3D på bio

honung

Trådstartare
Som gammal bakåtsträvare med grafisk blick känner jag att 3D-konceptet på bio är grovt överskattat. Det är dyrare att producera, det är dyrare biobiljett och man måste köpa 3D-glajjer och man kan även köpa schnygga men skitdyradyra 3D-glajjer - men är det värt det, 3D alltså? Jag tycker man tappar den grafiska bilden, och 3D-effekterna är i mina ögon inte så imponerande ens. Dessutom känner jag mig vindögd när jag sitter där med dubbla glasögon på mig.

Vad tycker ni? Är det fantastiskt eller inte? Jag kommer ihåg när en doftbio kom - var det 'hairspray'? Sen kom filmer med effekter, man skulle känna muller smällar och dunder i biofåtöljen, vinddrag och ändrad temperatur i biosalongen, men det verkar bara vara 3D som överlevt än så länge. Och jag är inte imponerad. Alls.

Hissa eller dissa?

Sv: 3D på bio

Jag tycker inte om det. Poängen med bio är att duken är så mycket större att man ser mycket mer detaljer än på den lilla teven hemma. Men med 3D-effekterna blir detaljerna i bakgrunden ofta suddiga. Sämre bildkvalitet alltså.

Eller hur. När fjärilarna kommer flygande ut i salongen tappar jag även fokus på vad som händer i övrigt på duken.

Var ju på 3D på Naturhistoriska och wow vilken upplevelse.
Så när transformers kom på 3D så tänkte jag att wow det kommer ju bli superhäftigt.
Vilken besvikelse..
Så nej ingen 3D för mig på bio

Ja, den på naturhistoriska är motiverad i 3D, likaså har visualiseringscenter i norrköping många fantastiska föreställningar i 3D med rymdfilmer, och annat naturvetenskapligt, bland annat har de tagit fram obduktionsbord i 3D som ju är suveränt för just sitt syfte. Men underhållningsfilm. Njä.

Jag är lite kluven. Vissa filmer gör sig verkligen i 3D; filmer där det känns som om man har en tanke bakom och verkligen använder sig av de effekter 3D har att erbjuda i själva skapandet av filmen. I andra filmer däremot faller det ganska platt (på bekostnad av bildkvalitén, som sagt). Där det mest känns som att man har valt 3D för att det "ska vara 3D" men inte utvecklat det mycket mer än så.

Kan du ge exempel på filmer som gör sig i 3D? Jag var på The Hobbit igår och den gjorde sig _inte_ i 3D, men den vinner på att ses på bioduk mot att se sån film på tv eller dator.

Jag älskar 3D så är väl inte rätt person att svara på vilken som gör sig bäst i det, men första filmen jag såg i 3D var Avatar och där tycker jag verkligen att effekten kom till sin rätt. Tyckte visserligen om 3D-effekten i The Hobbit, Harry Potter och Pirates också, men i just Avatar blev det verkligen bra i och med miljöerna det utspelade sig i. Kanske också för att det var första gången för mig:D

Kan du ge exempel på filmer som gör sig i 3D? Jag var på The Hobbit igår och den gjorde sig _inte_ i 3D, men den vinner på att ses på bioduk mot att se sån film på tv eller dator.

Oj vad olika man kan vara! Jag tycker att det var den bästa 3D filmen jag sett på länge. Det var så snyggt att jag blev nästan rädd ibland, det kändes som att orcherna (stavning?) kom rusande mot mig!

Oj vad olika man kan vara! Jag tycker att det var den bästa 3D filmen jag sett på länge. Det var så snyggt att jag blev nästan rädd ibland, det kändes som att orcherna (stavning?) kom rusande mot mig!

Jag kan bara instämma. Hobbit 2 gjorde sig riktigt bra i 3D. Vart faktiskt riktigt impad :) Det är nog den bästa 3D film jag har sett. Jag tror det hjälper rätt mycket att filmen är inspelad i 48 fps. Filmen blir skarpare i snabba scener och när glasögonen sänker ljuset en del så är det en helt klart en fördel.
Är en film inspelad i 3D och inte bara konverterad så blir resultatet riktigt bra.
Vad gäller OP skulle jag dock inte vilja sitta med dubbla glasögon. Jag använder alltid linser när jag går på bio för att slippa det. Kan du inte använda linser??

Vad är det 3d kostar extra? 30 kr typ? Jag tycker lätt att det är värt att betala dom pengarna. Hobbit utan 3d går ändå på 120 kr. Så det är väl inte farligt att betala 30 spänn extra.

Dock ska man nog inte fokusera sig så mycket på popup effekter. Det är juh djupet i filmerna som är det häftiga tycker jag :). 2D känns så platt :p

Var ju på 3D på Naturhistoriska och wow vilken upplevelse.
Så när transformers kom på 3D så tänkte jag att wow det kommer ju bli superhäftigt.
Vilken besvikelse..
Så nej ingen 3D för mig på bio

Cosmonova går inte riktigt att jämföra med en vanlig biograf. Det är ju en IMAX biograf. Den omsluter ju nästan hela ditt synfält som en kupol ungefär. Den är bara så mycket maffigare på alla sätt och vis(ljud & bild) än våra vanliga biografer. Tyvärr vill ju inte lilla Sverige bygga en IMAX för vanliga spelfilmer. Dessa börjar ju bli ganska vanliga många länder.

En IMAX 3D biograf vore det bästa. Då hade jag betalat dubbla dagens biljettpriser :D

Jag tycker att vissa filmer är helt fantastiska att se i 3D, det höjer verkligen upplevelsen. Jag skulle inte se en romantisk komedi eller ett djupt drama i 3D men äventyrsfilmer, fantasyfilmer och vissa thrillers/actionfilmer kan bli väldigt mäktiga i 3D.

Nja, jag tyckte inte att det gjorde filmen någon större tjänst, jag är inte imponerad. Alls. Filmen i sig däremot, ger jag toppbetyg, nästa avsnittsfilm ser jag dock utan 3D.

Jag kan bara instämma. Hobbit 2 gjorde sig riktigt bra i 3D. Vart faktiskt riktigt impad :) Det är nog den bästa 3D film jag har sett. Jag tror det hjälper rätt mycket att filmen är inspelad i 48 fps. Filmen blir skarpare i snabba scener och när glasögonen sänker ljuset en del så är det en helt klart en fördel.
Är en film inspelad i 3D och inte bara konverterad så blir resultatet riktigt bra.
Vad gäller OP skulle jag dock inte vilja sitta med dubbla glasögon. Jag använder alltid linser när jag går på bio för att slippa det. Kan du inte använda linser??

Vad är det 3d kostar extra? 30 kr typ? Jag tycker lätt att det är värt att betala dom pengarna. Hobbit utan 3d går ändå på 120 kr. Så det är väl inte farligt att betala 30 spänn extra.

Dock ska man nog inte fokusera sig så mycket på popup effekter. Det är juh djupet i filmerna som är det häftiga tycker jag :). 2D känns så platt :p

Nej, använder och har inga linser. Och jag håller inte med dig alls, det var därför jag skapade tråden - jag tycker inte om 3D. Nej, de 30 extra är inte värda alls, och jag tycker ju att djupet tappar när fokus hänger på min nästipp typ. Dessutom skulle jag gärna om jag nu nödvändigtvis ska titta på 3D, vilja välja bort textremsorna som definitivt inte matchar konceptet med 3D.

Och jag tycker tvärtom att Avatar inte gjorde sig bra i 3D, eftersom de rikt illustrerade landskapsvyerna försvann i oskärpan i utkanten av bilden.

Ja verkligen :)
Hade man haft den upplevelsen på bio hade jag lätt betalat ett par hundra kronor för att se film på bio.

Äntligen fler som inte gillar 3D :D Mina vänner ser snett på mig när jag inte vill gå och se filmer i 3D utan vanligt men på bioduken :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka