3års test 2010

Oliwen

Trådstartare
Behöver hjälp med upplägget för 3års testet i vår!
Jag har en underbar nybliven 3-åring som jag tänkt visa på 3års i maj!
Jag har än så länge bara suttit på honom 2ggr utan problem och så har han hoppat cavaletti några gånger när jag longerat honom!

Hur skulle ni lägga upp det hela??
Hur ofta skulle ni löshoppa?
Rida.. Hur mkt? Hur ofta??

Kom med idéer och förslag!!!

Sv: 3års test 2010

Jag hade nog löshoppat varannan vecka. Sedan arbetat (ridit, tömkört, löshoppning) honom max tre dar per vecka tills det kändes att han fattade vad det handlar om. Därefter några veckors vila och sedan tagit upp det igen i slutet av mars början av april. Sen att detta passar din häst kan jag inte svara på:)

Löshoppa honom och lär honom stanna ordentligt efter hindret.
Lär honom lösgaloppera i båda varven.
Lär honom att bli visad för hand, både uppställd och skritta o trava.
Ridningen är enkel, i princip rida i båda varven i alla gångarter.

För visningens skull tycker jag inte att du ska lägga fokus på ridningen utan på hantering.

Behöver hjälp med upplägget för 3års testet i vår!
Jag har en underbar nybliven 3-åring som jag tänkt visa på 3års i maj!
Jag har än så länge bara suttit på honom 2ggr utan problem och så har han hoppat cavaletti några gånger när jag longerat honom!

Hur skulle ni lägga upp det hela??
Hur ofta skulle ni löshoppa?
Rida.. Hur mkt? Hur ofta??

Kom med idéer och förslag!!!

Är det en dressyrstammad häst? I så fall skulle jag lägga ner energi på ridningen. Gångarterna vid hand vinner på att hästen är välriden och i god kondition och kan visa upp spänst och balans. Dessutom är det en fördel för framtiden att hästen är väl grundutbildad.

Mitt råd är i så fall att lämna bort hästen för träning under några månader och följa utbildningen mer eller mindre aktivt under tiden. Om inte den möjligheten finns, se till att få så mycket träningsråd som det bara går. Att utbilda unghästar är inte så lätt och jag skulle inte chansa om det var viktigt att få bra poäng.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar