Sv: 4"?

I vilket sammanhang?...DoubleCC-sadlar har en storleksindelning där 3-4 är Full QH-bar...och 2 är Semi...och så vidare...

Det är en Big horn arabian. Det står att den är 4". nnebär det att det är full quarter? För arabiansadlar brukar väl vara rätt så breda.

Bubblan skrev:
Det är en Big horn arabian. Det står att den är 4". nnebär det att det är full quarter? För arabiansadlar brukar väl vara rätt så breda.
Det har jag svårt att tro... tumstorlekarna på bommen går från ca 6" uppåt till xxl-sadlarna som är i runda slängar 8"...7" till 7 1/2" (gullet width)räknas som Full QH

Frågan är ju...vad på sadeln som är 4"?...gullethöjden brukar också ligga från 5-6 och uppåt...tum alltså;)

Hola,
Jag tror att det är Cantle som avses. Alltså höjden på bakvalvet. De brukar kunna ligga på mellan 3-5 tum.

Gullet och bom brukar ju vara 6 tum +

Och ja, Big horn arabian är bred.

mvh Eva

Senast ändrad:

Piraja skrev:
Det har jag svårt att tro... tumstorlekarna på bommen går från ca 6" uppåt till xxl-sadlarna som är i runda slängar 8"...7" till 7 1/2" (gullet width)räknas som Full QH

Frågan är ju...vad på sadeln som är 4"?...gullethöjden brukar också ligga från 5-6 och uppåt...tum alltså;)

Nån som vet nån sadel som tillverkas i 8"?

Det finns en sadel som kallas "Draught horse saddle" Den har gulletbredd 8". Finns för övrigt med i senaste Börjeskatalogen. Det är en Simcosadel tror jag.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025