5 års championat 2010!

RostKaptenen

Trådstartare
Ja nu när det känns som att fälttävlans säsongen är som allra längst bort behöver vi ju ngt att se fram emot!:D Har själv precis börjat med en 4 åring som ska tränas/tävlas med sikte på 5års nästa år:)

Så nu vill jag höra från alla er som sitter där ute i landet med era 4åringar och kanske har championatet nästa år i tankarna! Hur går det med träning, hur ligger ni till idag osv.

Själv hämtade jag min bebis i veckan så vi har inte hunnit mer än att ta ett par rundor i skogen:D Han är lite större än normalt (ca 175 på 3års testet:angel:) Så han är ganska lungt tagen, grundriden och inhoppad. Så vi har lite att jobba på inför debuten till våren...

Hoppas att vi kan inspirera, tipsa och stötta varandra under vintern:idea:

Sv: 5 års championat 2010!

Vår plan var ju 5-års championatet nästa år med kompisens 6-åriga fölsto men för tillfället vet vi inte ens om hon kan bli ridbar igen :cry:
Hon har startat en 0.90 i år som gick kalas!
Men vem vet! Vi kanske får samåka till championatet ;)

Vad har du köpt för häst förresten? Stam? Såg att du red Pluto i helgen, perfekt att kunna ta över när syrran flytt landet!

Haha! Är det bara vi ö-bor som planerar så långt??;)
Cornetto - Bold Irish** en stor bjässe som sagt :angel:
Men han är väldigt positiv och man har en riktigt härlig känsla där uppe på ryggen:love:

Jag har en 05a som jag har en liten tanke att satsa på championaten med :) Men tanke är ganska liten. Har tappat sugen lite när det gäller fälttävlan men vem vet, den kanske kommer tillbaka efter ett par debutanter :D Planen är iaf att han ska gå någon debutant nästa år. Kan hända att vi ger oss på att kvala i hoppning istället men vi får väl se vad som känns bäst :)

I dagsläget är han konva efter vi plockat ut benbitar i knäleden. Men innan det hann vi hoppa lite CR upp till 90 cm med bra resultat, strutta runt ett par dressyr med mindre bra resultat (domarna förstår sig inte på att man kan skritta alt bocka ett lc program :p) Sen har vi varit ute på terrängbanan ett par gånger och tittat in lite småhinder. Så ja vi har inte kommit så långt på vägen men hoppas vi kommer igång bra till våren :)

Har själv en -05:a som skulle vara mycket lämplig.
Har dock ännu inte ens startat honom i banhoppning, trots att han går mycket bra på träning, även på fasta hinder. Hur mycket skall man åstadkomma för att hinna med detta, tro?

Ja du, min har inte kommit mkt längre den heller :) För tillfället orkar han knappt galoppera inne i ridhuset... Men än så länge skyller jag på hans storlek och att han är sent tagen :D

Jag kommer ju lägga ner mkt jobb under vintern på att bygga upp honom. Styrka, kondition och teknik.

Kvalet till 5års ser jag som relativt enkelt:angel: Återstår väl att se om jag känner likadant när det närmar sig. Man ska ha ridit en 90 klass och en 1,00 klass godkänt (dvs max 50% i dressyren, max ett nerslag i hoppningen och max en olydnad i terrängen)

Planen för oss är som sagt att jobba på under vintern, rida ett par 90 klasser under våren - sommaren. Sen om allt fungerar så startar vi någon/några 1,00 klass. Nu är bara mitt jobb att förbereda honom ordentligt så att vi kommer klara kvalen med glans!;)

Verkar ju som om Minnaa ligger bäst till än så länge:angel: Men vi kommer nog ikapp:D

Vore kul att höra hur det går för er under vintern!

Haha ja det känns ju trevligt med ett litet försprång för en gångs skull ;) Men ni kommer säkerligen ikapp :) Får väl se om jag får börja om på noll igen nu efter den långa konva perioden. Min herre är ett litet humörpaket med många egna åsikter :p Fast det sista innan vilan funkade den biten väldigt bra så hoppas den är övervunnen för gott :)

Har ni inga bilder på era busar? Här kommer en på min gangster iaf :)

6616_101289694027_798379027_1973517_7004733_n.jpg

Senast ändrad:

mussisvartvit.jpg
*
Här kommer en liten bild på min lilla plutt:angel: Var på sin första hoppträning i måndags stackaren... Tyckte det var otroligt jobbigt att behöva vända så mkt i det lilla ridhuset på endast 2060;) Tur att han har så positiv inställning till att arbeta:love:

Senast ändrad:

Stilig :) Hade aldrig gissat att han var så stor utifrån bilden bara, är du väldigt lång? Ni är väldigt proportionerliga iaf :)

Kvalet till 5års ser jag som relativt enkelt:angel: Återstår väl att se om jag känner likadant när det närmar sig. Man ska ha ridit en 90 klass och en 1,00 klass godkänt (dvs max 50% i dressyren, max ett nerslag i hoppningen och max en olydnad i terrängen)

Minst 50% måste det ju bli :) (ursäkta paragrafrytteri :p)

Näää nya regler MAX 50%:devil: haha!
Ja det blir lite jobbigt för hjärnan när de blandar % och straff...:angel:

Jag är rätt lång själv ca 175cm. Sen består hästen mest av 4 väääldigt långa ben.. Syns inte så bra på den bilden dock.... Men det märks när man ska klättra upp :angel: Härlig känsla dock när man väl sitter där uppe, han är väldigt mjuk och balanserad :love:

Vad är det för stam på era??

Hehe ja det hade ju bara vart att fortsätta låta gangstern bocka runt så vi håller oss till max 50% :p Fast han lyckades tom komma över 50% då om det så bara var med 1% :rofl:

Min har stammen Casa Grande - Talinum xx :)

Ja det kan ju faktiskt vara en utmaning att försöka komma under 50% med:devil:

Ahh låter spännande! Har sett Casa rätt mkt jobbade i ett av grannstallen där nere... Hoppar den bra?

Roligt, har själv inte sett han irl. Har försökt åka och titta på någon tävling där han varit med i startlistorna men haft oturen att han varit struken :( Har en klubbkompis som haft ett halvsyskon men den var otroligt grov och tung :crazy: Men hoppade trevligt gjorde den iaf.

Anser min har ett riktigt trevligt klipp i hoppningen. Lovordats mkt av LB, löshoppade han för han både som tvååring och treåring. På treårs fick han superfin kritik men bara betyget 7-7. Blev jag rätt besviken på. När det står att allt är bra m.m tycker man dom borde få 8-8 iaf. Men men den som förstår sig på domare :) Missade ju tyvärr kvaliten nu pga benbiten, jätte synd då han var jättefin i ridningen och det kändes som vi kunde få revansch ;)

Kul att din är så positiv till jobb, underlättar med den storleken :) Vad är hans starka sidor och vad behöver ni jobba på?

Han hoppar ju fint Casa, sen är han inte så rolig i stallet.. Men det är ju en helt annan historia:angel:

Min hoppade också 7-7 på treårs test. Men det är ju bara siffror, berhöver ju inte säga så mycket om hur det går i framtiden.. Sen är han ju tänkt att "bara" bli fälttävlans häst så då behöver han ju inte hoppa bättre än så :devil:

Har bara haft honom knappt 3 veckor så har inte hunnit lära känna honom jättebra än. Hitills verkar han ha väldigt lätt för sig. Mjuk och rörlig. Det vi jobbar på ar att bygga upp styrka och kondition så vi ska kunna börja träna "ordentligt" så att säga. Håller oss fortfarande mest ute i skogen. Dessa sista dagar har dock framåtbjudningen verkligen börjat komma och han haar varit riktigt pigg:D Igår var vi faktiskt en sväng iväg och hoppade lite terränghinder! Premiär för pållen som tog det hela rätt lungt. Skuttade snällt över gravar, trappor och annat. Det enda som han inte ville vara med om var vattenhinder... Så det får vi träna på!
Tjolaskutt.jpg

Här gjorde han ett jätteskutt:eek: som jag inte riktigt var beredd på:angel:
Litetskutt.jpg

Vad tränar ni mest på? Förutom igångsättning nu efter operation då:)

Härligt! :) Min har inte ärvt casas humör i stallet iaf. Väldigt snäll även om han kan dela ut ett tjuvnyp, men vilken unghäst gör inte det? Har ett väldigt härligt temperament överhuvudtaget förutom stundtals i ridningen, men det hoppas jag kommit lite av att han haft ont. Hoppas kan man ju alltid göra.... :angel: Men får han bara fasta rutiner och mycket stimulans håller han sig på mattan :)

Vi jobbar mest på att få en jämn framåt bjudning i alla lägen. Han kan lätt tjura ihop och tappar bjudningen, går jag på han i fel tillfälle så reser han sig :crazy: Inget kul men vi börjar få ordning på det.

Annars är det nog mest mig själv jag behöver jobba med. Självförtroendet har fått sig en törn av hans ideer. Sen har jag hoppat minimalt dom senaste 2 åren och knappt satt min fot på terrängbanan. Så måste bygga upp mig själv och hitta tillbaka där jag en gång var. Haft mkt otur med skador och elände så jag kan inte påstå att jag känner mig på topp riktigt :) Så känns på sätt o vis skönt att ha en unghäst så vi kan börja om från början tillsammans :) Även om man önskar att gamle mannen var hel i benen så man kunde bygga upp självförtroendet på en trygg veteran :)

Ja då har du ju iaf fördelen att hindrena är små i början. Oftast brukar det ju gå över när man blir mer samspelta och känner att men kan lita på hästen. Inte helt lätt kanske om han har en tendens att "tjura ur" så att säga..:angel:

Vi var på hoppträning igår. Har inte varit inomhus sen vi hoppade för 3 veckor sedan, och det var stor skillnad:love: Han hade bättre bjdning överlag och jag behövde inte jaga in honom i galopp. Han blev lite tröttare mot slutet så klart, men han hade mycket lättare att hålla ihop sig i galoppen och blev verkligen inte lika trött som sist! Jag inbillar mig att musklerna börjar växa också:angel:

Annars är vi fortfarande mest ute i skogen. Härromdagen tittade solen fram för första gången på veckor:D Så jag bestämde mig för att sticka ut på en längre, lite lugnare tur. Det hela slutade med att vi hamnade lite vilse och var ute i en och en halv timme:angel: Men pålle var lika pigg hela vägen och undrade varför matte inte lät honom galoppera:p

*kl*

Puttar upp denna tråden istället för att starta en ny :)

Tänkte höra vilken nivå finalen är för 5-åringarna, är det en vanlig 100-klass? Kollat in kvalen lite noggrannare nu och det skulle i princip gå att kvala utan att starta en fälttävlan vilket känns sådär om det är en vanlig 100-klass :crazy:

Citat från swedehorse.se

5-åringar
(två godkända kval krävs, ett från alt. 1 + ett från alt. 2)

Alt. 1a 1 godkänt resultat från fälttävlan 0,90 m, med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (= 1 nedslag) i banhoppning, max 1 olydnad i terrängprovet, tidsfel ej inräknat.

Alt. 1b 1 godkänt resultat från utbildningstävling terräng. Denna skall då kompletteras med dressyr LC och hoppning 1,00 m enligt ovan.

Alt. 2a 1 godkänt resultat i fälttävlan 1.00 m, med lägst 50 % i dressyr, högst 4 hinderfel (=1 nedslag) i banhoppning, max en olydnad i terrängen, tidsfel ej inräknade.

Alt. 2b 1 godkänt resultat i dressyr LB samt felfri ritt i hoppning 1,10 m och 1 resultat från fälttävlan/utbildningstävling 0,90 m enligt ovan.

Nej, det är inte som en vanligt tävling. För det första är det bedömning i dressyren o man rider 2 o 2 enligt anvisning från domare. Sen är hoppningen o terrängen dag 2 som en hunting. Dvs du hoppar några banhoppningshinder o fortsätter sen direkt ut på terrängbanan. Brukar vara snälla terränghinder men typhinder, vatten, grav osv är förstås med.

Har du en normal 5-åring som går felfria 1-metershoppningar, tränar bra på terränghinder och har gått några debutant så klarar du dig fint på Breeders!

Eftersom finalreglerna inte finns ute för 2010 så kan det ju bli lite ändringar men så här har dom genomförts de sista åren iaf för 4-5 åringar.

Liknande trådar

Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025