3åringar!

flurrizen

Trådstartare
Hur gick det för era 3åringar på treårstestet?
Datum och plats?
Godkänt Ridprov?
Stam och bilder tack! :)

Mitt sto e: Bugatti Hilltop - Pajazzo
Klass 3 gångarter 777766 40p
Klass 4 hoppning 777655 37p
Tyvärr inte hennes dag, Men jag vet vad hon kan. :)
Skötte sig exemplariskt på ridprovet som blev godkänt.
"Mkt fin häst under ryttare, Har stor utvecklingspotential" :bump:

http://www.pixbox.se/pic_show_id9944788.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id9944787.html

Sv: 3åringar!

6/5 i Örebro
Godkänt ridprov
Stam: http://www.allbreedpedigree.com/ferlinrh
KopiaavIMG_1415-1.jpg

Klass 1 gångarter:789777 45 poäng
Klass 1 hoppning: 789777 45 poäng

Roligaste bitarna att få höra:Välutvecklad, vackert huvud, välliggande bog, välmusklat kors, gott djup, välbenad, rejäla ledgångar.
Mindre roligt: något kort hals, något åt det lågställda hållet.
Hoppning: Bra balans, något osäker taxering, bra benteknik, svag ryggverkan, rättar sig, samarbetsvillig, energisk.
Ridprov: Traven taktmässig, ganska lätt, galoppen rytmisk, ganska välbalanserad, skritten är ren och avspänd.

Vi fick väldigt positiv respons från veterinär, ridprovsdomare och speciellt ena bedömningsdomaren så det var jättekul. Han skötte sig även väldigt bra :love:, var lugn och sansad även fast det var massor med andra hästar på plats, var mest att han hade mycket att titta på.

Carisma e: Casir Ask - Lobster
Fick dubbeldiplom på testet i Åstorp den 6e maj.
Godkänt ridprov, med fin kritik :)

Dressyr:987987 = 48p
Hoppning: 987788 = 47p

Hon var något matt i hoppningen, rev två gånger, vilket hon ALDRIG gör annars. Det kan ha berott på att vi försökt lasta henne i nära 2 timmar innan vi kom fram till testet :devil: Helt genomsvettiga. Det RANN svett från magen och benen på henne :crazy:

Så jag är mycket nöjd med resultatet (trots lastningen) :banana:

07-05-07.3%E5rs9.JPG

07-05-07.3%E5rs.JPG

07-05-07.3%E5rs2.JPG

Ps. Vi lasttränar här hemma för fullt nu ;)

*KL*

Sierra Blue e. Blue Talk xx - Stanford- Herrera xx, 161 cm

Gångarter : 878678 44p klass II
Hopp : 878877 45p klass I

Godkänt ridprov, här låg vi lite efter, 9:e gången med ryttare på ryggen men hon är en pärla!! Så sansad!

Vi fick våren förstörd av illasinnade bakterier och en spark på hasen så hon var inte så förberedd som hon borde ha varit, tex. var detta 3:e gången hon hoppade färgade bommar... samt andra gången i vår hon hoppat över 1,10 så att hon stannade på sista höjningen var kanske inte så konstigt. :angel: Domaren sa i den muntliga kritiken att det var synd att hon stannade då han såg att hon lätt hade klarat det. Men jag vet ju vad hon kan, tråkigt bara att det inte finns på pappret.

Sierraminskad.jpg

Fin tjej. :)
Vi har det bra, har inget stans att direkt rida hemma, så vi måste åka iväg. det är bra. :)
Men träna på .:banana:

Tackar:)! Din häst är också väldigt fin, hon ser "maffig" ut.

jag visade mitt sto e. Stanford -Solid på aledal, öland

hon fick 878877 = 45p som dressyrtalang
878788 = 46p som hopptalang

gjorde inte ridtestet ....tänkte göra det om hon var på "diplomnivå" men tyckte inte det spelade nån roll nu då hon inte ska betäckas eller säljas =)

Tack. :) Hon är rätt maffig, lite för rund om magen var hon med då, med det syns inte riktigt på bilden. :)
Visa din snygging på kvaliten?

Hmmm... Nu få du hela min novell för jag hinner inte sammanfatta :angel:

edit: Alla min smileysar försvann :cry:

Sammanfattning: Han fick dubbeldiplom, d-h 48-50 :love:

Senast ändrad:

Här kommer en roman om Tigers treårstest, hoppa om ni inte vill läsa

Först hade jag o mamma lite gissningstävling i bilen på väg dit vi satte typ 777888 77 med komentaren "äh, han hoppar nog inte så bra". Han har ju gjort vad han behövt men blivit lite spänd i ryggen (tappat ryggen) på högre höjder ~ 110 innan o inte riktigt tagit i. Dock aldrig rivit/vägrat.

Första person vi möter säger lite tyst "han är hård, superhård" om löshoppningsdomaren (KG Svensson). Shit tänker vi, jag som bara visat honom 3 gånger o tycker det är skitsvårt. Föreställer mig att lilla Tiger inte ska hoppa ett enda språng.

Jaja, vi tar ut o ID-kollar - vi hade rätt häst Mättes till 152 med skor så han har inte växt nämnvärt sedan mätintyget på 148 tidigare iår (går som ponny alltså).

Vår tur. Säger till en tjej som står efter hindret att jag vill ha hjälp med drivningen precis efter, om det behövs. Visst säger hon. Lösgaloppen är över innan jag knappt hunnit komma på plats med min piska, ett varv åt varje håll o tjejerna där driver honom. Hindren läggs upp o Tiger hoppar tom över bommarna KG har lite invändningar på min visning (han sa typ tvärtemot vad vår tränare sagt men det funkade med) och undrar efter ngn runda om han inte ska hoppa på lite kortare avstånd. Han har alltid hoppat på 6,70 men korta om du tycker det, säger jag. Han kortar till 6,60.

Drivningen efter hindret verkar ha förflyttat sig till mitten på kortsidan (jag vågar inte säga ngt för det är första gången jag visar häst i löshoppning), nu är det hon som sätter igång Tiger och ingn drivning efter hindret som behövdes på högre språng senare. Tiger blir förvirrad o lessen o fattar fel/korsgalopp o stressar i väg när hon tillslut får lägga pisken på honom en gång. Han är van vid mamma o de funkar kanon ihop, han stannar när hon säger "saktaaa" o sätter igång i trav bara hon flyttar sig o galopp på "galopp" o fattar typ alltid rätt galopp Men men.

Hindret blir högre o högre o så stannar KG upp o säger "Nu ligger det på 110, tror du kan klarar mer om vi höjer?" Jag har fått inpräntat i mig att säga JA så jag säger "Ja, det tror jag nog". Ok, han ber dem höja. DÅ SLÅR DET MIG, han sa "nu ligger det på 110" då kommer han höja till 120 Min bebis har bara hoppat 115 EN gång o det var spänt. Han skulle ju fråga om han fick höja på 100 hade jag lärt mig. Hela jag fryser till is o jag avskyr än mer att bara stå där med en fånig lång pisk i handen på marken ist för att sitta på, jag kan ju bara rida

Tiger stressar i väg i galopp igen, om än lite lugnare än i början och han hoppar! *lättnadssuck från Johanna* Och han hoppar högt över minsann, MED rygg! Han hoppar så fint så Då skrämmer den där jäkla Kg slag på mig igen o säger "vi tar det en gång till". Och då säger han åt en annan tjej att driva bakom hindret (hon jag personligen sa till var inte där under hela viasningen ). Nu är jag i princip bergsäker på att Tiger ska vägra för det var så högt förra rundan men jag tvingar mig själv att inte stressa honom och vad tror ni han gör? Han hoppar, IGEN! O lika högt o bra som innan men med lite mer fart

De tackar o vi tar av skydd o sätter på tyglar. Bebis uppför sig som vanligt exemplariskt o står still o fångas lätt även om han är lite änglisgare än vanligt när flera människor kommer fram från alla håll, antagligen för att hjälpa oss o stänga vägen för honom? Han känner sig bara trängd eftersom han inte vet vem som ska ta honom eller vem som ska driva iväg honom men lyssnar när jag babblar massa töntiga fina ord o vänder sig till mig.

forts följer...

forts...

Ut från ringen o trava in sa uppfödaren, så han vaknar. Tiger behöver dock inte väckas, han tycker det är askul Blir rädd för domaren på väg in o stannar upp o hej o hå men in kommer vi. Ställer upp o honom kollar snabbt, tittat mkt under hoppningen. Skritt fram o tebax utan problem. Trav, vi vill se mer trav! Mer tryck i honom! Jag springer som en galning o Tiger har asroligt Han har vart lite trist o visa hemma för han är så uppmärksam så öronen kommer bak hela tiden o så tog han drivning med spöet som en personlig förolämpning typ så vi ha bara lattjat de sista gångerna. Vi ska nog inte lattja så mkt mer KG frågade mamma om jag blev trött, o hon svarade "nää, det tror jag inte" så jag fick springa lite mer o vågade peta på honom med spöet en gång o han galopperade inte Dock var vi allt annat än på en rak linje

