33-100 kg?

Habina

Trådstartare
Jag pratade med stallägaren idag om ungefär hur mycket hösilage som brukar gå åt. Tänkte att jag skulle få något slags snittvärde att räkna med när analysen är klar. De siffror jag fick var ny bal var 3-5 dag och varje bal väger mellan 500-900 kg.

Med tre hästar i lösdriften (jag hoppas i hemlighet att stallägaren menade när det gick fyra hästar där, varav två stora hästar och en högdräktig) blir det en snittvikt på 33-100 kg hösilage per dag och häst. :eek:

Jag har ingen koll på ts än så länge (väntar på analys som sagt), men det kändes inte blött det som fodrades med i våras. Säg kanske 60-70 i ts. Kan verkligen hästarna peta i sig så mycket utan att bli tunnor? :crazy: Eller skall jag utgå ifrån att siffrorna är helt galna och räkna efter något annat system?

Vad har ni andra för snittmängder per häst och dag?

Sv: 33-100 kg?

500-900kg per bal låter mycket...
när vi räknar så räknar vi att en bal väger 300-400kilo..
men då har vi väldigt torrt hösilge, men 500-900kilo låter ändå mycket! eller så är det väääldigt stora balar :confused:

vi räknade för ett par år sedan väldigt noga, och då åt hästarna 25-30kilo hösilage per häst och dygn. (fri tillgång i hage o box), var det riktigt kallt (35 minus o kallare åt hästarna fem kilo till ungefär på ett dygn)

Senast ändrad:

Hm... Om man istället skulle räkna på 300-400 kg så blir det ju mellan 20 och 44 kg per häst och dag. Det lät ju mer rimligt. :D Det är vanliga stora vita bollar, inte speciella på något vis. Men då kanske stallägaren bara gissat vikten. :idea:

Det här blir bara bättre och bättre. :D Då kan jag lugnt räkna på 20 kg en "vanlig" dag och att de äter mer när det är kallt. 20 kg låter också okej i mina öron, blir ju cirka 10-12 kg hö om man jämför.

Ja det är verkligen högt räknat på vikten! De vi har köpt sista tiden har legat på 400-450 kg, en annan bonde hade mindre, ungefär 300-350 kg.

Det tog 2-3 dagar för 5 hästar att äta upp en sådan. Då hade de fri tillgång i hagen och gick in på natten, blev ca 12-14 h/dag i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka