5-åring med magont

S

Sessiagh

Jag har en blivande sexåring här hemma som varje dag klagar över "ont i magen" sen några månader tillbaka. Först trodde jag det var hungerskänslor hon menade men det stämmer inte heller.
Jag har såklart tid hos läkare men skulle vilja bolla vad det kan vara.

Som nyfödd hade hon mjölkallergi och fick nutramigen tills hon var ett år. Därefter var det inga problem med mjölkprodukter. Jag har kört laktosfri kost här hemma ett tag utan skillnad.

Hon har inga andra kända allergier. Är nästan alltid förstoppad och har svårt att sitta kvar på toan längre stunder (väldigt aktivt barn). Hon går hos dagmamma och äter på regelbundna tider, dricker tillräckligt, rör sig tillräckligt. Äter inte en massa snask, här kör vi med lördagsgodis. Gillar grönsaker och grövre bröd, äter gärna fisk och potatis och får i sig en varierad kost. Dock äter hon inga större mängder. Hon har alltid legat över på längdkurvan och under på viktkurvan när hon kollats.

Kan det ha blivit en "grej" att klaga på ont i magen? För även om hon säger det så kan hon fortsätta att springa och stoja, klättra och greja.

Jag undrar om fler varit i den här situationen? Och vad kan man ge för lösande om barnet vägrar äta sviskon, dricka plommonjuice eller ta laktulos? Havregrynsgröt är inte heller någon större favorit.

Någon tankegång jag kan spinna vidare på tills vi ska till läkaren?
Något jag kan ha missat att fundera över?
/Sessiagh
 
Sv: 5-åring med magont

Kan ju vara glutenallergi, det ger ju liknande symptom som laktosintolerans fick jag lära mig.
Min son klagade på magont för ca ett halvår sedan och gjorde så i ett par månader. LKäkarna trodde det var något utav dessa (laktos-glutenintolerans) men det var det inte som tur var och han slutade klaga efter ett tag.
I hans fall var det nog bara något tjafs på dagis eller dyl för konstigt nog slutade hans magont i samma veva som en av "bråkstakarna" på dagis flyttade utomlands :angel:

Men som sagt - be läkaren testa mot glutenintolerans så kan ni ju utgå därifrån.
 
Sv: 5-åring med magont

Har också en 5 åring med magont.

Oftast kommer det på kvällarna när det börjar bli läggdags.
Det "konstiga" är att han hade inte ont i magen när hans kusin var här och sov över några nätter.

Har pratat med BVC och har ett läkarbesök inbokat. *hoppas det inte är någon intolerans*
 
Sv: 5-åring med magont

Nej, man blir ju fundersam över hur allvarligt det är. Att säga "jag har ont i magen" kan ju vara effektivt när man vill få mamma glad igen.... eller behöver lite extra omsorg.
Laktosintolerans ger normalt inte förstoppning utan snarare diarréer, men det kan ju vara värt att kontrollera eftersom det är lätt gjort att köra laktosfritt i hemmet.
Glutenintolerans ger oftast kraftigare symtom och kommer inte över en natt. Hennes magonda började en dag och sen fortsatte det. Det har varken ökat eller minskat i styrka. Vid glutenintolerans har jag för mig att barnen är väldigt bleka också och mycket uppspända och svullna i magen.
Samma sak med mjölkproteinallergi, det brukar ge en kraftig reaktion och det är ytterst sällsynt att det debuterar så sent som i femårsåldern.

Nästa steg är att fundera på hemmamiljön eftersom vi bor ute på landet med egen brunn. Den har fått betyget "tjänligt med anmärkning" när vi kontrollerat (görs vartannat år). Anmärkningarna har varit på för hög halt av koliforma bakterier (kommer från fågelskiten på stalltaken och åker med regnet ner i brunnen) samt hög nitrithalt (eller var det nitrat?). Kvävehalten är för hög, i vilket fall som. Vi håller på att koppla in kommunalt vatten och avlopp men det dröjer ytterligare några månader innan vi grävt från tomtgränsen fram till gården. Kommunen är klara med sitt.

Vår dotter har aldrig fått dricka kranvatten utan här köps hem på flaska eller tappas upp från min mamma som bor med kommunalt vatten. Men man kan ju inte garantera att det inte slinker ner vatten vid tandborstning, dusch och bad. Undrar om de mängderna kan påverka?

Willebillebus: När har du läkartid? Vi har den 5:e mars. Vore intressant att jämföra läkarnas resonemang.

Kan man testa gluten och laktosintolerans genom blodprov, förresten?
/Sessiagh
 
Sv: 5-åring med magont

Kan man testa gluten och laktosintolerans genom blodprov, förresten?
/Sessiagh

Hej!
Slänger in ett svar här då jag själv precis gjort glutentest på lillen här hemma. Ett smidigt blodprov, "mjölkade" fingret på blod. Får dock vänta nu otåligt i några veckor men men. Laktosintolerans tror jag inte man kan ta blodprov och kolla men är inte helt säker. Har dock fått rådet då min dotter också klagade över magont i en period att utsluta mjölkprodukter. Vilket inte gjorde någon skillnad. Men på maken gjorde det susen :p

Magont hos barn är jättesvårt! Har även hört någonstanns att det finns barn/vuxna som ofta har stora körtlar i magen som spökar. De kan man ju känna av när man har någon infektion i kroppen, men vet inte hur det förhöll sig om dessa personer ständigt hade nått "skit" i kroppen eller inte.

Lycka till!
 
Sv: 5-åring med magont

Oro är också en sak som skapar magont. Min son (nu 11 år) har i många år klagat på magont, detta alltid i samband med ngt som kommer hända. När han var 6 år så klagade han på magont i nästan ett halv år, sen i april/maj det året började han gå i sömnen, eller rättare sagt springa skrikande i full panik, sovandes. Han gjorde detta varje natt, sprang runt i hela huset och skrek, var livrädd förr oss m.m. Knappt man trodde han kunde göra detta i sömnen, men vaken var han inte.
Magonten försvann när han började skolan, det var detta han var orolig för.
Fortfarande så kommer magontet och nattligare vandringer (av lite lugnare slag numera) direkt det är ngt som oroar honom såsom lov, prov, skolresor m.m.
Min son har adhd, men detta händer även "normala" barn
 
Sv: 5-åring med magont

förstoppad och tidigare mjölkproteinallergiker får mina varningklockor att ringa - jag skulle prata med BVC eller läkare om att börja med mjölkfri kost på prov i fall att det är allergin som spökar igen (gjorde det för min äldsta och antagligen för min yngsta oxå - vi har läkartid om ett par veckor)

annars kan du inte blanda laktulosen i något hon dricker? juice eller oboy... russin och torkade aprikoser hjälper lite med, messmör och päron anses vara lösande med... strö linfrön eller loppfrön på filen (gömma i musli?) eller blanda i gröt...
 
Sv: 5-åring med magont

Klockorna ringer här med.

Min son är mjölkallergiker sedan födseln, men helt plötsligt vid 6 mån ålder var han fri från det. Lycklig var jag!
Men vid 10 mån ålder kom det tillbaka, och sitter fortfarande i vid 1½ års ålder.
Enligt läkaren på BVC så händer det ibland. Magen reagerar efter ett tag igen, för att det helt enkelt blir för mycket för kroppen.

Utsätts en känslig mage för mjölk, så återkommer det ofta tydligen.
Det var antagligen för att jag gav honom en helt normal kost då vid 6 mån ålder, när han inte reagerade på mjölkprotein längre, som magen gav upp igen.

Han reagerar för övrigt enbart med magsymptom. Som yngre blev han förstoppad, och den här rundan så reagerar han med diarré. Inget annat alls.
 
Sv: 5-åring med magont

Intressant! Min son är 8 år och är "född" med ont i magen! Ända tills han började skolan hade han jätte jätte problem med förstoppning, bajsade en gång i veckan (inte bra!) trots att vi uteslutit allt i kosten som kunde ge hård mage + att vi hällde i honom x antal skedar av nåt som skall hjälppa till att förhindra hård mage. Vid 3 års åldern var det nästan värst - då fick vi ta till Microlax otaliga gånger för att få något att hända... Det har som sagt blivit bätre sen han började skolan men fortfarande har han ont i magen nu som då. I december 07 blev han skickad av skol läkaren på blodprov för både laktos och gluten men blodproven visade bara att allt var bra. Senast i morse vaknade han tidigt och klagade över att det knep i magen och hans andedräkt var helt vidrig!!!!! Kan inte komma på vad han skulle ätit i går för att framkalla en sådan andedräkt. Han har alltid växt bra på längden men vikten har alltid varit under... Hoppas att nån i samma situation har några bra idéer att komma med för jag känner också att vi missat nåt...
 
Sv: 5-åring med magont

Senast i morse vaknade han tidigt och klagade över att det knep i magen och hans andedräkt var helt vidrig!!!!! Kan inte komma på vad han skulle ätit i går för att framkalla en sådan andedräkt. Han har alltid växt bra på längden men vikten har alltid varit under... Hoppas att nån i samma situation har några bra idéer att komma med för jag känner också att vi missat nåt...


Jag skulle ha kollat upp diabetes typ 1 (barn och ungdomsdiabetes) för säkerhets skull. Diabetes kan ju medföra att man bla. får dålig andedräkt och att man får ont i magen.
 
Sv: 5-åring med magont

Kan man testa gluten och laktosintolerans genom blodprov, förresten?
Laktosintolerans kan man se på blodprov om det inte är så att det är något annat, typ glutenintolerans eller tillfällig obalans i mage/tarm pga magsjuka som gör att man tillfällig inte klarar laktosen.
Är det "riktig" laktosintolerans ser man det på ett blodprov.
 
Sv: 5-åring med magont

Ååååå tyvärr har vi kollat upp det med... eftersom sonen dessutom får en massa häftiga vredesutbrott så har vi följt med blodsockervärdena (både kollat med blodsockermätare hemma och tagit långtidsvärde på labbet) och inte heller där fanns några avvikelser... Men tack för omtanken, sockervärden är ju kanske inte något som man tänker på i första hand men eftersom diabetes finns i familjen så har även det varit aktuellt att kolla.
 
Sv: 5-åring med magont

Jag skulle nog fundera på frågor kring hur det fungerar med kompisar, i familjen och med andra vuxna. Som någon tidigare sa, stress, oro, osäkerhet etc ger ofta magont.
Om det är en "uppmärksamhetsgrej", varför vill barnet ha den extra uppmärksamheten?
 
Sv: 5-åring med magont

"Barnens själ sitter i magen"

Det första jag hade gjort var att kolla hennes omgivning, ofta hittar man problemet där.

Barn har ont på ett annat sätt än vuxna, de kan springa runt även om de har ont.

Körtlarna i magen kan också ställa till det, endel barn får förstorade körtlar av minsta infektion, ofta märks inte ens infektionen på annat sätt än just ont i magen.

Ständig förstoppning leder till att tarmarna inte mår bra, det ger smärta och behöver verkligen behandlas.
Förklara det för henne, ge henne en tidning eller bok att titta i på toan.
Ge henne russin det brukar barn tycka om och se om det hjälper.

Om hon alltid har haft förstoppning så tar det ett tag innan magen blir i balans igen, proviva har fungerat bra för oss.
Sen får man påminna till tusen om hur viktigt det är att gå så fort man är nödig och inte dra ut på det.

Urinvägs problem kan också ge ont i magen.

Hoppas att ni kan hitta orsaken, det är så hemskt när magen är ett ständigt problem, tyvärr är det ju svårare att bli av med det ju äldre man blir, det blir någon konstig vana att alltid ha ont i magen:crazy:
 
Sv: 5-åring med magont

I princip ja, eftersom mjölkprodukter ger hård mage så har vi avsiktligt undvikit dom, ungen lär nog ha kalkbrist istället eftersom han har ätit sååå lite mjölkprodukter i sitt liv (och jag inte varit konsekvent nog och gett tillräckligt med kalktabletter). Eftersom han är "född" med magproblem så prövade jag att utesluta alla mjölkprodukter i min egen kost under en tid när jag ammade men han hade inte mindre ont i magen ändå...

Överkänslighet mot mjölkprotein är något som tydligen är vanligast hos små barn men en av mina arbetskompisars söner fick just sin diagnos att han inte tål mjölkprotein och han är 15 år !!!!!!!
 
Sv: 5-åring med magont

Har även hört någonstanns att det finns barn/vuxna som ofta har stora körtlar i magen som spökar. De kan man ju känna av när man har någon infektion i kroppen, men vet inte hur det förhöll sig om dessa personer ständigt hade nått "skit" i kroppen eller inte.

Sånt har jag haft tror läkarna, fått åka in 2 gånger (en gång med ambulans) för starka magsmärtor, det gjorde frukatnsvärt ont,började som molvärk några dagar för att sedan bara fortsätta, så ont har jag nog aldrig haft,inte ens när jag födde barn. Tydligen ger det samma symptom som när man har inflammerad blindtarm.
Fått ligga på sjukhus några dagar och sedan har det gått över. Men det kan säkert komma på andra vis också. Körtelbuk tror jag de kallade det på sjukhuset

en vän till mig är glutenintollerant,hade ofta ony i magen och var ofta förstoppad och hade svårt med toabesöken.
 
Sv: 5-åring med magont

Min dotter har laktosintolerans som inte visar sig på blodprov. Hon är testad vid flertalet tillfällen både mot laktos och gluten. Det ända manmärker det på henne är att hon blir dålig när hon får laktos i sig.
 

Liknande trådar

Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp