4/5 gångare

S

Spirax

Vad har fyrgångare egentligen för nackdelar och fördelar vs femgångare?

Sv: 4/5 gångare

Smaken är som baken... det är var man trivs med.
Femgångaren har ofta ett starkare lateralt gångartsmönster. Sedan är det också stor skillnad om du menar femgångare som är stark i alla gångarter och lämpar sig på ovalbanan i tävlingssammanhand. Eller en femgångare som är mer åt det rena passhållet. En ren passhäst. Så tycker jag iaf:rofl:

Mycket beror ju på HUR extrem 4/5-gångare hästen är. Det finns hästar som är 4 1/2-gångare som kan bli passiga men som hellre blir traviga.

Fördelen med min ex-pålle, som var extrem 4-gångare med mycket trav, var just att han aldrig nånsin blev passig i någon gångart. Nackdelen med honom är att det, enligt mig som har mindre erfarenhet av passiga än av traviga hästar, är svårare att träna bort travtakt än passtakt i tölten, att hästen måste grundtränas mer i skritt och trav för att orka tölta rent.
Jag tycker ofta att 5-gångare i allmänhet har lättare för tölt än 4-gångare, som i gengäld ofta har bättre skritt, trav och galopp :D

Sen så har dom ju faktiskt ingen pass, om man nu skulle vilja rida det.

*i princip bara personliga åsikter och iakttagelser*

Funderar vidare...

Kan en fyrgångare ALDRIG bli passtaktig? Det sa en tränare som jag red för en gång. Jag tyckte inte hon var så kunnig i övrigt så jag är lite tveksam.

Som jag ser det har fyrgångare inga fördelar, och en nackdel: De saknar flygande pass! I övrigt tycker jag det är mer individberoende vilka hästar man gillar/inte gillar.

Jo, visst kan en fyrgångare bli passtaktig. Jag känner fyrgångare som går i klockren grisepass om de blir felridna.... Men flygande pass, det kan de inte, och är därför ändå fyrgångare.

En riktigt klockren fyrgångshäst ska inte självmant kunna hitta ett så lateralt gångmönster att det blir grisepass. Då har den nog ett passanlag inte alltför långt borta. Och förmodligen blivit extremt felaktigt riden... Väldigt många islandshästar har ju svaga passanlag som lyser igenom vid felaktig träning men de betraktas ju ändå som 4- eller 4½-gångare.

Har haft flera hästar på töltsättning som är rena fyrgångare men inte ridits i tölt på länge, vissa inte på flera år. Nästan samtliga har haft en mkt stark men framtung trav och inte ridits i samlad och lösgjord form över huvud taget. Samtliga som börjat tölta har i början varit gravt travtaktiga i tölten vilket sen med varierande framgång blivit bättre. Ingen har visat tillstymelse till passtendens!!! Det har däremot väldigt många 4½-gångare gjort även om de allmänt betraktats som 4gångare och dem får man träna på ett helt annat sätt. Där dyker ofta passtakten upp när man börjar balansera upp dem även om de travar under sig själva. / Ninni

Då beror det ju på hur man definierar fyr- och femgånare. Det du kallar 4½-gångare kallar jag för fyrgångare. Kan ta en häst i "mitt" stall som exempel - han har mycket passanlag, men inte någon vidare vilja. Han kommer aldrig att gå i flygande pass, för han VILL inte, och i mina ögon är han faktiskt fyrgångare, för han har ingen flygande pass. Grisepass, däremot, det kan han.....

ninni_ skrev:
Funderar vidare...

Kan en fyrgångare ALDRIG bli passtaktig? Det sa en tränare som jag red för en gång. Jag tyckte inte hon var så kunnig i övrigt så jag är lite tveksam.

Jodå en klockren fyrgångare kan visst bli passtaktig, ofta beror det mer på ryttaren än hästen. Orsaken brukar vara inaktivitet i bakkärran samt ett ganska hårt grepp om tygeln av ryttaren, en sådan häst spänner bogen, halsen och detta sprider sig ut i sidorna. Då kommer den laterala gången omedelbart, och beror på ren stelhel i hästen.

En klockren femgångare kan bli travtaktig, finns flera exempel på femgångare med starka passanlag som till trots blir travtaktig i tölten.

För att hjälpa en mycket travaktig häst hitta det laterala mönstret har jag, via hjälp av tränare, jobbat in passtakt i hästen.

Då är alltså förutsättningarna att det är en häst med så pass stark trav att det varit svårt hitta det laterala.

När hästen väl funnit det laterala är det, på sådana hästar, lätt ha bort det passaktiga.

