4-åringar

juvelen

Trådstartare
Hur långt har ni kommit i utbildningen av era 4-åringar, både hopp och dressyr?
Vad tycker ni en 4-åring bör kunna om man ska satsa på kvalitets eller 4-årschampionat hopp eller dressyr.
Beror ju såklart på individen men i det stora hela...

Sv: 4-åringar

Min 4-åring går ca L:B dressyr. Har startat en LB som gick hyfsat. Har börjat så smått att byta över bom och hon flyttar sig för skänklarna. Går i form i alla gångarter och övergångar (med vissa undantag ibland ;)) Har tagit det ganska lugnt med hoppnigen. Hon är löshoppad ca 130 och uppsutten är hon hoppad något enskaka hinder på ca 1.00. har dock ridit ganska mkt på midre hinder, små kombinationer, murar vattenmattor mm, för att hon ska få bra självförtoende. Än så länge har det gått bra och snart blir det nog nån start 0.90 också :)

Min 4 åring går ca lb dressyr, flyttar sig bra för skänkel, har gått en programridning på 62 % ( gick ett fälttävlansprogram)
Har varit ute på 3 st CR en i dec då han hoppade 60 en i feb då han hoppade 70-80 och en i mars då hoppade han 80-90. ska ut och debutera sin riktiga hopptävling den 15/4 .
Innan den riktiga vintern kom var han även ute på en terrängbana och hoppade små stockar.

Kan tilläga att han rids 4 dagar i veckan. Sen går han på hoppträning varannan vecka och dressyr varannan.

Min har hoppat två 90-klasser på lokal tävling. Vilar lite nu men ska tävla första tävlingen ute i slutet av april. Då också 90. Sen är meningen att han ska gå 1 m också och det ska inte vara några problem.

Sen får han vila slutet av maj/juni och ska sedan igång igen för att se om det är rimligt med tre nollor i 1m. Målet är 4-årschamp, men det beror på hur mogen han är!

/C

min har hunnit gå 2 st lokaltävlingar. första hoppade vi bara 90 cm och andra 0.90 och 100 med 0 fel i 90 cm. Siktar på 4 års champ. Min är visserligen väldigt mogen i både kropp och huvud. Men hon överhoppar sig så vi tar det lugnt med mkt enkla övningar, mkt bomövningar men även ridning i skog för att få omväxling.
Har en tränare som övervakar utvecklingen så att jag inte gör för mkt med henne. Hon ska få en paus fram emot sommaren, hellre jobba mkt nu och ta det lungt sen än att jäkta med kval och utbildning precis innan champ. Men man måste nog se från häst till häst, alla är olika och utvecklas olika

Vi var och hoppade för U.B i helgen. Det gick super bra, lugn och sansad men endå vaken. Fina vitsord av U.B. Löshoppning lör, 130 enkelt och ej trött. På sön. hoppade vi bana för första gången och hon skötte sig exemplariskt!! På ny plats och med hinder överallt.
*nöjd matte*

juvelen skrev:
Hur långt har ni kommit i utbildningen av era 4-åringar, både hopp och dressyr?
Vad tycker ni en 4-åring bör kunna om man ska satsa på kvalitets eller 4-årschampionat hopp eller dressyr.
Beror ju såklart på individen men i det stora hela...

Hejsan!

Min lipizzanergrabb har inte kommit så långt. Blev inriden sommaren -05 och har fått några veckors vintervila. Dock så går han i fin form i skritt och trav. Galoppen är fortfarande lite svår. Sidförflyttningar så som skänkelvikning, öppna och även sluta gör han fint. Lite löshoppad är han men där har vi mest tränat på att just lära honom att hoppa. Han fattade noll först, men tar nu obehindrat skutt på 50-60 cm både med och utan ryttare. Jag jobbar honom även en del i tömkörning och rundkorall, när underlaget tillåter det. Just nu går vi kurs i handling, för jag har tänkt att visa honom på bl.a. rasföreningens RIKS-utställning i år.
Han rids ca: 5 dagar i veckan varav 3 dagar är skogsridning och miljöträning i trafik.

Tanken är att jag skall ta Grönt kort i år och att vi skall ut och debutera i dressyren på några klubbtävlingar innan året är slut. Balnd annat som en förberedelse inför hingstpremieringen 2006.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka