4 serpentiner på 60 m bana

Solvira

Trådstartare
Kollade just LB:3 programmet jag ska rida nästa lördag och insåg att jag vet inte vad jag ska sikta på för att få jämna fina bågar när det ska vara 4 stycken på en 60 m bana! :eek: Hjälp! :bow:

Sv: 4 serpentiner på 60 m bana

2 bågar innan X och 2 efter....
mitten av mitten skall du hamna i i första bågen...

Det är inte så mkt, en båge börjar ju från tex A och slutar när man passerar medellinjen. Antar att det är i trav då ja?
Tänk på att inte rida ut i hörnen, och att ta ut svängarna, brukar sj tänka så :P

Bågarna är ju halvcirklar. Som börjar och slutar vid medelinjen. Tänk på att som Remmis skrev, rida två bågar innan x och två bågar efter. Övergången mellan båge 2 och 3 ska vara vid x. Rid rakt övermedelinjen parallell med långsidan ett par steg och gå inte ut i hörnen som Victovie sa.

Om du har en 60 m bana hemma kan du märka upp hållpunkter m t ex spån eller koner, så är det lätt att få in känslan.

Som sagt ska ju 2:a bågen sluta vid X. I första och tredje bågen brukar jag sikta något före den bokstaven som sitter på långsidan. (Alltså R,S,V eller P).

Jaha, hon tänkte så. :idea: Ja, men serpentiner har jag ju ridit förut, men då har det varit 3 st på 40 m bana. Och jag brukar få kommentarer för jämna fina bågar. ;) Därför jag blev nervös nu, jag visste ju inte vad jag skulle ta sikte på!
Nån bana på 60 m har jag inte hemma, rider på gräsäng. :p

Patch> Tack. :bow:

tänk....
vid A halv volt, ca 10m till mitten på mitten. sedan en likadan åt andra hållet... då hamnar du vid X. sedan likadant på andra halvan av ridhuset som finns kvar.

tänk att inte gå ut i hörnet!! och rid gärna båge 1 och 3 något mindre, så får du plats bättre.

tänk....
vid A halv volt, ca 10m till mitten på mitten. sedan en likadan åt andra hållet... då hamnar du vid X. sedan likadant på andra halvan av ridhuset som finns kvar.

tänk att inte gå ut i hörnet!! och rid gärna båge 1 och 3 något mindre, så får du plats bättre.

Borde det inte bli 15 om det är 60 bana? :idea:

Kankse inte världens bästa bild...
Ville inte sätta ut sidobokstäverna eftersom den inte är skalenlig, men den kanske kan ge tanken en hjälp på traven?

10414164.jpg

Lite branta bågar, men den är gjord på 2 min i paint, då blir det inte alltid så bra :P

Såhär ser ju en lång bana ut med mått och bokstäver:
lngbana.jpg

Varje båge kommer att bli 15 m, sikta alltså tre meter före P/V (om du börjar serp. vid A) i första bågen, sikta på X i andra bågen, och på 3m efter R/S i tredje bågen, och sen till fjärde är det ju bara att skära av hörnet och komma ut vid C.

om du läste hela mitt inlägg så hade du inte ställt den frågan....

jag menar att man kan tänka att rida första mindr, så att tänka 10 meters... sen är det ju självklart att alla bågar skall vara exakt lika stora.... men ifall alla tre första blir lite stora så kan du ju drömma om att få till en fjärde båge i lagom storlek....

om du läste hela mitt inlägg så hade du inte ställt den frågan....

jag menar att man kan tänka att rida första mindr, så att tänka 10 meters... sen är det ju självklart att alla bågar skall vara exakt lika stora.... men ifall alla tre första blir lite stora så kan du ju drömma om att få till en fjärde båge i lagom storlek....

Jag förstår inte heller varför man skulle sikta på att rida första mindre? Man har utmärkt hållpunkt att hamna på X efter två bågar, varför skulle då tre bli stora och sista liten? Klarar man inte av att rida en halvcirkel på 15m ska man kanske inte starta klassen...

talar bara utav erfarenhet. nu har jag sett så många ekipage rida så att den sista bågen knappt får plats att jag tänkte vara snäll och ge tips!

(tävlat och skrivit åt domare x antal år nu)

talar bara utav erfarenhet. nu har jag sett så många ekipage rida så att den sista bågen knappt får plats att jag tänkte vara snäll och ge tips!

(tävlat och skrivit åt domare x antal år nu)

Men det löser man väl ändå genom att lära sig fördela varje båge korrekt, inte genom att rida fel i början?

(också tävlat och skrivit åt domare i x antal år)

Det var väl ett tips bara, om man har svårt att få de lika stora.
Jag har själv svårt att få serpentiner lika stora, men om man tänker att den första ska vara mindre blir de oftast bättre. men vet man hur de ska vara, behöver man ju inte tänka så, bara om man har svårt för det.
Bäst är det ju att träna först, så man ser hur man ska tänka och rida.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar