Sv: 3åringar!
Här kommer en roman om Tigers treårstest, hoppa om ni inte vill läsa
Först hade jag o mamma lite gissningstävling i bilen på väg dit vi satte typ 777888 77 med komentaren "äh, han hoppar nog inte så bra". Han har ju gjort vad han behövt men blivit lite spänd i ryggen (tappat ryggen) på högre höjder ~ 110 innan o inte riktigt tagit i. Dock aldrig rivit/vägrat.
Första person vi möter säger lite tyst "han är hård, superhård" om löshoppningsdomaren (KG Svensson). Shit tänker vi, jag som bara visat honom 3 gånger o tycker det är skitsvårt. Föreställer mig att lilla Tiger inte ska hoppa ett enda språng.
Jaja, vi tar ut o ID-kollar - vi hade rätt häst Mättes till 152 med skor så han har inte växt nämnvärt sedan mätintyget på 148 tidigare iår (går som ponny alltså).
Vår tur. Säger till en tjej som står efter hindret att jag vill ha hjälp med drivningen precis efter, om det behövs. Visst säger hon. Lösgaloppen är över innan jag knappt hunnit komma på plats med min piska, ett varv åt varje håll o tjejerna där driver honom. Hindren läggs upp o Tiger hoppar tom över bommarna KG har lite invändningar på min visning (han sa typ tvärtemot vad vår tränare sagt men det funkade med) och undrar efter ngn runda om han inte ska hoppa på lite kortare avstånd. Han har alltid hoppat på 6,70 men korta om du tycker det, säger jag. Han kortar till 6,60.
Drivningen efter hindret verkar ha förflyttat sig till mitten på kortsidan (jag vågar inte säga ngt för det är första gången jag visar häst i löshoppning), nu är det hon som sätter igång Tiger och ingn drivning efter hindret som behövdes på högre språng senare. Tiger blir förvirrad o lessen o fattar fel/korsgalopp o stressar i väg när hon tillslut får lägga pisken på honom en gång. Han är van vid mamma o de funkar kanon ihop, han stannar när hon säger "saktaaa" o sätter igång i trav bara hon flyttar sig o galopp på "galopp" o fattar typ alltid rätt galopp Men men.
Hindret blir högre o högre o så stannar KG upp o säger "Nu ligger det på 110, tror du kan klarar mer om vi höjer?" Jag har fått inpräntat i mig att säga JA så jag säger "Ja, det tror jag nog". Ok, han ber dem höja. DÅ SLÅR DET MIG, han sa "nu ligger det på 110" då kommer han höja till 120 Min bebis har bara hoppat 115 EN gång o det var spänt. Han skulle ju fråga om han fick höja på 100 hade jag lärt mig. Hela jag fryser till is o jag avskyr än mer att bara stå där med en fånig lång pisk i handen på marken ist för att sitta på, jag kan ju bara rida
Tiger stressar i väg i galopp igen, om än lite lugnare än i början och han hoppar! *lättnadssuck från Johanna* Och han hoppar högt över minsann, MED rygg! Han hoppar så fint så Då skrämmer den där jäkla Kg slag på mig igen o säger "vi tar det en gång till". Och då säger han åt en annan tjej att driva bakom hindret (hon jag personligen sa till var inte där under hela viasningen ). Nu är jag i princip bergsäker på att Tiger ska vägra för det var så högt förra rundan men jag tvingar mig själv att inte stressa honom och vad tror ni han gör? Han hoppar, IGEN! O lika högt o bra som innan men med lite mer fart
De tackar o vi tar av skydd o sätter på tyglar. Bebis uppför sig som vanligt exemplariskt o står still o fångas lätt även om han är lite änglisgare än vanligt när flera människor kommer fram från alla håll, antagligen för att hjälpa oss o stänga vägen för honom? Han känner sig bara trängd eftersom han inte vet vem som ska ta honom eller vem som ska driva iväg honom men lyssnar när jag babblar massa töntiga fina ord o vänder sig till mig.
forts följer...