Pust o stön. Ställa upp o få poäng. Jag hörde inte så mkt men det lät snällt i kommentarerna sedan ville Tiger gå så då hörde jag ännu mindre. Dock hörde jag ngra poäng o det var 8 o 9 och de sista hörde jag DUBBELDIPLOM! Jag kände mig typ såhär Jag vet ju att han är bäst men inte visste jag att andra oxå tänkte i de banorna

Efteråt var mamma helt till sig, KG hade pratat med henne medan jag visade för hand (det tog ju en stund) o tyckt mkt bra om Tiger osv osv. Korttagning blev det o sedan fick bebis gå in i transporten efter massvis med beröm o det sedvanliga äpplet

Eftersom han kvalade till 3-årsfinalen den 29-20 september så blir det nog lite längre vila nu innan han ska sättas igång o ridas lite senare i sommar. Det var ju verkligen inte planerat Ska gå som hopptalang då.

Med sina resultat (om jag ränkat rätt, det verkar inte de gjort om man ser till betyg som är mer/mindre viktiga vid samma summa?) blev han delad 4 bland dressyrtalangerna och 4 bland hopptalangerna bland ponnyerna.

Hade han gått som stor häst med samma resultat hade han blivit 4 bland dressyrtalangerna och delad 5 bland hopptalangerna Ridningen hade nog inte varit ett problem.

Tigers resultat o kommentrarer (som ska plastas in o alla diplom ska ramas in o hängas upp ):

Typ
8 - Mkt god typ

Huvud, hals o bål
8 - Vackert huvud, rak hals, bra sadelläge, sluttande kors, ännu ngt omusklad i ländrygg o kors.

Extr. o rörelsernas korrekthet
7 - Vinklad i hasen

Rörelsem. i skritt
8 - Avspänd naturlig skritt m. bra takt

Rörelsem. i trav
8 - Lätt, energisk m. god takt

Rörelsem. i galopp
9 - Rund och luftig med välundersatta bakben, stort register

Lösh. teknik o förmåga
9 -
Balans: Mkt god
Taxering: Mkt god
Benteknik: Mkt bra både fram o bak
Rättar sig: (han kom aldrig fel eller var i närheten av ngn bom)
Framåtbjudning: Mkt bra
Spänst: Mkt bra
Övrigt: Mkt ryggverksam

Lösh. temperament o allmänt intryck
9 -
Samarbetsvilja: God
Uppmärksamhet: God
Förtroende: Gott
Överigt: Hinderklok, mycket välvisad talang

Alltså 887889 99
48 p som dressyrtalang
50 p som hopptalang

Ni kan inte ens aaaaaana hur stolt jag är över min lille prins

Till nästa gång ska vi dock ha med pappa som drivning efter hindret, helt klart.

Men även om han ska gå som hopptalang i höst så ska man väl ändå visa för hand? Typ, hhb o extr är ju med i betygen oxå.

Tyvärr blev det inga bilder från hoppningen. Ponnyn precis innan fick typ 52-54 så fotografen var nog ute i fottade honom då

Vad roligt. :)
Grattis!! :bump:
Ingen annan fin bild på kusen?

Tack! :D Ännu roligare när vi höll på o svimma mamma o jag över alla höga poäng så säger nissarna på läktaren att de tyckte han skulle ha 10-10 i hoppningen :rofl: Dessutom tror jag han hoppade för högt? I Råd & Anvisningar står det 80-100 o höja om domaren vill se säkert på särsklida talanger. Domaren frågade mig ju på 110 och höjde till 120, trodde 110 var max. Jaja, han hoppade ju så snällt ändå :love:

Inte just nu, sitter i skolan o imorse pajade all el i mitt rum :mad:

Okej, då är han verkligen lovande tyckte dom då, eftersom dom höjde till 120. :)
Du får fixa en till ikväll.. :bump:

e.Cardento-rastell-honeymoor xx.

dressyr: 878767= 43p
hopp: 8787108 =48 och hoppdiplom.

Kommentarer:
Välutvecklad , god ridhästmodell. Vackert huvud och välbenad.avspänd och taktmässig skritt/trav dock ngt kort. vägvinannde och välbalanserad galopp men ngt markbunden.

stor hoppkapacitet,god rytm o balans, god ryggverkan mycket god benteknik ,speciellt bak. Uppmärksam ,samarbetsvillig ,mkt gott självförtroende och orädd.

ridprov:
en positiv och sam.arb.villig häst som visats utomordentligt väl av sin ryttare . har arbetat i en lämplig unghästform med god balans och förtroende för sin ryttare.

Liknande trådar

T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Masse
·
Dressyr Avkommor efter Bugatti Hilltop Alla ni som har, Vill veta allt om dom. :) Övrig stam, Ålder, Temprament, ja allt. :) Har själv ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 387
Senast: dirigent
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel