4 fel för att säkerhetsskållan hamnat ur läge! Fler som råkat ut för det?

Sv: 4 fel för att säkerhetsskållan hamnat ur läge! Fler som råkat ut för det?

Skulle du tycka det om det hände dig?
Tex att du egentligen skulle vunnit men så får du 4 fel för att du nuddat en bom?
Nu spelade det ju ingen roll för ts eftersom hon fick tidsfel också men annars kan det ju kännas liiite surt, fast sålänge det är lika för alla är det ju lugnt egentligen.

Fö, för ett tag sen på en tävling var det flera hästar som landade ''på'' bakbommen på oxrarna och bommen låg kvar, visserligen lite snett men de fick inga fel för det, det borde de ju fått isåfall.

Visst hade det kännts surt, men det är ju bara att acceptera.

Skållan måste ha löst ut för att det ska bli fel.
Är man i bakbommen men skållan fortfarande är i ursprungligt läge så ränkas det inte som ett nedslag.

har också varit med om detta. så snörplit!

Jag var på tävling med min b-ponny för något år sedan, vi rev näst sista i omhoppningen, men det var mellan bommen fram(en oxer) fick dock 4fel vilket jag tydligen inte skulle fått? , upptäckte det dock när vi var hemma och kollade på filmen(min pappa hade filmat ritten) lite surt eftersom vi annars hade vunnit... :bump::)

Vad konstigt att ingen på plats såg att det blev feldömt?!

Och hur lyckades ni med konststycket att riva på det viset? :D Riktigt skickligt!

Ja - något liknande iallafall. Det var på en lokal ponnytävling på hemmaklubben (jag var tävlingsledare). Hästen touchade och bomhållaren gled ner längs hinderstödet och stoppades upp av underliggande bom. En glidning på någon decimeter var det fråga om. Inga bommar rasade, men ryttaren tilldömdes ändå fyra fel. (Vi är inte helt säkra på att bomhållaren var helt knäppt eller om det var slarv hos banpersonalen. Just dessa bomhållare var av en sort som snabbt slets ut och satt dåligt, så vi har dem inte kvar. )

Det "lustiga" var dock att en av ryttarens anhöriga blev lite upprörd och kom till mig och protesterade (mest på skoj faktiskt) mot att banpersonalen inte hade bättre koll. Till saken hör att h*n själv var banbyggare och deltog i banpersonalens arbete. Jag tyckte att hon formellt skulle klaga på banpersonalen. :p Skämt åsido.

Det är beklagligt när det händer och det bästa man som arrangör kan göra är att noga se över sitt hindermaterial inklusive skållor, hållare och annat, för att undvika händelser som dessa.

Det spelar ingen roll vilken bom (eller annan hinderdel) du rubbar ur sitt läge. Definitionen på rivning är om hinderdelen måste lyftas upp för att hindret ska återfå sin ursprungliga utformning.

Så även om det inte var översta bommen som föll så är det fyra fel.

Det spelar ingen roll vilken bom (eller annan hinderdel) du rubbar ur sitt läge. Definitionen på rivning är om hinderdelen måste lyftas upp för att hindret ska återfå sin ursprungliga utformning.

Är det en relativt ny regel? För ett par år sedan rev min kompis mittenbommen på en oxer och fick först fyra fel men våran tränare sa att det skulle hon egentligen inte ha. Dom gick inte och klagade eller någonting, men någon start senare rättade dom det och sa att min kompis inte hade fyra fel utan var felfri

Så här står det i TR mom. 331

Som nedslag räknas, när ryttaren eller hästen slår ned en hinderdel, så att hindret eller hinderdelen måste lyftas upp för att återfå sitt ursprungliga läge

Men längre ner i samma mom. står det

I ett rättuppstådende hinder räknas det inte som nedslag om endast underliggande hinderdelar faller. I ett längdhinder räknas det inte som nedslag om enbart hinderdelar som ligger lodrätt under den översta, i varje lodplan, faller. Rivning av buskar, häckar och liknande som andvänds som utfyllnad eller dekoration i hinder medför inte fel.

Första tolkar jag det som att vilken hinderdel man än rubbar så räknas det som nedslag, men sedan tolkar jag det som att det enbart gäller den översta bommen.

Okej - jag läste faktiskt inte riktigt så långt..... :o

När jag va på en regional tävling för stor häst så va det också en mur inblandad :P
Och dom som endast snuddade vid den fick inga fel, bara om den halkade så att det syndes ordentligt, men att den "biten" inte åkte ner i marken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka