3D på bio

Sv: 3D på bio

Diss!

Det är ytterst få scener i enstaka filmer som gör sig bra i 3D, ändå ska var och varannan film göras HELT i 3D. :meh:

Det är oerhört jobbigt för ögonen att fokusera om så många gånger och så snabbt på djupet, så efter en kvart får jag huvudvärk och kastar glasögonen.

3D på bio är verkligen bortkastat på mig och helt ointressant.

Alla 3D filmer jag sett på bio har jag inte behövt köpa några speciella glasögon till utan det har funnits där att låna. Vare sig jag kollat i Stockholm, Skövde eller Falköping.

Diss!

Det är ytterst få scener i enstaka filmer som gör sig bra i 3D, ändå ska var och varannan film göras HELT i 3D. :meh:

Det är oerhört jobbigt för ögonen att fokusera om så många gånger och så snabbt på djupet, så efter en kvart får jag huvudvärk och kastar glasögonen.

3D på bio är verkligen bortkastat på mig och helt ointressant.

Men är du säker på att dina ögon klarar just 3D då? Huvudvärk kan ju komma om ögonen tvingas överanstränga sig.

Alla 3D filmer jag sett på bio har jag inte behövt köpa några speciella glasögon till utan det har funnits där att låna. Vare sig jag kollat i Stockholm, Skövde eller Falköping.

Så var det väl tidigare, nu måste man köpa om man inte har egna med sig. men det kanske inte är likadant i hela landet. Vi hade åtta par hemma i en låda, jag har två biotokiga döttrar.

Även jag såg avatar i 3D och var lika irriterad på det då som med the Hobbit. 3D är till för detaljerna, inte helheten. Och de här storfilmerna med stort djup och vyer tycker jag inte tjänar på den tekniken. Men det är ju vad jag tycker då. (tur att jag inte är hollywoodproducent!)

Ofta tror jag 3D-tekniken mest är använt för alla tjatiga slagsmåls/krigsscener i den här typen av filmer. Ugh smackaboom och så stänker det lite ut i salongen, ploff så åker en yxa ut i publiken. Och där missar man vad som faktiskt händer i filmen eftersom man sitter och stirrar ut på effekten i salongen istället för på bioduken. Näh, jag är inte så lättroad. :)

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Dessutom upplever jag att de skriver in onödiga scener just för att de ska vara häftiga i 3D, utan att egentligen tillföra något till storyn.

Tror främst att man använder 3D för att minska piratnedladdningen. Eller nått.

Så var det väl tidigare, nu måste man köpa om man inte har egna med sig. men det kanske inte är likadant i hela landet. Vi hade åtta par hemma i en låda, jag har två biotokiga döttrar.

Kollade på bio för senast en månad sen och då var det lån, men då bor jag ju i en liten stad så kanske därför. Kanske annat i de större städerna.

Nu blir jag kanske avrättad då, men sagan om ringen-filmerna är rent frosseri i för ögat obegripliga våld/-hus-som-rasar-berg-som-rupterar-slagsmålsscener. The Hobbit var ganska snälla filmer, hittills, men det är just i de där scenerna som faktiskt finns som 3D-animatörerna har jobbat.

Kollade på bio för senast en månad sen och då var det lån, men då bor jag ju i en liten stad så kanske därför. Kanske annat i de större städerna.

Det där med lån tror jag var/är en förlustaffär, eftersom alla inte lämnar tillbaka. Vilket min familj då är ett exempel på då eftersom vi hade åtta par hemma. :o

Jag gillar 3D. Har glasögon med mig, så jag vet inte om det kostar extra? Nu är det ju ganska mycket mindre 3D i filmerna tycker jag, men jag såg t.ex Sanctum i 3D och den var urhäftig!! Tintin likaså.

Men är du säker på att dina ögon klarar just 3D då? Huvudvärk kan ju komma om ögonen tvingas överanstränga sig.

Jag kanske var otydlig, men det är ju just det som är problemet. Mina ögon orkar inte med, så för mig är det helt onödigt.

Men även om jag skulle orka se en hel film i 3D, så är det vid ytterst få tillfällen effekten faktiskt tillför något.

Känns mest som ett sätt att -åtminstone för ett par år sedan- få lansera filmen en gång till.

Jag såg den där vampyrfilmen i 3 d Abraham Lincoln eller vad den hette. Inte värt det då iaf. Men 3D glasögon är ju inget man behöver köpa varje gång utan återanvändningsbara. Om dom svindyra är värt att köpa vet jag inte. Jag kör med linser när jag går på 3D blir skitjobbigt med brillor å 3D glasögon.

Jag är lite kluven till 3D, men gillar det inte överlag. Däremot gör sig vissa filmer bättre och framförallt animerade filmer (tycker jag då).

Det jag däremot tycker är värst med 3D-hypen är att vissa filmer känns så anpassade till just det formatet att det inte blir roliga att se utan. Vi såg The Hobbit igår, utan 3D, där vissa scener/klipp var aptråkiga att se eftersom de mest kändes inkastade för effekten som blir i 3D. Så jag tycker att många filmer förlorar på 3D-formatet eftersom regissörerna kastar in lite klipp som ska vara häftiga men som helt saknar betydelse och som är rätt blaha egentligen.

3D bio går bort för mig. Jag älskar bio, men har nu varit tungen att välja bort favoritsalonger etc bara för att det är 3d överallt. Jag hatar det. Hatar är ett starkt ord men jag menar det. Fult fult fult och allmänt lökigt.

Jag gillar det - finns valet så väljer jag 3d! Tycker om effekten och har linser så jag blir inte störd av dubbla glasögon. Biosalongens billigaste glasögon kostar 15:- förr fick du köpa vare sig du hade eller ej (dvs det var inget lån) och återanvändandet var nog ganska lågt. Gillar detta ur miljöaspekten att det inte är så mkt släng och glöm. Utan tanken är att de ska användas flera gånger.

Knapp

Jag avskyr 3D. Mest pga. att mina ögon inte orkar med. Avatar var den första jag såg i 3D och det blev så jobbigt för ögonen. Orkade inte hänga med i filmen och tyckte den var kass. Såg den sen inte på några år förrän den visades på tv en kväll, vilken skillnad! På vanlig tv kunde jag ju njuta av filmen och tyckte till och med att den var helt okej!

Jag väljer bort filmer på bio om de endast visas i 3D!

kl

Än så länge kan vi nog bara sammanfatta med att antingen avskyr man 3D, eller så älskar man det.

Jag tror att läget är detsamma i hollywood, för antingen skulle alla filmer varit 3D eller så hade eländet självutdött. Nu mjölkas det bara pengar ur alla varianter på filmerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka