4-åring med ständiga utbrott

TeamLundVer

Trådstartare
Har en nybliven 4-åring där hemma som håller på att driva på till vanvett och nu undrar jag om detta är en normal fas i utvecklingen och när vi i så fall kan vänta oss en ljusning?

Han har alltid varit lite känslig/ orolig/ grubblande men det här är något helt annat. Han blir tokledsen för precis vad som helst. Tex om man tittar på honom/ inte tittar på honom, om lillasyster vill leka med honom/ inte vill leka med honom, om hon har en leksak han vill ha, om han inte får godis (vilket vi har strikta rutiner för) osv osv

Det känns som om han är sur/ ledsen/ arg 80% av sin vakna tid just nu...

Är detta normalt? Hur hanterar vi det?

Han är utvecklingsmässigt oerhört långt fram om det gör någon skillnad.

/ orolig mamma

Känner igen det där från min äldsta. Det enda som har fungerat är LAB (lågaffektivt bemötande). Det har varit helt suveränt. Sök upp LAB-gruppen på FB, tycker den är toppen, där man kan få konkreta tips.

Vad heter gruppen exakt? Jag kunde inte hitta den, men jag tror att jag också kan behöva den...

Har en nybliven 4-åring där hemma som håller på att driva på till vanvett och nu undrar jag om detta är en normal fas i utvecklingen och när vi i så fall kan vänta oss en ljusning?

Han har alltid varit lite känslig/ orolig/ grubblande men det här är något helt annat. Han blir tokledsen för precis vad som helst. Tex om man tittar på honom/ inte tittar på honom, om lillasyster vill leka med honom/ inte vill leka med honom, om hon har en leksak han vill ha, om han inte får godis (vilket vi har strikta rutiner för) osv osv

/ orolig mamma

Enligt vår BVC-sköterska är detta normalt för en fyraåring. Vi blev nästan chockade när vår äldsta kom in i fyraårsåldern, vilka känslostormar (han har också alltid varit lite känslig och orolig). Det pratas så mycket om tvåårstrots och liknande (vi märkte aldrig av detta hos vår son) men ingenting om hur jobbig fyraårsåldern kan vara. Nu är han fem år och det börjar stabiliseras lite.

/ orolig mamma
Jag känner igen ungefär detta från vår äldsta som blir fyra i april. Jag har räknat med att det gått över tills han fyller år för så var det med tvåårsfasen. Tills dess försöker jag ta det extra lugnt. En lösning vi har använt oss av är att han kan gå upp själv på övervåningen och leka eller äta sitt mellanmål där om han vill vara ifred.

Enligt vår BVC-sköterska är detta normalt för en fyraåring. Vi blev nästan chockade när vår äldsta kom in i fyraårsåldern, vilka känslostormar (han har också alltid varit lite känslig och orolig). Det pratas så mycket om tvåårstrots och liknande (vi märkte aldrig av detta hos vår son) men ingenting om hur jobbig fyraårsåldern kan vara. Nu är han fem år och det börjar stabiliseras lite.

Vad skönt att höra. :heart Då ställer vi in siktet på 2 december 2019. :D

Vår 3.5åring har gått från att tycka att han kan allt till att tro att han inte kan något alls själv. Ligger och skriker på golvet över minsta lilla och testar gränser konstant.
Det är bara hemma dock, på fsk ser de ett helt annat barn, så jag lever på hoppet att det blir bättre under våren.

Liknande trådar

Småbarn N Det är sån enorm skillnad på barnen här hemma. Mina barn 4 och 6 år kan leka tillsammans och själva i timmar. Bygga lego, rita...
Svar
8
· Visningar
2 148
Senast: Ginne
·
Småbarn Detta kommer bli lååångt men både mina föräldrar och jag känner att vi behöver veta vad vi ska göra då barnets föräldrarna bara förnekar...
2 3
Svar
49
· Visningar
17 294
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar