4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Liselott76

Trådstartare
Jag har en 4-årig valack som kan gå hur bra som helst ett helt pass med galoppfattningar etc. Men ibland får han frispel, igår hoppade vi en stock & efter det gjorde han stora luftsprång & slog bakut samtidigt som han "pep". Hoppade samma stock ett par ggr till för att visa att jag inte ger upp så lätt.. Men han gjorde samma sak varje gång.
Han kan göra dessa luftsprång även i trav rakt fram eller i galopp - dom kan dessutom komma utan förvarning vilket gör det lite svårt att "parera".

Vad tror ni - Är det trots & att han vill visa att det faktiskt är han som bestämmer? Eller kan det vara för att han tappar balansen & blir lite "ifrån sig" ?

Jag har ridit in hästar tidigare & har erfarenhet men den här är lite knepig just eftersom han kan vara som en liten ängel & sen helt plötsligt flyger han i luften. (Tyvärr sitter jag ju inte kvar alla gånger heller trots en rätt så bra balans).

Har ni några tips på hur jag ska få honom att sluta? Är det bara att fortsätta rida vidare & hoppas på att det är en unghästgrej eller ska jag börja agera? & isåfall agera hur?

Ska kanske tillägga att jag har kontakt med en tränare som jag rider för ca varannan vecka & jag har hjälp därifrån men de flesta gånger han gör så här är vi ute i skogen & då är det ju svårt att ta med sig tränaren..

Tacksam för alla tips!
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Eftersom han "piper" tror jag att det är överskottsenergi och ingen istadighet:bump: :bump:

Det är som en vattenkokare med pip, när vattnet kokar tjuter den.

Försök att engagera skallen på honom som "straff", om du har möjlighet rid RAKT ut i skogen så han måste koncentrera sig var han sätter fötterna.

Min spontana känsla är att han är understimulerad, ge honom utmaningar. Och glöm inte att han är i "slyngelåldern":)
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Slyngelålder :D Du har så rätt!

När jag läser det du skriver så tror jag faktiskt att du har slagit huvet på spiken, jag har inte hunnit rida honom mer än varannan dag nu & det har inte varit några "utmaningar" utan mer konditionsuppbyggande.

Han kanske har tråkigt helt enkelt! & när han får hoppa en stock eller något annat annorlunda blir han alldeles till sej.

Jag ska ändra träningsupplägget & börja utmana honom mer - han kan nog behöva använda hjärnan lite.

Jättetack för ett bra svar!! Ibland räcker det med en liten push i rätt riktining för att man ska fatta saker som man egentligen hade kunnat räkna ut själv :idea:
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Lycka till och glöm inte att ha roligt;)
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Precis, min häst var också så (är fortfarande ibland) men ännu värre! Jag brukar jämföra det med en vulkan eller en vattenkokare, energien bara MÅSTE ut på nåt sätt, dom klarar inte att hantera den. Med diversa skolor ovan mark som resultat.. :p
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Stort tack för era svar!!
Känns skönt att veta att vi inte är ensamma & att det kanske
går över lite med åren :)
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Håller helt med ovanst. + att jag vill tillägga till det du skrev om det kanske kan vara att han vill bestämma... Frågan är då gör han sina "utsvävningar" i direkt anslutning till en hjälp från dej eller bara när som helst? För kommer de inte i direkt anslutning till en hjälp tycker jag att du kan utesluta att han vill bestämma speciellt om han inte heller gör direkta anspråk på bestämmande rätten (som typ nu vänder jag och går hem eller nu stannar jag och tänker inte gå en meter till och kan inte heller övertalas till detta)...
Nä han är nog bara levnadsglad!! Se på Baloubet han har inte växt ur unghästfasonerna än och han är ju i pensionsåldern :D
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Han är ju en lycklig häst, men om du är på väg att åka av kanske du kan prooa lite.
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Det är en glad 4 åring du har helt enkelt.

Jag ser det inte som ett problem utan en aspekt man får räkna med när man har unghäst med lite gnista och energi i.
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Jag ska alltså vara glad över att han skuttar & piper.. Hmm..jo jag förstår vad du menar :D Men jag har väl lite svårt att tänka så när jag sitter ett par kilometer hemifrån med blåbärsris i munnen & ser bakändan på hästen skuttandes hemåt.
Men jag får nog ta på mig mycket av det själv, jag ska börja träna oftare & försöka hitta på lite mer olika saker så han får träna hjärnan.

Mycket stort tack för era svar. Kul att det finns så mycket kunnigt & hjälpsamt folk samlat på en plats!
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Jag ska alltså vara glad över att han skuttar & piper.. Hmm..jo jag förstår vad du menar :D Men jag har väl lite svårt att tänka så när jag sitter ett par kilometer hemifrån med blåbärsris i munnen & ser bakändan på hästen skuttandes hemåt.
Men jag får nog ta på mig mycket av det själv, jag ska börja träna oftare & försöka hitta på lite mer olika saker så han får träna hjärnan.

Mycket stort tack för era svar. Kul att det finns så mycket kunnigt & hjälpsamt folk samlat på en plats!

Ja du ska vara glad :D
Jag kanske är knasig, men jag har bra balans, och jag tycker faktiskt det är lite småroligt när de gör så - det är så tydligt att de är glada.
sen får det ju inte övergå till dumheter givetvis - men ett glädjeskutt och ett pip här och där får man räkna med som sagt. Man kan helt enkelt inte bortse från att de är mycket stora djur med mycket stort rörelsebehov, och energin KOMMER att komma ut emellanåt, man kan inte göra lugna sansade mekaniska saker av dem, oavsett hjärnaktiverande - de MÅSTE få vara glada också ibland.

Har du provat att rida med halsrem? det kan underlätta en hel del om de är riktigt skuttiga :D
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Halsrem har jag faktiskt aldrig använt, någonsin. De hästar jag haft tidigare har inte alls varit så här "uppe i luften" så jag har helt enkelt inte tänkt på det. Men det är ju ett jättebra tips! Ska absolut prova det nästa gång vi ska ut i skogen, ska också komma ihåg mobiltelefonen & säkerhetsvästen (order från sambon ;) )
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Halsrem har jag faktiskt aldrig använt, någonsin. De hästar jag haft tidigare har inte alls varit så här "uppe i luften" så jag har helt enkelt inte tänkt på det. Men det är ju ett jättebra tips! Ska absolut prova det nästa gång vi ska ut i skogen, ska också komma ihåg mobiltelefonen & säkerhetsvästen (order från sambon ;) )

Vad bra om jag kom med tips du inte prövat. Ett stigläder fungerar toppen som halsrem. Hjälper en HEL del. Ha kortare stigläder så du kan komma upp och bort från ryggen om han skjuter rygg, det hjälper också att hålla sig kvar.

du får rapportera när du prövat lite :D
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Hej! :D Har du fått hem sadeln än?

Ett annat tips på skuttig häst (Biffen har en skuttperiod varje vår..) är att ta en rem (en gammal snokrem funkar bra) och sätta mellan D-ringarna på sadeln, då får du ett hjälphandtag.

Hade det under en hel vår när hästen bara bockade och det kändes tryggt att ha den där. Men det kanske inte funkar vid hoppning förstås, men vid snedskutt på backen är den suverän.
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Du!
Det är bara vi av den gamla stammen som fått lära oss att man inte ska hålla balansen i munnen- utan i halsremmen.:D :cool:
 
Sv: 4-åring som slår bakut & gör luftsprång

Får hem sadeln idag - har mailat dig!
Visste inte att Biffen kunde göra sånt :D
Det värsta gamla Pelle gör är att sätta ner huvet & sprattla med frambenen - då är det inga problem att hålla balansen! Det är värre med Junior.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp