41 graders feber!

caballus

Trådstartare
...vad kan det vara?

Hittade pållan i hagen idag, lite segare än vanligt men annars normal. Det enda jag reagerade på var att hon inte ens ville titta åt sitt kraftfoder som serverades. :o

Tempade med två termometrar för att vara på den säkra sidan... 41 graders feber var resultatet.

Pållan har ätit hö och kraftfoder, druckit vatten, verkar egentligen bara ha lite sämre matlust och vara lite hängig, ingenting annat som inger misstankar.

Ingen vinglighet, hälta, svullna ben, glansiga ögon, infekterade sår, hosta, snor, eller andra sjukdomssymptom. Magen sköter sig fint. Pållan är vaken och följer det som händer runt omkring henne precis som vanligt.

Vet har varit ute och tagit blodprover och redan satt in behandling, svaret på vad det är får vi imorgon, men nu vill jag höra...

Vad GISSAR NI att det kan vara?

Den som prickar rätt får ett pris! :angel:

Sv: 41 graders feber!

Finns tyvärr en hel del olika virus som kan ge en kort övergående febertopp utan några andra symtom tex virusabort som nog är den vanligaste anledningen till sådana febertoppar. Hoppas för din egen skull att ni inte har några dräktiga ston där hemma.

Erlichios kanske? Jag hade nog ringt ut vet, men det har du kanske redan gjort? :idea:

Kan det vara Erlichia?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
C
Hästvård Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader) hos valack 5 år. Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion...
Svar
9
· Visningar
9 606
Senast: krusmynta
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 141
Senast: _86a_
·
I
Hästvård Kom till stallet igår morse och upptäcker att min ponny, ligger ner i hagen. Väldigt skumt, kommer in i stallet o märker direkt att han...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Isbiteen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama