4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

C

CindyLou

Jag köpte för en månad sedan en 4-årig vallack hbl/conn. Vad ska man begära av en 4-åring i form och hur ska man variera ridning och träning veckans alla dagar? Hur ofta ska han vila?
En annan sak är när jag köpte honom reds han på pessoa. Men jag bytte först till ledat tränsbett och nu idag till tredelat egg-bett. Han är väldigt stark och stum i munnen. Känns som cement men jag försöker rida med en mjuk hand.
Sedan så är han väldigt stel när jag rider på min stora volt (gårdsplans volt 20m) han vägrar böja halsen det minsta lilla i höger varv (alla gångarter), jag sitter och gör ledande tygeltag tills jag får kramp och måste ge upp så idag bytte jag varv oftare och red även mer 8-volter. Han är stel i halsen även vänster varv i trav och galopp. Han är även svår att få igång i trav när man rider på bana/gårdsvolten. Ute är han jättepigg och även i trav så ökar han bara och drar iväg trots förhållningar och då är han lika stenhård i munnen.
Vad ska jag göra och vad kan jag träna på?
 
Sv: 4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

Jag har svarat dej tidigare i annat forum, tror jag, att du först och främst behöver en tränare som hjälper dej. Du är inte jätteerfaren förstår jag av dina inlägg och hästen är bara fyra år och ev t o m felriden tidigare, (var det inte ett barn eller så som ridit den?)

För att det inte ska bli mer fel behöver du någon som ser er och ger dej goda råd om hur du ska gå vidare. Det handlar om att utbilda hästen, och att döma av vad du skriver att börja om med grunderna.
Ingen kan via internet hjälpa dej med det. Man kan bara ge lite allmänna råd men det du behöver är hjälp irl.
 
Sv: 4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

Jag tyckte att flashlights råd var mycket bra! Ta hjälp av en erfaren person eller tränare! Det är det allra bästa tipset! :)
 
Sv: 4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

Jag har en tjej som ska komma och hjälpa mej på fredag. Men jag har ännu inte fått tag på min tränare då hon börjat undervisa på Flyinge men för hoppningsvis så är hon hemkommen på helgerna.
Hur ska jag lägga upp träningen veckans alla dagar, det var det jag undrade mest?
 
Sv: 4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

En sån grön häst som din behöver nog främst ridas ut i skogen för att bygga muskler innan du kan kräva något voltarbete att tala om.

Sen är det ju så att unghästar kan ha problem i munnen när det kommer tänder och därför kärva lite. Har du tittat i munnen på honom? Min 4-åring håller just på att få sina "hingst tänder" precis framför lanerna och är just nu lite irriterad över detta.

Så mitt råd är rid 5 dgr i veckan varav 3 i skogen minst. Försök att låta bli att ligga på volten flera dgr efter varandra då han nog lätt kan bli uttråkad där och ge mer motstånd.

Ta hjälp så ofta du kan från nån tränare/duktig ryttarkompis så du inte sitter och nöter in fel saker.

Kolla i trådarna på dressyr, där finns många tips, läs t ex tråden Annorlunda träning av Malinsky. Mycket bra tråd.:banana:

Lycka till!
 
Sv: 4-årig tegelsten, hur ska jag lägga upp träningen?

tack så mkt för bra råd! Nu har jag bara möjlighet att irda i skogen på lördagar och söndagar ev om jag skyndar mej kan jag rida ut en sväng vid 15.45 på fredagar innan det blir mörkt. Har barn så jag måste vänta tills sambon är hemma från jobbet.
Denna vecka har sett ut så här.
Måndag:Vila
Tisdag: Longerade (dock bara 5 minuter i vardera varv då jag inte har köpt någpn longergjord ännu ,skulle bara kolla hur han reagerade och han skötte sej jätte bra).
Onsdag:Red på stallplanen mkt stora volter,halvhalter,halter i skritt och lite trav. Fungerade bättre än vanligt och slutade direkt efter att hade gått bra i traven ett helt varv. Sedan skrittade jag ut någon minut i kolsvart grusvägen men bara en några minuter då bilarna kör så himla fort där.Blev sammanlagt 40 minuter.
Torsdag:Vila
Fredag: Min kompis tränade mej på stallplanen. Men hon behövde inte säga så himla mkt (lite tipps hjälpte dock) och jag skärpte mej bara för att någon tittade och han gick bra i skritten i båda varven på en gång och gick stundtals mkt trevligt i traven i båda varven. Supernöjd!!Ca 45 min.
Lördag: Ska ut i skogen på morgonen
Söndag: Ska ut i skogen idag igen,koppla av och ha allmänt roligt ihop.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp