4- eller 5 gångare?

Sv: 4- eller 5 gångare?

Jag har 2 st. En fyrgångare och en femgångare. Själv tycker jag det är roligare så. Men oftast är det helt bereoende på hur man vill ha det själv. Förr red jag bara fyrgång och tyckte det var super kul men nu har jag börjat intresserat mig mer för femgången och passgrenarna.

4 gångare, jag tycker pass är otroligt oskönt att rida och kommer aldrig tävla de.

Sedan tycker jag 5 gångare har lättare för att blanda ihop gångarterna och grisepassar hela tiden=(

Sedan tycker jag 5 gångare har lättare för att blanda ihop gångarterna och grisepassar hela tiden=(

Men! Det beror väl endå om hästen har starkare anlag för pass eller tölt eller trav. Bara för att den är 5 gångare betyder ju inte att den alltid väljer Pass! eller i detta fallet grisepass!

Kanske de men min erfarenhet är av att de 5 gångare jag ridit har de varit sånna..
Hur som helst blää för pass enligt mig=):D

Femgångare så klart - passen är ju "kronan på verket" ;)

Tror det beror mycket på vilka hästar man har erfarenhet av, de vi ägt har alla varit femgångare och det speglar ju lite vad man är van av. Fyrgångare ger dock superflotta töltare, och har sin charm de också. Egentligen är individen viktigast av allt - inte generaliseringen.

En riktigt bra fyrgångare föredrar jag. Har haft femgångare också, men fyrgångaren passar mig bättre.

Kanske de men min erfarenhet är av att de 5 gångare jag ridit har de varit sånna..
Hur som helst blää för pass enligt mig=):D

Att en 5 gångare bara grisepassar kan bero på många saker, outbildad, obalanserad ryttare, oerfaren ryttare mm men grisepassa kan även en 4 gångare göra.

Det är tråkigt att du inte tycker om 5 gångare för pass är så häftigt att rida att det är sanslöst första gången man får till det!!! Jag själv tappade andan av den upplevelsen.

Ja jag är inge stjärnryttare men jag gillar inte pass, har ridit flygande pass en gång och fyy:crazy:

hej!

jag föredrar femgångare, dom brukar va lite känligare, och de gillar jag. Min lilla Ofeigur är femgångare.

Jag tycker att båda har sin tjusning. Själv har jag en femgångare och jag måste nog säga att det ger mig som ryttare mer utmaning.

En fyrgångare kan vara lika svår som en femgångare, sen finns det också rena tre gångare och 4½ gångare.

Finns en bild i mitt stall, där man säger att hästen kan få till 13 olika "gångarter" om man räknar alla taktmissar i alla gångarter.
Den är gjord som en klocka.

Om tölten är kronan på verket är passen kronan på kronan sas. Det är mäktigt när det bär iväg...

Jag gillar absolut 5 gångare bäst. Ifs har jag aldrig lagt hästen i pass med mening :crazy:
Men när min polle väl har lagt sig i passen, så är det som sagt, så häftigt att man tappar andan!
Jag ska definitivt satsa på 5 gångare i framtiden.
Men som åxå tidigare sagt, så är det individen som är viktig, inte generaliseringen!

Dum fråga kanske...:o
Men hur vet man om hästen är 4 eller 5 gångare?
Om man själv aldrig någonsin har ridit pass och inte har en aning om hur man gör?
Kan man upptäcka det på något annat sätt än att rida?
Och hur gör man för att prova om hästen kan, när själv inte vet hur man rider pass?
Tölten måste ju ibland tränas in på en del hästar är det samma med pass?
Eller har de antigen den av "sig själva" eller inte alls?
:confused:

Jag tycker inte det spelar så stor roll, gillar båda, har själv en 4-gångare en 4,5-gångare och en 5-gångare :D Och det är ju precis som ni säger, en 5-gångare behöver inte grisepassa hela tiden. Det är ju mer individuellt för hästen. :)

*kl*
Tror att båda sorterna har en egen slags tjusning.

Men om jag var tvungen att välja så skulle det bli en femgångare.
Har tävlat femgång ända sen jag började tävla "på riktigt" och är helt enkelt fast.
Ási och Erro är båda femgångare medans mammas Ketill är 4g.
Det är riktigt kul att rida på dom alla tre, men emellanåt är det så skönt (!) att sätta sig på ketill och leka lite med tempoväxlinga roch ökade tölten, det är något speciellt när man bara kan trycka på och takten finns kvar, det går bara snabbare och frambenen är uppe i hilmlen :love:

helst av allt skulle jag vilja ha en av varje, en femgångare och en grymt flott 4g.

Dum fråga kanske...:o
Men hur vet man om hästen är 4 eller 5 gångare?

Lättast att se det är ju när hästarna är unga, då ser man ju om den rör sig i pass. Men om hästen är gammal och du inte vet om den har pass i sig, så tycker jag inte att du ska försöka ta fram den.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025