30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

U-Two

Hej!!
Jag har tänkt berätta nåt som hände för ett par år sen...
Jag och min sambo hade precis köpt gård, skuldsatta upp till öronen som man blir oftast blir ;)

Några månader senare ringer en kvinan som undrar om det finns möjlighet at tfå hyra in lite hästar medans hon gör ett gårdsbyte.
Det skulle gälla 1 månad, medans hon skulle flytat och komam i ordning.
Hon ville hyra våran lösdrift och kunde betala 500kr /häst i kallhyra.
El och varmvatten skulle ingå och tillgång till stallet..

Lite fattiga som vi var så sa vi JA!
För det första så vissade det säg att det var 27 hästar!!!
Våran lösdrift är stor och det var höst så det skulle väl funka för 1 månad, det var ju bara tillfälligt.

Det vissade sig att av dessa 27 hästar så var 7 hingstar och dom var hon tvungen att ha i box, hon började bygga boxar inne i lösdriften. mm.

3 Dagar efter att hon hade flyttat in såg jag en notis i Tidningen..
Det stod ungefär..
7 grisar, 3 hästar och 30 får har beslag tagits av djursamlare, övriga 27 hästar borta!!!!!

Jag blev livrädd, och ringde till Polisen, djurskyddsnämden mm.

Föra att göra historien lite kortare, så slutade det med att kvinnan hade hästarna här i 9 MÅNADER!! Fick inte ett öre, bara hela stallet förstört, var livrädd på nätterna då dom alltid var där då, vissade sig aldrig på dagtid.
Under dom 9 månaderna var hingstarna aldrig ute ur boxarna förutom dom 3 gånger dom sparkades sig ur och lyckades tjuvbetäcka mina ston .... :eek:
Jag grät nästan varje dag jag såg på dessa hästar...

en gång så låste jag stallet bara för att se vad dom skulle göra. (vet att man inte får)
Det slutade med att dom tog kofot och bröt sig in.
Dom var kvinnan och hennes vuxna son.

En av deras hästar fick kolik, men dom ringde inte veterinären, det slutade med att hästen dog inne i stallet, medans mina tittade på..
:eek:

Finns massor att berätta......

Allt tog mig väldigt hårt, kvinnan har idag totalt djurförbud, men infinner sig inte i rätten så jag skulle tro att hon har en massa djur undan gömda någonstans, det är helt missär!!!

Hur får man stopp på dessa människor???
Såna här saker pågår varje dag..
Man vet tillslut inte vad man ska säga förutom ..
FY FARAO!!!!!!!! VA ARG JAG BLIR!!!!!!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Det finns gott om idioter på denna planeten. Hoppas du kan sova tryggt om nätterna nu!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Ja , nu sover jag tryggt, ska även flytta om 1 månad så det känns skönt, det blir en nystart!!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

sedan undrar jag hur hon kunde ha kvar hästarna på din ägo i 9 månader när du i princip direkt ringde polisen som faktiskt letade efter hästarna och skulle beslagta dem?

det luktar faktiskt lite troll..
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

sedan undrar jag hur hon kunde ha kvar hästarna på din ägo i 9 månader när du i princip direkt ringde polisen som faktiskt letade efter hästarna och skulle beslagta dem?

det luktar faktiskt lite troll..

Håller med...blev väldigt paff när jag läste tråden!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Jag förstår att det kanske är lätt för en att säga detta, när man själv inte var i den sitsen - men jag skulle aldrig ha tolerera något sådant!

Hur mina inhyrda har hanterat och skött sina hästar har inte angått mig inom rimliga ramar. Men i mitt avtal stod det klart och tydligt att direkt uppsägning sker om man inte följer djurskyddslagen - och det är en punkt jag varit benhård på. Tänker folk vanvårda sina hästar kan dom göra det någon annanstans, men inte mitt stall.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

sedan undrar jag hur hon kunde ha kvar hästarna på din ägo i 9 månader när du i princip direkt ringde polisen som faktiskt letade efter hästarna och skulle beslagta dem?

det luktar faktiskt lite troll..

Instämmer :bow:
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Hej!!
Som sagt var så hade jag gjort historien kort.
När Polisen hade beslag tagit dem övriga djuren + 3 hästar.
Så var det detta som gällde...
Hästarna ska flyttas på och "förvaras " på annat ställe... inom "sissta september..
Hon han alltså flytta på dom flesta hästar innan detta datum,.
Gården hon hade hästarna på var vad jag hört ca 2 hk, vilket var alldelles för litet, så enda kravet var att dom skulle flyttas till bättre plats!

Sen att jag ringde djurskydds nämden var hur hästarna såg ut , hur dom stog uppbundna mm.
Djurskyddet hade som uppgift att kolla henne ett par gånger i månaden. Hon bad mig även att ta bilder på hästarna, vilket jag gjorde..
Hälften var garanterat inavel, och nån unghingst på säkert 2 år gick fortfarande med sto flocken och snuttade på sin mamma...

Jag gjorde minst 3 anmälningar av polisen, dels att jag var rädd, jag gjorde det för inbrott, hade kontrakt på att kl 22.00 ska det vara släckt och lungt i stallet.. , med dom tom sov där....

Polisen brydde sig inte , dom hade gjort det dom skulle, tyckte dom.
Kravet var ju som sagt att hon skulle flytta hästarna!

Att kärringen på djurskydds nämden inte gjorde nåt vet jag faktiskt inte, hon är avstängd nu iallfall, det var väl säkert hon som fick pengarna jag skulle ha...

