Sv: 4-åring
Jag tenderar att hålla med Hillevie, och framför allt till trådskaparen: är du tveksam som mamma så ska du lita på den känslan - då är det för mycket.
det finns HUR många riktigt riktigt trevliga ponnyer till salu som helst. Låt din unga dotter få en riktig kanon läromästare som är trygg, stadig och utbildad som första häst! det lägger ju grunden för hela hennes framtida förhållande till sitt intresse och ridning! så mycket kan gå fel med en för ung häst och en för orutinerad ryttare. Ens första häst är svår oavsett ålder, det räcker som variabel, då ska man inte köpa för avancerat utan snarare tvärtom tycker jag för att säkra att man får ut det mesta och inte problem och tråkigheter. framför allt tycker jag att man ska tänka på de unga ryttarna som inte ännu vet exakt vad de kommer vilja med sin ridning framöver -att de dem så stor val möjlighet som möjligt med en första häst/ponny.
känner en mamma som i typ frustration över att de förlorade hyrponnyn, samt pga svaga ekonomiska möjligheter köpte en oriden travare på 5 år till sin 14 åriga dotter. med motivationen att "dottern vill ändå inte tävla , hon vill bara träna sitsen och rida i skogen". HUR vet man det, när man är 14 år att det är bara det man vill?! varför inte öppna MÖJLIGHETEN att man kan välja åt bägge håll? Istället sitter de nu där, med en travare som inte kan gå rätt, inte har en muskel, bara springer, inte kan galoppera. och givetvis älskar dottern sin häst, för den är HENNES, och kommer aldrig kunna skiljas från den.
har du resurser och möjligheter - ge ditt barn valfrihet när du har chansen, och framför allt den mest positiva grunden du kan ge dem, gällande hästval att utgå från och bygga på.
det är mina råd....