Ja det är väl den normala gången, dock är det så i vissa fall att ryttaren förblir kvar i handen och hästen binder sig mot passtakt. Dessa hästar kan vara klockrena fyrgångare, men genom ryttarens ridstil bundit sig så att passtakten blir lite mera permanent.

jag tror att det beror på vad ryttaren ser som för- resp nackdelar hos sin häst.

Mina två hästar är båda fyrgångare (den ena inriden men den andra visar ett väldigt starkt och "fast" rörelsemönster), både mycket trav och galopp. Hos den inridne tog det ett tag innan han orkade bära sig i tölten och innan han hittade framåttänket men nu är det en gångart som man märker att han tycker är rolig.

Fyrgångarna passar nog mig bäst eftersom jag inte känner någon hungran efter passen, men visst, den dagen kommer kanske och då är det ju en oerhörd nackdel att ha två utpräglade fyrgångare :angel:

Min häst var EXTREMT travtaktig i början, men allt eftersom vi byggde muskler och lärde oss samling så blev det allt mer ren tölt. Vi var tvungna att jobba ganska mkt lateralt, för att hitta tölten, och ibland när man över-red lateralt kunde han gå åt det pass-taktiga hållet. Detta var då snarare en positiv effekt än en negativ (jmf när en häst som är stelare i ena sidan blir stelare i den andra - det är också ett tecken på att hästen går framåt i träningen).

Sen kan det ju också finnas negativ passtakt, som den då hästen blir spänd som redan har nämnts i den här tråden, även om vissa hästar (som min pålle) snarare blev traviga/travade eller rollade när de spände sig.

//karin

Det som jag tycker är fördelen med fyrgångare är att de klarar den ökade tölten utan att bli passaktiga. Fyrgångare har ofta mer aktion i tölten än vad mer utpräglade femgångare har.
Men mycket beror på träning och förutsättningar, islandshästar behöver ha pass i sig för att kunna tölta.

Tycker också att det är lite vad man själv tycker.
Såhär tycker jag om Fyrgångare:
*Fyrgångare kan ofta blir travtaktiga i tölten
*Fyrgångare är ofta töltmaskiner

Såhär tycker jag om femgångare:
*Blir passtaktiga i tölten
*Svårt att få galopp på
*De kan gå i flygande pass

Spirax skrev:
Vad har fyrgångare egentligen för nackdelar och fördelar vs femgångare?

Jag älskar pass så för mig är det ingen mening med att rida 4-gångare riktigt. Då kan jag lika gärna rida 3-gångare eller någon annan sorts gångarts häst typ Paso Fino, Tennesse Walking Horse osv. Det är passen som gör att Islandshästen håller mig i ett fast grepp.

Men hästar med stark pass kan ju ibland ha lite svagare tölt förstås så det kan väl tänkas vara en nackdel om det är tölten man söker i första hand.

Tycker att det kan vara kul att ha minst en av var... Däremot tycker jag att båda sorter blir trista om de inte är riktiga krutburkar. Massor av framåtvilja ska de ha! De flesta islänningar har passanlag, men är de inte explosiva hästar med mkt framåtvilja blir de inga riktiga femgångare med sväv i passen.

Ofta tycker jag att jag hittar pass även i hästar som sagts vara fyrgångare, men nu har jag köpt en som skulle kunna vara en ren fyrgångare. Han har aldrig visat ngr tendenser att bli passtaktig o han har stark skritt, trav o galopp. Han galopperar fint på volter o bär sig bra, men just när man går ut fr en volt på rakt spår tycker jag mig ana att det skulle kunna gå att sitta till o gasa på i en passläggning, men jag tänker inte prova än på ett tag för han är under uppbyggnad fortfarande... Den som lever får se :)

Jag som är en fastbiten passråtta, skulle inte finna någon riktig glädje med en fyrgångare.. men det är klart, en rejält ökad tölt är ju inte helt fel heller.

men jag tror mkt av det som många bl.a. Svalan skrev, att det är svårare att få galopp m.m. på en femgångare, ligger nog mest i ryttarens utbildning och hästens utbildning.
En välriden femgångare kan ha precis lika lätt för t.ex. galoppen som en fyrgångare. Dom kan även ha lika lätt för att bära sig rätt i gångarterna som fyrgångare.
Men det beror ju helt på hur man väljer att träna hästen, om man lägegr vikten på att träna passen, så är det ju klart att dom andra gångarterna försvagas, likadant om man t.ex. bara skulel tölta på en fyrgångare.

så allt har nog med ryttaren/hästens utbildning/träning att göra.
så tycker iaf jag.

Liknande trådar

Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 339
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 754
Senast: xfie
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
594
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka