4.åring.. samt Klippning

E

evrebellma

Jahapp! Hur går man nu till väga för att ev klippa min 4 åring?
Ett sto, som kanske ibland "hispar" upp sig och tycker att vissa saker e lite farliga.. Meningen är ju att ja ska träna henne lite i vinter.. Och kommer då bli en del ridhus för miljöträning/ tömkörning/ löshoppning.
Jag vill helst ha henne klippt (svettas lätt har jag märkt!)
Kommer hon "gå i taket" så farligt det är eller? Har en känsla av att hon kommer bli lite nervös och därmed lite varm/svettig.. Kanske inte så bra med tanke på klippningen..

Hur gjorde/ gör ni med hästens första klipp-upplevelse??!

Alla svar o tips är hjärtliga välkomna!:idea:

Sv: 4.åring.. samt Klippning

Jag ska klippa min 4 åring för första gången i år.

Jag hade tänkt att göra som vanligt, bara göra det. Den tekniken har alltid funkat på henne. Men nu pga att jag är gravid så tar jag inga risker, så det blir lugnande vid minsta lilla gruff....

Jag brukar först stå brevid med klippmaskinen i handen så får dom lukta på den och osv (den ska inte va på!).
Sen sätter jag på mig den så dom hör ljudet och vänjer sig vid det (många hästar tycker ljudet är läskigt).

Sen brukar jag börja försiktigt på halsen och beröma mycket och vissa hästar bryr sig inte alls, vissa lite grann medans vissa är hel hispiga och då kan man ge lite lugnande så brukar det gåbättre.

Så här brukar jag göra när jag klipper hästar som aldrig blivit klippta.

Lycka till!

Hur ska man få tag på lugnande?..
Min syster va tvungen till att ta till det vid skoning på hel tokig häst.. får prata med henne kanske..

Ring ut en veterinär, de ger en lugnande spruta så kan du klippa i lugn och ro.

klipptem in herre för första gången i år!

stog å pratade massa me stallkompisen under tiden! skulle stoppa bomull i öronen men glömde de och vips var han färdigklippt...
de enda problemet var när jag rakade mellan frambenen.... då kliade han mig i huvet å de gör ont hahah :banana:

kl...

Dum fråga antagligen men ska man klippa medhårs eller mothårs?:o
Och sen läste jag nånstans att man inte får använda klippmaskinen över strupen, utan ska klippa med sax där?:confused: Stämmer det, och menas det isåfall hela strupen ner till där den går "in i" hästen eller bara käkvinkeln?

Ska klippa kallblodet för första gången nu i veckan (spårklippa) och vill göra allt rätt från början.

mothårs måste du klippa annars går du inte bort håret :p

och du kan klippa överallt var försiktig i veck bara de är rättsålätt att "skära" dom! men är man försiktig och träcker ut vecken innan di klipper osv så är de inga problem!

och du kan klippa överallt var försiktig i veck bara de är rättsålätt att "skära" dom! men är man försiktig och träcker ut vecken innan di klipper osv så är de inga problem!

:eek:
Kul.... Han har ju en massa hudveck mellan frambenen...:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Har en 4 åring som jag skulle vilja visa och försöka kvala till breeders och nu sitter jag och funderar fram och tillbaka på hurvida jag...
Svar
9
· Visningar
1 794
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 948
Senast: Askur
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 596
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar