45 + o börja rida !!

Sv: 45 + o börja rida !!

Klart att du ska börja rida! :) Inget konstigt alls, på varje ridskola finns en nybörjargrupp för vuxna också. ;)

Jag började rida som nybörjare när jag var 42. Min enda erfarenhet av hästar då var hopptävlingar på TV och ledda turer på "Barnens dag" som fanns när jag var liten. (Jag tillhör inte dom som hade förmånen att börja rida som barn.)
Men som vuxen gjorde jag slag i saken; och det är bland det bästa jag gjort i hela mitt liv, trots att jag var spänd och obekväm i sadeln i början(som jag skrev i tidigare inlägg). Nu är jag inne på tredje terminen på ridskola och det blir bara roligare och roligare:)

Hejsan sorry att man tar upp denna tråd men tyckte den var så bra, är just i detta läge. Är 19 men alltså inte så gammal som vissa här i denna tråd. En hemlig dröm som jag har haft är att vilja lära mig rida, men vet inte vart jag ska börja och hur mycket det kostar. bor i uppsala. När man tänker sig rida så får man bilden att folk börjar när dem är barn, och att det är bara konstigt att börja när man är äldre. Finns det några bra länkar som man kan kolla in, t.ex. utrustning osv, bör jag köpa någon speciell bok inom området? Hur gick ni tillväga ni som började helt med ridning (alltså inte gjort det tidigare?) Aldrig suttit på en häst eller så, inte varit nära någon häst heller tror jag, men har hört berättelser från farfar och osv riktigt sugen är man. Vad brukar priset ligga på? priset är jag rädd för. Denna tråd har verkligen fått mig att få hopp igen om att besanna min dröm att få rida!

Oj vad jag bablar ^^ 19 år kille uppsala.

Jag är 31 och började rida i oktober förra året. Det var väldigt enkelt att börja, bara att ringa/mejla några ridskolor i området och så fick jag besked ifall jag kunde börja eller ej. Enda svårigheten med att börja som jag upplevt är att det ibland krävs att man står i kö för att kunna börja som vuxen nybörjare, kurserna brukar vara rätt populära. Men det beror så klart på var man bor.

På själva ridskolan inträffar det ju allt som oftast att småtjejerna frågar mig om saker och ting - de förutsätter att jag kan för att jag är vuxen - men i själva verket så kan de oändligt mycket mer än jag kan och får ofta hjälpa mig :)

Jag behövde inte köpa någon särskild utrustning, det enda man behöver i början är skor med klack. Hjälm kan du säkert låna på ridskolan. Efterhand köper man väl på sig grejer, antar jag...

Vad roligt att läsa om alla andra vuxna nybörjare!

Jag började själv rida i Augusti 2010 och är 37 år. Hade absolut ingen ridvana o ingen erfarenhet av att handskas med djur heller men är helt "såld" nu :-) Jag som bara "skulle prova ett par gånger" i syfte att få OK att följa med på en turridning för nybörjare!

Jag provade först både privatlektioner och ridskolegrupp för vuxna nybörjare men skippade snart ridskolegruppen då jag tycker att privatlektionerna faktiskt ger mycket mer för pengarna (även om det ju kostar en rejäl slant...). Har dessutom möjlighet att (prisvärt) hyra en av ridskolans hästar för ett ridpass på egen hand varje lördag så där får jag möjlighet att skaffa "timmar i sadeln" utöver lektionerna.

Just nu tragglar jag massor med sitsen o de där eviga hälarna som bara pekar nedåt när jag moltänker på dem... Har ridit i alla 3 gångarterna i några månader nu men har förstås massor kvar att slipa på. Har även testat låga hopp (kanske 30-40 cm?) och skänkelvikningar mm. Är det nån annan här som jobbar med samma saker eller som har tips o "glada tillrop" så tar jag tacksamt emot! Tycker det är jättekul att lära mer och höra om andras liknande utmaningar!

Är även helt ny här på Bukefalos så jag hoppas att mitt inlägg blivit rätt och hamnat där det skulle. Om inte ber jag om överseende med en nybörjare i dubbel bemärkelse!

Jag red lite med galopphästar när jag var yngre (kände inte till något annat) men det var så länge sen att det knappt kan räknas. Började rida igen för lite över ett år sen. För drygt nio månader sen vågade jag mig upp på en galopphäst igen och sen var det kört!
Att rida handlar inte om hur gammal man är när man börjar utan hur mycket man kan och får rida. Är bara så att många timmar uppe på hästryggen varje vecka ger resultat fort. Och får man rätt stöd från tränare och lärare så går det undan med utvecklingen. Det handlar inte så mycket om ålder...

Åldern är dock ofta ett attitydproblem bland hästmänniskor. Det är lättare som tonåring att komma fram. Det finns ofta fler hästar att välja mellan för de yngre. Och man kanske inte blir tagen på allvar om man vill komma något längre än att vara ridskoleryttare en gång i veckan...

Frågan är om det inte vore en ekonomiskt bättre affär som ridskola att satsa mer på vuxna än ungdomar? Vuxna har ofta bättre ekonomiska möjligheter. Jag med flera tvingades till att rida på flera ridskolor samtidigt bara för att antalet vuxentider på varje enskild skola var för få. Men det gav å andra sidan många hästar att rida med...

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Ridning Vi har precis köpt vår första ponny till dottern. Nu börjar jag fundera på när det är läge att börja rida för tränare? Bör dottern och...
Svar
7
· Visningar
914
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 586
Senast: Halcyon
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar