Sv: 3ggr i veckan?
Jag själv upplever inte att mina hästar ens musklar sej på så lite ridning .
Det jag menar är att en häst kan utföra det arbete den är van vid. Den får den kondition som behövs och bygger de muskler den behöver. Krångligare än så är det inte! Sätter den inte mer muskler är det för att det inte behövs! (Förutsatt att hästen får vettig mat och har vettiga levnadsvillkor i övrigt, förstås.)
I mitten av 90-talet stod jag uppstallad i ett utbildningsstall som tränade och tävlade unghästar för Breeders (5 och 6-åringar). Dessa gick ungefär varannan dag, och det var tillräckligt för att genomföra lätt och medelsvår fälttävlan i alla fall. Då reds de av riktigt duktiga ryttare, vilket gör stor skillnad. En som inte är lika duktig behöver ju rida mer för att lyckas med samma sak. Där får du ju känna dig fram hur mycket du behöver rida dina hästar för att komma till de mål du har.
Naturligtvis är det skillnad på en häst som rids 6 dagar i veckan och en som rids 3 dagar i veckan, särskilt för oss fritidsryttare. Men om du kontinuerligt rider 3-4 dagar per vecka kommer hästens kropp att anpassa sig efter den träningen och vara lagom för den. Man måste alltid vara uppmärksam på varje enskild häst hur den "tar" träningen.
Om det är så att du håller på att sätta igång hästar så beror det ju också på vad de har gjort innan. Det tar längre tid att få upp en häst i kondition om den rids lite, naturligtvis, men å andra sidan behöver den inte komma upp i lika "hög" kondition. (Säger man så?) Vilka krav man kan ställa får man känna av.
Jag som rider så lite, och inte är proffs, kan visst arbeta i galopp och kräva samling efter hästens utbildnings- och konditionsnivå, men jag kan inte arbeta 20 min i samlad galopp. Jag orkar inte heller, även om jag skulle sätta mig på en vältränad häst. Det krävs ju en hel del av ryttaren också...