4 åringar

Evergreen

Trådstartare
vad ska unghästarna kunna som 4åringar, och vad brukar man lära dom i den åldern?

(inom både hoppning & dressyr.)

kan inte ni som har/eller har haft en 4åring svara på vad er häst kan, vad ni ska börja med och vad ni själva tycker de ska kunna.

Sv: 4 åringar

Min 4åring kan det "lätaste" innom dressyren så som skänkelvikning, rygga, små galopp ombyte mm

Hon är en hopphäst och har tävlat några gånger upp till 1m och är färdig kvalad till 4års championatet.

Min fyraåring kan nästan inget. Har just börjat rida lite på honom och i körningen är han ganska duktig.

Men han är en shire så han växer ju fortfarande och då bör man inte ha bråttom.

Nej, det har jag inte.
men jag vill veta mer om vad som händer i just 4:årsåldern.
om det är något speciellt man börjar med då som man inte gjort innan, eller om man bara fortsätter att befästa det dom lärt sig som treåringar.

Min 4åring kan det "lätaste" innom dressyren så som skänkelvikning, rygga, små galopp ombyte mm

Hon är en hopphäst och har tävlat några gånger upp till 1m och är färdig kvalad till 4års championatet.

Vad i allsindar är "små galopp"?
Och "ombyte", menar du att du rider byten på en fyraåring? :confused:

Min fyraåring är väl i träningsfas i dressyr motsvarande LC, och hoppar minibanor på 50 cm höga hinder.

Hade ju kunnat skriva lätta galoppombyte så hade du kankse förståt.

Hoppar vi en bana och hon hamnar i fel galopp så bytter hon fint om man gör hjälperna, samt om man rider markarbete över galoppbommar.

Där jag jobbar har vi 5 fyraåringar och alla går i form och är ridbara. Dom flesta kan galoppombyten. Vi har två riktigt riktigt bra och dom har hoppat enstaka hinder på 140, bana på 120. Men det är två riktigt bra, alltså som kommer kunna gå WC i framtiden, det är ju därför dom måste pröva dom på lite högre höjder i o med att dom är så dyra. Men annars så hoppar dom normala fyraåringarna 1 m o 110 hinder, och tävlar ju 1 m.

dom 2 senaste 4 åringarna va just insuttna då, dvs. tog drivning framåt och förhållning, styrbara samt skritt, trav och galopp rakt fram, samt löshoppade.

När min femåring var fyra så gick den stadigt i form gjorde galoppombyten på raka spår och hade gått med 0 fel i 110. (Holland). Men sen stannade han i utvecklingen lite. Men han kunde det mesta :) eller han kunde mer än många andra fyra åringar, men så kommer han ju som sagt ifrån holland :angel:

Min fyraåring kan skänkelvikning i trav, öppna och sluta påbörjat i skritt. Galoppen blir rätt för det mesta. Har gjort ganska mycket bomarbete och börjat med hoppningen så smått. Men nu har vi lite uppehåll eftersom jag är gravid, så hon kommer vara på samma nivå nästa år. Har väl hoppat 70 som högst. Vi har inga planer på OS (well, inga seriösa iaf :)) utan hon är en vanlig sällskapshäst.

Min är inte inriden än pga föl.
Men hon kan bli ledd, enkla förflyttningar med tryck stå uppställd ta upp hovarna.Man akn ta överallt på henne och borsta utan problem.
Från och med nu ska hon även longeras,tömköras och vänja sig med att ha sadel och träns=)

Min 4-åring rids LC-LB dressyr, påbörjade skänkelvikningar i skritt och trav, öppna, framdelsvändningar, ryggning osv.

Hoppar bana 1 m.

Är terrängtränad också.

Min går i unghästform och i alla gångarter ,har själv titta på flyinge modellen som finns på deras hemsida.;)

Min 4-åring fick föl i år och rids ut i alla tre gångarter nu. Flyttar henne sidvärts i skritt längs vägen. Kan rygga. Hon behöver få mer frammåtbjudning. Det börjar vi hitta nu, och då kommer också en trevlig unghästform på köpet:D
Tömkörs en del och är duktig där. Löshoppades en del inför treårstest och nu ska vi iväg igen på måndag:idea:
Ska bli spännande att se vad hon tycker om det nu, det är ju trots allt över ett år sdan siist.

Hon är rätt stor så vi tar det lugnt frammåt.

Minette går LB dressyr, enkla byten och skänkelvikning är på g. Hon går i en stabil och bra form och ökningar är nog det som har varit mest på tapeten under sommaren.
I hoppningen så har vi hoppat banor på 1-1,10 m. Har inte provat att höja mer eftersom hon är dräktig så från och med nu ska vi mest motionsrida :)

När min var 4 så hoppade vi banor på 0.90 och 1m, i dressyren var det LB nivå. Under den sommaren startade vi våran tävlingskarriär, det blev felfria ritter direkt:)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 870
Senast: Tualma
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka