4 åring med dålig mage..

fitzy

Trådstartare
min quarter 4 åring är lite dålig i magen...innan fick hon bara ensilage men då va hon riktigt dålig, sen fick hon hö å nu får hon höblandat..har provat mag å tarm vilket gett lite resultat, det är juh inte koblaja som rinner ur henne utan mest är de nog egentligen att de blir ganska mycket vätska i skiten som kletar i svansen å längs benen..detta började efter snön kom, jag vet att hon är mycket å bökar i snön å äter rötter mm mm..har hört om bakjäst nån som vet hur mycket?! hon mår bra i övrigt men de ser juh minsta sagt inte så trevligt ut...har hört många hästar som är kassa i magen i år, kan de bero på frysttorkat ensilage?! ingen aning, har heller ingen analys på hö/ensilage å tänker INTE ta någon heller, dom har inte fri tillgång men var gång vi fodrar dom så är de så mycket man orkar med å lite till så dom får inte för lite mat heller...

Sv: 4 åring med dålig mage..

Jag tror inte det är hösilaget i sig som är boven såvida det inte är den hygieniska kvalitén, men förmodligen har hon en störning i mag och tarmkanalen.

Ger du kraftfoder, betfor?

Prova med vanli bakjäst, ½-1 paket om dagen. Jag har vid problem börjat med ett paket tills det stabiliserat sig och sedan fortsatt med ½ pkt. Det kan du ge jämt om du vill, jag gav förra vintern till en IR/fånghäst, från denna tiden ungefär och fick ganska snabbt ordning på magen men fortsatte ge fram till betet. Sedan har det aldrig behövts mer.

När du fått ordning på magen kommer det inte spela någon roll om hästen får blött silage, torrt silage eller torrhö. Förutsatt att det håller hög hygienisk kvalitet såklart, vilket man inte alltid kan se på det. Om det inte gör det spelar det ingen roll hur mkt man gör i övrigt, störningen kommer pågå/förvärras eftersom orsaken finns kvar. Det är ett vanligare problem än vad folk inser.

Lycka till!

_Tack jag får prova med detta och se vad som händer! vad våra ögon kan se och näsan känna så är de inget fel på maten men vad som döljer sig bakom vet man aldrig, däremot så blir inte dom andra dåliga av det... hon får inget betfor utan müsli som enda kraftfoder...

en annan sak jag funderar över, hon har haft ganska mycket "foderringar" på fötterna, hovslagare sa att de troligtvis beror på maten som de brukar göra annars kan de bero på nåt som inte står rätt till i kroppen, har pratat med vet om detta men denne tycker att man kan avvakta sålänge hästen känns pigg och frisk, men funderar över detta hovis sa, kan de va så att dessa ränder beror på just en störning i tarmfloran då?! kom på detta alldeles nyss...

Ja det kan det absolut ha med det att göra.

Försök stabilisera magen på henne, prova med jäst först. Man kan också få recept på probiotika av veterinären men ge jästen en chans först! Och får du ordning på det är det mycket möjligt/troligt att hovarna ser helt annorlunda ut om några månader!

Jäst hjälpte på min quarter när hon blev kass i magen när hon flyttade hit.

Gav 1pkt jäst i 2v och sen drog jag ner till ½pkt i 2v och sen dess har hon inte behövt det mer. Hon äter både torrt hö och hösilage och det är ingen skillnad!

hur fungerar det med jäst? alltså vad gör jästen för gott vid magen, jäser och suger upp vätska??? låter intressant förklara gärna

Sen innehåller jästen b-vitamin.

En frisk häst producerar b-vitaminer i matsmälningssystemet, men om det kommer en störning kan produktionen komma ur balans och då kan det passa bra att hjälpa till lite.

TS; gör inga (för) snabba ändringar nu. Ge jästen en chans, i a f i några veckor. Ibland behöver hästen lite tid att "komma ikapp". :)

jag måste flika in o ge ett tips till alla!! jag har en liten hingst som jag köpte i somras i väldigt dåligt skick. han var mager och håglös, blev dålig i magen av fodret o klarade inte av att ta upp näring. jag provade allt! b.vitaminer,foderjäst,probiotika filmjölk.. ja allt man kan tänka sig! sen fick jag tips av en kompis i tyskland om ett preparat som heter gladiatorplus.

allt vände på två dagar!! han fick första dosen på fredag kväll o på söndag när jag kom till stallet hade han o kompisen börjat leka. ingen hade sett som leka på 5 månader o nu helt plötslig va dom som tokiga i hagen och hela hästen har böjat leva! magen är perfekt o han går upp i vikt stadigt nu. vist är det dyrt men bannemig värt varenda krona!!!!!!!!:bow::bow:

Nu har jag letat efter innehållsförteckningen på Gladiator Plus och läst om alla dess egenskaper (verkar vara ett mirakelmedel!!!) på svenska, tyska, engelsspråkiga sidor, bla en sida som skriver om hela tillverkningsprocessen med kemiska förklaringar o allt....men ingen innehållsföreckning?

Det ska vara bra mot allt, bla virusinfektioner, bakterieinfektioner, svamp, parasiter, mask osv....

VAD innehåller det? Antibiotika?

Informationen som jag hittat säger att Gladiatorplus bland annat innehåller vegetabiliska ämnen så som propolis (som verkar vara ett hartsämne som bin framställer) och sibirisk ginseng. Propolis ska vara inflammationshämmande.

De verkar lite hemliga med vad det mer innehåller för kan inte heller hitta någon fullständig innehållsförteckning..

jag har ingen aning om va det innehåller! men jag VET att det funkar! det är verkligen ett mirakel medel. verkar funka mot det mesta tycker jag. min hingst va två år. kraftigt av magrad hade mugg o ingenting hjälpte! behandlade muggen varje dag o den blev ändå bara värre.. när jag började ge gladiator vände allt på två dagar! muggen försvann o hela hästen började leva. vad jag har förstått så skall gladiatorn hjälpa hästens immunförsvar, o det verkar faktiskt som om det funkar! fick just två flaskor från tyskland o tänker fortsätta med det. visst det är dyrt men det är det värt!!!

Jag hade problem med mina hästars mage provade diverse magotarmpulver,filmjölk och jäst. Det som tillslut fick det hela att vända var den gamla huskuren. Blanda skit från en häst med "bra mage" med melass ( för att ta bort smaken ) och betfor.Efter en vecka var alla bra i magen. Den billigaste och effektivaste kuren =)

låter intressant! undra vad de innehåller?! uppåttjack?! troligtvis ölextrakt när de är från tyskland:D, nää nu är jag elak men man blir så glad när man provar nåt som man kanske inte tror på det eller bara "funkar de så gör det" å så blir man positivt överaskad..

jag fick prova ett tarmpulver från min foderleverantör nu, får se om de funkar, är ungefär samma som bakjäst fast detta va "avgiftat", de luktar jäst om burken när man öppnar...hästen va inte jätteförtjust först men nu äter hon det å de har väl kanske blivit lite bättre, har bara gett de knappt en vecka än så får väl hålla ut lite till!

skriver på tyska vad som står på flaskan:

Wasser,solubilisierte planzenexrtakte (sibirischer ginseng), kieselsäure, propolis, gummi arabicum, natürlicher apfelgeschmack.

det är vad det innehåller.. när jag har pratat med dom som tillverkar så är det prosessen som gör att det funkar om jag förstår rätt... på något sätt är det processat så att det hjälper tarmarna att lättare kunna ta upp näringsämnen och på så sätt stärka immunförsvaret.. det innehåller inget som är dopingklassat eller antibiotica. som dom sa själva.. vi behandlar orsaken inte symptomen...

låter rätt vagt tycker jag.. hade nog aldrig provat om det inte var för att jag litar på personen som rekomenderade det! men nu står jag här en flaska senare med en frisk häst som många trodde inte skulle kunna bli bra igen.:banana:

tror hon menar att jästen är avdödad... innebär att man har stannat av jäsningsprocessen men har kver nyttigheterna.. funkar ungefär som foderjäst

klart jag menar avdödad, som min hjärna verkar vara nu för tiden tur de finns folk med huvudet på skafft iaf :D

Jag tänkte nästan det :p Tänkte att det kanske var nåt nytt och spejsat jag aldrig hört talas om.

För magens skull är det bättre med levande jäst. Det pågår ständigt en jäsningsprocess i hästarnas tarmar. Man behöver dessutom inte ge mer än 10 g/dag för att få en effekt!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 495
Senast: caradan
·
Hästvård Hej! Min ponny har varit dålig i magen till och från sedan December. Det känns som att vi har provat allt. Vi har gett PRO equo, mash...
2
Svar
24
· Visningar
4 806
Senast: ryttaren1
·
Hästvård Min unghäst på fyra år är dålig i magen. Det började i slutet av sommaren och sen dess har vi provat det mesta. Han har ätit vanligt...
2
Svar
21
· Visningar
13 396
Senast: Jofta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar