När det kryper ner åt -20 och hästarna går ute hela dagen varav den ena får begränsat med mat blir det (minst) 800gr på mina helklippta pålls. Förra året hade vi långa perioder då det var så kallt.
Vill först och främst skriva att jag absolut inte dömmer dig på något vis eller har någon åsikt om hur tjocka täcken dina hästar bör ha. Det beror ju helt på förutsättningarna.
Men jag tycker det är intressant att läsa hur andra täckar sina hästar.
Jag bor i norra Västerbotten och här har vi oftast någon vecka med -30 grader i januari/februari. -20 är inget ovanligt och -10 är normal skön vintertempratur.
Jag har mina hästar på lösdrift men tar in om det är typ storm eller väldigt mycket nederbörd. Den häst som rids och har tävlats i msvB dressyr är helklippt, förutom på benen. Han har 100 gr när det är över -10, 200 gr vid -10 å börjar det krypa under -20 så får han ett 150 gr stalltäcke under 200 grams utetäcket.
Som mest har han 4-500 gram när det är kring -30. Halstäcke vid kraftig blåst eller under -20.
Han bodde ett tag nere i Skåne innan jag köpte tillbaka honom. Där tyckte ägaren att jag hade skickat med alldeles för tunna täcken och ställde ut honom i 500 grams vintertäcke så fort det blev någon minusgrad. Sedan förstås hon inte varför han inte ville äta så mycket hö. Han var förstås för varm och hade då inget behov av att äta särskillt mycket för att då producera mer värme henom att äta. Hon matade på med kraftfoder av olika sort. Hos mig har han alltid bara ätit hö och mineraler och då inte kunnat ha fri tillgång pga att han då blir överviktig.
Men det beror som jag skrev på förhållandena. Mitt gamla sto frös hela vintern trotts tjocka täcken så länge hon stod inackorderad. Liten hage och endast morgon och lunchhö. När vi flyttade till vår gård med lösdrift behövdes bara ett 200 grams täcke på vintern.