45 + o börja rida !!

Sv: 45 + o börja rida !!

Naturligtvis ska du ta upp ridningen igen.

Vad som blir dyrast beror ju på hur ofta du tänkt rida för tränare.
Men med en privattränare och häst att träna på, går det oftast fortare att lära sig/komma tillbaka.

När det gäller val av grupp går det oftast att göra en testridning för någon ridskola och där dom sen placerar dig i rätt grupp.

Dövheten ställer ju till lite problen, iaf om du ska rida i en ridskolegrupp som inte har speciellt anpassade lektioner för döva/hörselskadade.

Tack för ett svar! :p

Om man har en privattränare som är själv teckenspråkkunnig kanske det går ... men jag har tänkt att bara typ skogslufsa om jag börjar rida igen, kan man anlita en privattränare bara för det?

(ursäkta en okunnig människa :angel:)

Jag började rida när jag var 36, efter 22 års uppehåll då jag red nån termin på ridskola.
Köpte egen häst efter en sommar.
När jag blev gravid tog sambon över ridningen efter att knappt ha klappat häst innan.
Nu 4 år senare har vi varsin häst här hemma.

Jodå, visst kan du det.

Även när man skogsluffar är det viktigt att hästen jobbas rätt och det lär man sig bäst av en tränare.
Något som jag, lite sent, har upptäckt. Numera ser jag fram mot dom träningar jag har.

Hmm.. Tack för svaren, nu har man något att tänka över :D

Kan man låna en häst (från ridskolan eller så) för att rida för en privattränare förresten? :confused:

Om du är medlem i ridskolan, så ska det väl inte vara helt omöjligt.
Men det bästa är att du hör dig för.

Jag började rida hösten -07 när jag var 36 år. Min tidigare riderfarenhet begränsade sig till turridning. Om drygt en månad är det ett år sedan jag köpte (islands)häst :) Innan det var det ridskoleridning på "de stora bruna" och några lektioner för en privattränare (på hennes hästar).

Jag har aldrig känt mig mobbad. Däremot blir de flesta förvånade när jag berättar att jag rider och har egen häst.

Jag började rida hösten -07 när jag var 36 år. Min tidigare riderfarenhet begränsade sig till turridning. Om drygt en månad är det ett år sedan jag köpte (islands)häst :) Innan det var det ridskoleridning på "de stora bruna" och några lektioner för en privattränare (på hennes hästar).

Jag har aldrig känt mig mobbad. Däremot blir de flesta förvånade när jag berättar att jag rider och har egen häst.

Brukar man kunna få låna privattränarens hästar?? :o Kanske om man ber riktigt snällt? :p

Som trådskapare av denna så känner jag att jag vill berätta hur det går.
Jag är nu 50+ och rider fortfarande och tävlar i lätta klasser
i hoppning. Jag har nu två tävlingshästar och ett ny inköpt föl.
Under denna tiden har jag upplevt massor allt från snabba hubertusjakter
till trevliga placeringar i hopptävlingar. Tränar 3 gånger i veckan för instuktör
och det är i stort sett lika kul varje gång ....ja ja finns ju motgångar också...ridning är ju inte alltid en dans på rosor särskillt om man har en -04
som är tittig på hinder och husse inte alltid kan lägga på rätt avstånd. Jag har lärt mig mycket av min unghäst...tyvärr kanske jag får se honom som ett offer inför den andra unghästen, jag menar alla misstag man gjort gör honom till ett offer. Det är ju inte bara att be om ursäkt !!
Det har varit tider då jag önskade att jag inte hade häst nämligen då jag blev arbetslös...då var jag rädd att jag skulle behöva sälja dem bägge, men det löste sig!!
Sumering. Ångra mig inte att jag började rida.. rena rama hälsoliv att rida om än slitsamt men det har man många gånger igen då jag är vigare nu än i hela min ungdom känns det som . Är aldrig sjuk mår jättebra och har fått en del nya vänner. Så det är aldrig för sent att börja att rida...har man vilja och ork samt ett intresse så finns det ingenting som kan hindra!!!
Ser lite äldre ute nu önskar vi kunne bli fler !!!!

Hej!
Jag måste bara fråga en sak! Jag har också börjat rida som vuxen, är 42 nu och har ridit ungefär 8 lektioner. Hur lång tid tar det på ett ungefär att lära sig slappna av i sadeln? Fastän det är bland detroligaste jag någonsing gjort så känner jag mig ändå spänd när jag rider? Hur lång tid tog det för dig innan du kände dig bekväm i sadeln?

Hej!
Jag måste bara fråga en sak! Jag har också börjat rida som vuxen, är 42 nu och har ridit ungefär 8 lektioner. Hur lång tid tar det på ett ungefär att lära sig slappna av i sadeln? Fastän det är bland detroligaste jag någonsing gjort så känner jag mig ändå spänd när jag rider? Hur lång tid tog det för dig innan du kände dig bekväm i sadeln?

Ja det är mycket att hålla reda på i början..tex, hälar ner ! fy sjutton vad jag hade svårt med detta, sedan bara en sådan sak som att rida lätt !:eek:
den här dubbelstudsen i sadlen...trodde det var helt omöjligt, men så en lektion så klaffade det med lättridningen ! Tog nog ca fyra månader... :crazy:
Någon har sagt det tar ett helt liv att lära sig att rida.
Bekväm i sadlen ! Spänd ! 8 lektioner är inte mycket. Räkna med någon termin kanske två då kanske man börja att förstå vad det handlar om samt släppa på späningen , väldigt inviduellt ! För mig tog det en termin sedan red jag hemma också då jag fick överta en häst, så det påskyndade hela processen.
Jag var och är väldigt ambitiös och lever väldigt mycket för mina hästar, det kan ha hjälpt en del att saker har gått fort för mig.
Ett gott råd ifrån mig är att även om det känns åt skogen ibland så fråga tränaren varför! Hur ska jag göra för att..! O.S.V Sedan läs faktaböcker terori
är aldrig fel.
Så ge inte upp för Du är spänd det tar sin tid att lära sig rida :laugh:

Hej. Jag har också börjar rida igen efter 11års uppehåll..Jag började rida en pigg och het 19åring och upptäcker att jag har inte ridit häst innan utan jag har åkt häst innan.. Nu får jag lära mig grunderna igen och då är det skönt att läsa att det finns fler som har börjat rida senare i livet. Barnen är verkligen superduktiga och jag kände att kan man lära gamla hundar att sitta??
Jag har jobbat på en ridskola när jag var tonåring men fick inte lära mig rida ordentligt utan hade mest markarbetet..Nu ska jag överväga att ta privatlektioner..För hästen jag har börjat rida drar iväg för mig i traven och jag kände att jag får börja från grunden för att detta ska bli bra..
Kul att läsa att det finns fler som börjar med hästar efter 20års åldern..

Red mycket som barn men "tappade bort" hästarna under gymnasietiden. Var utan i många år tills jag fick ett barn som inte kunde slita sig från hästarna. När de 40-årskrisande gubbarna i kvarteret köpte motorcykel köpte jag en löphäst.. Har mycket fullblodsvana sen tidigare men - hrm.. lite ringrostigt var det. Den pållen är nog bland det bästa som hänt mig. Nu är han tyvärr borta och jag inne på fullblod nr 2. Maken (som inte ens fick ha vandrande pinnar som barn - djur så är besvärligt) delar häst med dottern. Hur klarade jag alla dessa år utan hästar???

Började rida på ridskola vid 49 års ålder, har bara "åkt" häst ett par gånger som ung på kompisars hästar. Nu vid 51 så delar jag en 7årig fullblodsvallack med min äldsta dotter, rider han nån gång ibland men oftast är det mina döttrar som rider honom och då lånar jag en bruks nordis å skumpar med, fullblodet är lite mycket häst för mig, nordisen är lagom. Först så kommer smala unga dottern på en smal hög häst och efter kommer mamma, 1,56 hög och rund på en lika rund häst =bruksnordisen:D.
Jag är den som sköter om honom mest och så tömkör jag honom, är så kul.
Han är snäll och lugn men visst hoppar han ibland när det är nån "hästätande tiger" i nån buske och allt går så snabbt med fullblod.
Mitt mål är att kunna rida honom i paddocken eller ut på lugna skogsturer, kommer aldrig bli nån "bra" ryttare inte heller bli nån som kommer att gilla att hoppa, trivs bra att skogsmulle rida.
På ridskolan hoppar vi små hinder och jag tycker inte det är så kul, är för rädd att hoppa, men det är ju bra att kunna om man kommer nånstans ute och man måste ta nåt skutt.

Jag hade också stora problem med att kunna sitta avslappnad i sadeln i början, massor med studs.
Det var främst två saker som löste problemet.
1. Red massor med turridningar. (Dom hade det på helgerna på min första ridskola.)
2. Jag provade olika hästar tills jag hittade en som passade "min" kroppstakt, eller vad man ska kalla det.

Ge inte upp. Det tar tid, men det kommer att lossna.

Hej!
Min mamma var 50 när hon började tjuvrida på min häst:rofl:
Nu är hon snart 75 och rider fortfarande... fast på sin egen ponny!!:banana:
Ridning är superbra träning och fantastiskt roligt!!

Hej!
Min mamma var 50 när hon började tjuvrida på min häst:rofl:
Nu är hon snart 75 och rider fortfarande... fast på sin egen ponny!!:banana:
Ridning är superbra träning och fantastiskt roligt!!

75 år och rider fortfarande:bump: det låter härligt hoppas jag kan hålla på lika länge...! Jag som var lite bekymrad över att jag precis har köpt ett föl:crazy:

Hejsan sorry att man tar upp denna tråd men tyckte den var så bra, är just i detta läge. Är 19 men alltså inte så gammal som vissa här i denna tråd. En hemlig dröm som jag har haft är att vilja lära mig rida, men vet inte vart jag ska börja och hur mycket det kostar. bor i uppsala. När man tänker sig rida så får man bilden att folk börjar när dem är barn, och att det är bara konstigt att börja när man är äldre. Finns det några bra länkar som man kan kolla in, t.ex. utrustning osv, bör jag köpa någon speciell bok inom området? Hur gick ni tillväga ni som började helt med ridning (alltså inte gjort det tidigare?) Aldrig suttit på en häst eller så, inte varit nära någon häst heller tror jag, men har hört berättelser från farfar och osv riktigt sugen är man. Vad brukar priset ligga på? priset är jag rädd för. Denna tråd har verkligen fått mig att få hopp igen om att besanna min dröm att få rida!

Oj vad jag bablar ^^ 19 år kille uppsala.

Först en privatlektion sen ridskola, nybörjarridning för vuxna. Sen efter några år egen häst som jag ska ha även efter pensionen :)

Mycket enkelt, ring runt till ridskolorna i trakten och fråga hur de har det med plats i nybörjargrupperna för vuxna.
Kostnaden beror lite på var du bor, hur stora grupperna är och vilken typ av anläggning det är. Mellan stortån och långfingret får man räkna med nånstans 150-250kr per tillfälle.

Först en privatlektion sen ridskola, nybörjarridning för vuxna. Sen efter några år egen häst som jag ska ha även efter pensionen :)

Mycket enkelt, ring runt till ridskolorna i trakten och fråga hur de har det med plats i nybörjargrupperna för vuxna.
Kostnaden beror lite på var du bor, hur stora grupperna är och vilken typ av anläggning det är. Mellan stortån och långfingret får man räkna med nånstans 150-250kr per tillfälle.

Tack för svaren! så det är inte allt för farligt när det kommer till priset :) ska börja kolla in det där. Tack för ni har givit mig hopp!

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Ridning Vi har precis köpt vår första ponny till dottern. Nu börjar jag fundera på när det är läge att börja rida för tränare? Bör dottern och...
Svar
7
· Visningar
914
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 586
Senast: Halcyon
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar