Jodå jag har tänkt att rida fyraårschampionatet i hoppning med min
Även om det känns ganska fjärran just nu, så är det absolut mitt mål. Såvida det verkar som att hästen min är färdig för det och med på noterna när det är dags att kvala dvs
*Hua*, de börjar bli vuxna nu våra -99 hästar!
Hur som helst, detta är bestämmelserna för 2002, saxat från Swedehorse hemsida:
//
>> Kvalificering till Svenskt Avel- och Sportchampionat sker enligt följande:
Hopphästar – som via Swede Horse 4-årsverksamhet tagits ut vid de regionala semifinalerna. (Se separata propositioner) Till regional semifinal går endast de som erhållit 0 fel i grundhoppningen i 1.00 meters hoppning (även lokal tävling) i minst 3 starter. Anmälan till regional semifinal göres direkt till arrangören. Antalet hästar som går vidare från respektive semifinalplats till final beräknas procentuellt efter antalet starter på semifinalplatsen i fråga. Segrande hopphäst i regional unghästtest är direktkvalificerad till Svenskt Avel- och Sportchampionat under förutsättning att hästen bedömts i uppsutten hoppning. Swede Horse fastställer i övrigt hur många hästar som skall inbjudas till Svenskt Avelschampionat utifrån antalet startande hästar i respektive verksamhet (totalt max 60 hästar, dock minst 20 hästar från respektive verksamhet). Reserver tas ej ut. Eventuella strykningar kommer ej att ersättas. Häst som kvalificerat sig för start i mer än en gren / klass får dock ej delta i mer än en disciplin i Svenskt Avel- och Sportchampionat.
Uttagning från unghästtest sker enligt följande: Bästa hopptalang är den häst som erhåller högsta sammanlagda totalpoäng i hoppning. Dock måste hästen placera sig lägst i klass I. Hästen måste ha genomfört godkänt ridprov. Om flera hästar har samma totalpoäng avgör hoppbetyget. Vid samma hoppbetyg avgör galoppoängen. Vid samma galoppoäng avgör domarna vilken häst som är att betrakta som bästa hopptalang.
>>Deltagarbevis hoppning
Deltagare i 4-årschampionatet erhåller ett förtryckt deltagarbevis från Swede Horse. Beviset har utrymme för 6 klasser. NYTT !!! Endast tre av dessa behöver användas då deltagarbeviset lämnas till arrangören som fyller i efter felfri ritt vilket också intygas med domarens namnteckning. OBS! Deltagarbeviset måste fyllas i på den aktuella tävlingsplatsen! Deltagarbeviset sändes/lämnas in till respektive semifinalarrangör då hästen är kvalad. Häst skall vara kvalificerad till semifinal senast dagen före respektive semifinals början //
Så nu återstår väl att se om det blir samma i år eller om något ändras!
/ E