De har inte sagt något? För det är ju en av de saker vi tar upp på utvecklingssamtal om det är något som är konstigt så att föräldrarna och vi kan träna mera. Lycka till!