Det var väl inte tillräkligt plågsamt för dessa djur enligt lagen..
Det ända jag kunde göra förutom att få hjälp var att se till att dom hade mat och vatten så dom klarade sig.

Lagen säger tex, att hästarna bör få komma ut, inte att dom måste..
Denan kvinna var 60 år, och har hållt på så här hela tiden, hon har samtidgti flytt från kommun till kommun, innan Polisen gjort en inrykning till.
Det var hon som flyttade hästarna efter dessa 9 månader, då hon märkte att det började bli reskabelt..

Kom inte och säg att det luktar troll!!!!:mad:
Men jag kan garantera att jag gjorde allt, det stöd jag fick var från brottsofferjouren som tog kontakt med mig ang anmälningarna jag hade skickat in..
Polisen och djurskyddet gjorde noll!!
Försök ta hand om 30 vanvårdade hästar i den situationen utan att få hjälp även om man skriker efter det!!!!!!!!!
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

sedan undrar jag hur hon kunde ha kvar hästarna på din ägo i 9 månader när du i princip direkt ringde polisen som faktiskt letade efter hästarna och skulle beslagta dem?

det luktar faktiskt lite troll..


mm, jag vet jag kollade upp lagen väldigt noga just då, men vad ska JAG göra!!!!
Hon hade ju det imot mig, hon visste att hon kunde strunta i att fodra för så blev jag tvungen att göra det med mitt hö.. för annars skulle JAG bli skyldig för vanvård.

Och som sagt dom "letade " inte efter dom 27 hästarna, dom var bara glada att dom hade flyttats, och att deras arbete var slut.

Hästarna var vanvårdade på ett sånt sätt som enbart hästfolk skulle se, inte utav nån som bara gick förbi...
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Förstår inte vad en sån människa ser för nöje i att ha häst...
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Är det kommunen eller länsstyrelsen, eller någon annan myndighet, som ersätter dig för dina utlägg?
Jag förmodar att du skrivit saftiga räkningar!

Immer
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Djurförbud för djurplågare


BORLÄNGE



Rubriker. Vanvården på gården har orsakat rubriker under många år. Nu förbjuds kvinnan att ha djur. Foto: Mikael Hellsten
Kvinnan har under många år vanvårdat djuren på gården. Nu får hon djurförbud för resten av sitt liv. De hästar som finns kvar på gården kommer troligen att omhändertas av myndigheterna.


Djurägarna på gården utanför i Borlänge kommun har varit en följetong hos miljönämnden sedan 1998.

Sommaren 2005 omhändertog myndigheten fem vanvårdade får från gården.

Även gårdens hästar var då återigen föremål för miljönämndens intresse. Bristerna i hästhållningen avhjälptes dock efter föreläggande.

Hösten 2006 blev djurhållningen på gården åter aktuell hos myndigheterna.

Vid miljökontorets besök i januari i år saknade hästarna vatten och saltstenar. En av hästarna hade det väldigt smutsigt och blött i boxen och hade fortfarande problem med hovarna.

Grisen hade inget vatten, inget foder att äta eller strö att böka i. Boxen var fortfarande blöt och kladdig.

Miljönämnden fick nu nog och beslutade om ett omedelbart omhändertagande av grisen. Den hämtades av polis.

Miljönämnden ansökte hos länsstyrelsen om djurförbud för kvinnan. Tidigare ansökningar om djurförbud har avvisats.

Men den här gången ger länsstyrelsen miljönämnden rätt. Kvinnan får djurförbud.


DETTA ÄR EN ARTIKEL SOM FANNS MED I TIDNINGEN!!!!
hämtat från

http://borlange.lny.se/djurforbud-for-djurplagare-250/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Som ni ser så saknade djuren vatten och saltsten nu!!
Vilket dom inte gjorde när dom var hos mig för det var ju jag tvungen att fixa..
Det är det som krävs, dom ska var utan mat och vatten, sen hur dom får det med skötsel runt omkring verkar vara lite skit samma.
Så var det när dom stog hemma hos mig iallfall.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

du vet väl om att om DU som hyresvärd låter hästar vanvårdas på DIN gård så är DU skyldig?

Det är inte helt säkert. Om man bara hyr ut en byggnad och inte någon skötsel alls så har man inte speciellt stort ansvar för hästarna som hyresvärd.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Jag tror faktiskt att det är så.. eller står dom på din mark så är det ditt ansvar.. eller liknande....
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

kunde du inte säga upp inhysningarna då?
jag kan inte förstå att du fick dras med dom i hela 9 månader.
Ni hade muntligt avtal på 1 månad eller fanns det nåt skrivet.
Hoppas det ordnar upp sig.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Vi hade en uppsägning, men vad hjälper den om personen vägrar??
Lite svårare att slänga ut en med 30 hästar, än nån som bor i tex lägenhet osv...
Det krävs väldigt många procedurer innan man får hjälp, det ska skickas in papper , det ska skickas in påminnelser, kronofgden, men det hjälper inte mycket när kvinnan redan har skulder på flera 100 000kr.. då får man stå på tur osv...
Det är inte att bara ge en lapp med uppsägningstid..
Jo visst det hjälper med folk som har vett, men vägrar man så.... tar det lång tid inna man får igenom all process...
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

fy fasiken säger jag, vilken sits.
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Du måste ju kunna kräva in pengar för dina kostnader samt anmäla vidare dvs djurskyddet måste ju ha högre instanser?
 
Sv: 30 hästar inhyrda!!!! Akta er!!!!

Hur många ston blev dräktiga då av dina menar jag?
Varför ringde du inte ut vet till hästen som dog av kolik?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 277
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 414
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp